”Vi är överraskade”

Niklas Odequist kom till Hemtex för ett år sedan för att hjälpa företaget ur dess djupa kris. Nu brottas inköpschefen med skenande bomullspriser som kom som en överraskning.

<p>Bomullspriset ökade 180 procent från tredje kvartalet 2010 till toppen den 7 mars, hur påverkar det Hemtex?</p> <p>- Det påverkar självklart våra varukostnader för de produkter vi köper in i bomull.</p> <p> Hur stor del av priset för ett tjockt badlakan utgörs av bomullspriset?</p> <p>- Råbomullskostnaden är runt 20 procent, sedan bereder man bomullen, gör garn av den, färgar den och stickar eller väver garnet.</p> <p> I 30 år har bomullspriset nästan hela tiden pendlat mellan 30 och 100 cent per pund. Nu toppade det på 219 cent. Hur överraskade blev ni?</p> <p>- Relativt överraskade. Att priset skulle gå upp var inte oväntat, men att det gick upp så mycket på så kort tid, sex månader, var väldigt oväntat.</p> <p>Varför väntade ni er en ökning?</p> <p>- Efterfrågan på bomull och andra råvaror ökar, framför allt i asiatiska tillväxtländer som vill konsumera på samma sätt som vi gör i väst.</p> <p>Har ni skyddat er genom terminer?</p> <p>- I och med att vi inte handlar bomullen själva så använder vi inte terminer, men vi har reserverat kapacitet och material för att slippa göra det värsta för oss: att höja utpriserna.</p> <p>Kan ni inte ta ut den ökande kostnaden för bomull på kunderna?</p> <p>- Nej, inte genom att enbart höja utpriserna.</p> <p>Hur gör ni då?</p> <p>- Vi kan inte ta ut hela prisökningen på kunden, inte på oss själva och inte på leverantören. Vi får förhandla oss till priser och hitta alternativa transport- och tillverkningssätt.</p> <p>Även priset på olja och pappersmassa har stigit, så det blir svårt att byta till fleeceörngott och papperslakan, får vi se andra material?</p> <p>- De som säljer linne passar på nu. Linne har blivit stort i inredningsbranschen, men det är tre gånger dyrare. Inget material är billigare än bomull.</p> <p>- Oljan har gjort att polyestern går upp och frakter blir dyra. Vi står nog inför generella kostnadsökningar på konsumentprodukter på grund av stigande råvarupriser.</p> <p>Nu planterar odlarna bomull och priset väntas sjunka, hur gör ni?</p> <p>- Vi planerar våra inköp men vi sätter oss inte med för långa kontrakt som hindrar oss från att följa med prisutvecklingen nedåt igen.</p> <p>Hur allvarlig är prisstegringen?</p> <p>- Vi kommer att få se prisökningar på bomullsprodukter eller låga marginaler. De bomullspriser som råder nu i mars påverkar butikerna nästa vår, inte ens de trendigaste modemärkena reagerar snabbare än så. Någon måste börja höja. Sedan följer de andra.</p> <p>Då drabbas ändå kunderna?</p> <p>- Eller leverantörerna. </p> <p>Du kom till Hemtex för ett år sedan, tidigare har du bland annat jobbat på klädkedjorna RNB, JC och Kapp-Ahl, har ni lakan och handdukar från Hemtex hemma?</p> <p>- Bara. Vi kan ha några underlakan kvar och ett överkast som är från ett varumärke med stjärnor.</p> <p>Hur mycket kläder och lakan köper du?</p> <p>- Om kläder och hemtextil anses vara sällanköpsvaror så köper jag kläder och hemtextil ofta. Jag uppdaterar min garderob en gång i kvartalet och sedan köper jag kläder några gånger extra efter det.</p> <p>Hemtex säljer advents-, jul- och påskdukningar, byter du själv gardiner och färger efter årstid?</p> <p>- Jag byter inte efter årstid, men jag är ombytlig efter trenderna och modet. Sedan är jag ju inte kärnkunden för Hemtex. Vår kund är mentalt inte en kille i 40-årsåldern utan en kvinna i 40-årsåldern.</p> <p>Du gillar nya prylar, hur bor du?</p> <p>- Jag jobbar i Borås och bor i lägenhet i Göteborg. Vi har ett barn på två år och ett barn på gång. Vi flyttar till villa den här veckan. Det blir mer plats för prylar och inredning.</p>

nullnull

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här