Volvo räknar med Latinamerika

Trots Brasiliens sviktande tillväxt har lastbilstillverkaren Volvo stor tilltro till marknaden. Vd:n Martin Lundstedt räknar med ett fortsatt starkt verksamhetsår.

Medan ekonomer nu spår en tillväxt på mindre än en procent för Brasilien ser ändå marknaden ljus ut för den i vanliga fall konjunkturkänsliga lastbilsbranschen. Enligt branschorganisation Anfavea ska försäljningen öka kraftigt och Martin Lundstedt är positivt inställd till den brasilianska marknaden som globalt sett är Volvos näst största.

– Vi andas optimism. Latinamerika är på väg tillbaka och vi kommer att ha ett starkt år, säger Martin Lundstedt till Reuters i samband med att han är på plats i Sao Paulo och en stor mässa inriktad mot lastbilar och anläggningsmaskiner.

Volvo släpper delårsrapport för tredje kvartalet senare i veckan. I samband med den andra kvartalsrapporten i somras rapporterade man en ökad orderingång på 49 procent för den sydamerikanska marknaden.

Bolagets tidigare prognos på 70|000 sålda lastbilar under 2019 stod också fast.

Volvos regionschef i Latinamerika, Wilson Lirman, lyfter bland annat de ekonomiska reformer som Brasiliens högerregering föreslagit som ytterligare skäl till optimism för den inhemska marknaden.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.