Intervju Volvo
Volvos utdelning på 37 miljarder är nytt svenskt rekord: ”Stolt över kassaflödet”
Han svarar också på hur bolaget tänker kring återköp av aktier.
Lastbilsjätten Volvo levererade en rökarrapport för det fjärde kvartalet med siffror över förväntan. Med ett starkt 2023 i ryggen föreslår styrelsen att bolaget ska dela ut 36,6 mdr kr till aktieägarna. Om stämman ger tummen upp för förslaget skulle det innebära den största utdelningen från ett svenskt bolag någonsin.
VD Martin Lundstedt är nöjd.
“Jag är stolt över omsättningen, resultatet och kassaflödet som Volvo åstadkommer. Det tycker jag är fantastiskt och utdelningen i sin tur är ju en produkt av det”, säger han till Afv.
Utdelningsförslaget ligger på 18 kr per aktie, varav 7,50 kr i ordinarie och 10,50 kr i extrautdelning. Analytikerna hade förväntat sig en något lägre utdelning om sammanlagt 16,50 kr, enligt Factset. I fjol delade Volvo ut totalt 14 kr per aktie.
“Det är en stark och bra utdelning, men också balanserad. Vi bibehåller en stark balansräkning där vi fortfarande har det manöverutrymme som krävs för omställningen och transformationen – det gör mig stolt. För mig som industrialist är detta den ultimata balansen”, fyller Volvo-VD:n i.
Återköp för Volvo?
Efter vårens utdelning skulle Volvo ha kvar cirka 46 mdr kr i kassan, vilket Afv:s analytiker Daniel Svensson benämner som en “stor” kassa.
Citis analytiker, Klas Bergelind, sade tidigare i en intervju med Afv att ett återköpsprogram skulle kunna få än mer fart på Volvo-aktien och möjligen kunna leda till en högre värdering.
Hur ser styrelsen på ett återköpsprogram?
“Volvos totalavkastning har ju under många år varit attraktiv. Styrelsen har nu, likt historiska mönster, valt att stå fast vid utdelning och som tjänat både aktieägarna och bolaget väl. Återköp är ett alternativ som många andra bolag använder men nu har styrelsen lagt fram förslaget om utdelning så det är vad aktieägarna ska ta ställning till”, säger Martin Lundstedt.
Normala nivåer
Analytikerna förväntar sig att 2024 blir ett svagare år jämfört med 2023. Ett vinsttapp om 13% och en minskad orderingång på dryga 5% är att vänta, enligt analytikerna. Volvo har sedan ett par kvartal tillbaka guidat för att leveranserna av tunga lastbilar blir lägre under innevarande år.
Under 2023 har orderböckerna till och från öppnats och stängts. Ni räknar med lägre efterfrågan 2024, hur ser det ut just nu?
“När det tidigt 2023 var väldigt hög efterfrågan så fylldes orderböckerna snabbt. Vi pratar leverans tre, fyra kvartal bort och kommer man för långt fram i tiden blir det inte bra. Nu befinner vi oss i en situation där det gradvis har kommit ned till lite mer normala nivåer.”
Orderböckerna är öppna i flera marknader och segment, bland annat i Europa, berättar Martin Lundstedt. I Nordamerika öppnas och stängs orderboken för året däremot mer frekvent.
Hur kommer vinstmarginalerna i affärsområdet Lastbilar påverkas av den förväntade volymnedgången?
“Generellt kan man säga att i ett sådant här läge är det viktigt att jobba med följsamhet runt kostnadsbasen. Där har vi flera flexibilitetsverktyg. Sedan ska man komma ihåg att det är två stora delar som bestämmer vår intjäningsförmåga, dels nyvagnsförsäljningen, dels tjänste-affären. På tjänstesidan ser vi fortsatt stark utveckling och kommer tjäna som en krockkudde”, säger Martin Lundstedt och fortsätter:
“Sedan är det klart att när det gäller hävstångar, både uppåt och nedåt, finns det naturligtvis en viss nedsida när volymerna går ned. Det kommer visa sig och jag vill påstå att Volvo har en starkare motståndskraft mot volymnedgångar nu än vi haft tidigare.”
För helåret 2023 levererade Volvo en omsättning på 553 mdr kr (473), vilket enligt Martin Lundstedt är “den högsta omsättningen för ett svenskt bolag”. Rörelseresultatet för året (Ebit) blev 67 mdr kr (46).
Initialt svarade marknaden med att handla ned Volvo-aktien med ett par procent följt av rapporten. Omkring eftermiddagstid på fredagen hade dock aktien vänt upp på plus, om än marginellt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.