Kommentar Volvo
Volvo: Lugnet före stormen
Kommentar: Volvo | |
Vad: | Bokslut 2023 |
Aktien: | -1% |
Råd: | Fortsatt köpråd |
Lastbilstillverkaren Volvo (247 kr) ger en utdelningen på totalt 18 kr per aktie. Den ordinarie utdelningen höjs 0,50 kr till 7,50 per aktie och en extrautdelning betalas på 10,50 kr (7,00). Det rör sig alltså om en relativt beskedlig ökning av den ordinarie utdelningen vilket kan tolkas som försiktighet från styrelsens sida. Direktavkastningen blir ca 7,3% givet dagskurs. Förväntningen låg på 16,50 kr, enligt Factset.
Volvos rapport (mdr kr) | Q4-2023 | Q4-2022 |
Omsättning | 148,1 | 134,3 |
– varav Trucks | 99,9 | 87,3 |
– varav CE | 26,6 | 27,6 |
Rörelsevinst (justerad) | 18,4 | 12,2 |
– varav Trucks | 13,7 | 8,3 |
– varav CE | 3,3 | 3,1 |
Rörelsemarginal | 12,4% | 9,1% |
Vinst per aktie, kr | 5,93 | 3,26 |
Kommentar: CE=Construction Equipment. |
Med avdrag för den här utdelningen är nettokassan ändå mycket stor i Volvo, ca 46 mdr kr per årsskiftet (83 mdr exklusive leasing per årsskiftet 2023/24 minus föreslagna ca 37 mdr i utdelning). Det är nästan 10% av omsättningen. Ledningen pekar på att Volvo verkar i en cyklisk bransch, kommer ha förhöjd investeringsnivå när nya drivlinor utvecklas och att bolaget gärna vill ha beredskap att göra företagsköp. Detta gör en stark finansiell ställning befogad.
Exempel på strukturaffär som Volvo vill ha kapacitet för är det planerade köpet av Proterra för 2,5 mdr kr som ger Volvo produktions- och utvecklingskapacitet inom batterier i USA.
Volvo-aktien tappade initialt 2-3% på bokslutet vilket inte kan lastas utdelningen utan snarare en orderingång något under förväntan i fjärde kvartalet, -9% för Trucks och -26% inom CE. Dessutom justerar Volvo ned sina prognoser för Europamarknaden både på lastbils- och maskinsidan.
För lastbilar väntas nu 10 000 färre enheter jämfört med prognosen efter tredje kvartalet. Europas tungalastbils-marknad spås därmed falla 18% i antal enheter under 2024. För anläggningsmaskiner justeras den förväntade marknadsnedgången ned från 5-15% till 10-20%.
Volvoledningen karaktäriserar detta som en normalisering efter ett par år med uppdämd efterfrågan och leverenssvårigheter. Man har börjat anpassa sin produktion och kostnader till en lägre marknad. Antalet visstidsanställda och konsulter har till exempel reducerats med 18% sedan i somras, från ca 16 300 till ca 13 400. Att lagret även har bantats med 9 mdr under fjärde kvartalet är också ett led i att undvika för höga kostnader när efterfrågan faller.
Enligt Volvo har koncernen ”flexibilitet” att klara en nedgång på 20%. I ryggen har man med sig prisökningar från 2023 första halvåret och möjligheter att trimma produktionen när fokus skiftas från leveranssäkerhet till effektivitet. Ett hot är att Volvo tappar marknadsandelar och volymer om konkurrenterna sänker sina priser som svar på en svag efterfrågan. Volvo är tydliga med att man inte avser delta i priskonkurrens.
Aktiemarknadens syn på ”vinstnormalisering” var inför rapporten att Volvo kunde begränsa lönsamhetstappet till ca 2%-enheter i justerad marginal och tjäna knappt 12% under 2024. Annorlunda uttryckt att koncernen skulle tappa 18 mdr kr i rörelsevinst på en nedgång om 60 mdr i omsättning eller negativ skalbarhet på 30%.
De första kommentarerna efter rapporten tyder på att det inte blir några stora förändringar i vinstprognoserna som följd av bokslutet. Slår prognoserna in värderas Volvo till P/E 11,7 för i år och P/E 10,7 för ett 2025 då viss tillväxt finns på radarn igen. Afv har i tidigare analyser ansett att sådana värderingsmultiplar är låga, att man därtill får en stor nettokassa på köpet och bra direktavkastning.
Tabellen nedan ger en översyn av nyckeltalen för Volvo baserat på konsensusprognoserna. Afv har ett köpråd på aktien.
Scenario baserat på konsensusprognoser | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 552 764 | 491 960 | 519 018 | 535 107 |
– Tillväxt | +16,7% | -11,0% | +5,5% | +3,1% |
Rörelseresultat | 66 784 | 57 559 | 62 282 | 69 029 |
– Rörelsemarginal | 12,1% | 11,7% | 12,0% | 12,9% |
Resultat efter skatt | 49 825 | 42 804 | 46 900 | 51 876 |
Vinst per aktie | 24,50 | 21,00 | 23,10 | 25,50 |
Utdelning per aktie | 18,00 | 8,00 | 8,50 | 9,00 |
Direktavkastning | 7,3% | 3,2% | 3,4% | 3,6% |
Avkastning på eget kapital | 29% | 21% | 20% | 19% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 83% | 69% | 57% |
Nettoskuld/Ebit | -1,1 | -1,8 | -1,7 | -1,6 |
P/E | 10,1 | 11,8 | 10,7 | 9,7 |
EV/Ebit | 6,3 | 7,3 | 6,8 | 6,1 |
EV/Sales | 0,8 | 0,9 | 0,8 | 0,8 |
Kommentar: Nettokassa beräknas som nettokassa för industrirörelsen exklusive leasingsskuld. |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser