Volvo vill öka marknadsandel i USA: ”Vi är redo för tillväxt”

Volvo vill öka sin marknadsandel i USA med 10% – men det kom ingen preciserat utdelningsmål under kapitalmarknadsdagen i USA. "Jag hade velat ha mer klargörande kring balansräkningen", säger Handelsbankens analytiker Hampus Engellau om dagen till Affärsvärlden.
Volvo vill öka marknadsandel i USA: ”Vi är redo för tillväxt” -
VD Martin Lundstedt när han presenterade lastbiljättens Q3-rapport. Foto: Anders Wiklund / TT

Det har gått två år sen Volvos senaste kapitalmarknadsdag. Analytiker och investerare ville inför torsdagens event veta hur lastbilsjätten ska förvalta sin kassa och höra om tillväxtpotentialen i Nordamerika. Nettokassan i industriverksamheten, exklusive pensions- och leasingskulder, var drygt 83 mdr kr i Q3.

Från scen i lastbilsfabriken i Virginia, USA, säger VD Martin Lundstedt:

“Vi är redo för tillväxt.”

Analytikern: Ville se mer klarhet

Handelsbankens analytiker Hampus Engellau hade hoppats på att få höra mer kring bolagets finansiella mål.

“Jag hade velat ha mer klargörande kring balansräkningen. De har ett finansiellt nettoskuldsättningsmål som är på noll”, säger Hampus Engellau till Affärsvärlden.

Under Martin Lundstedts VD-tid har bolaget gått från en nettoskuld till en nettokassa. I Q3 redovisade lastbilsjätten ett operativt kassaflöde på 3,1 miljarder kronor (5,6). Sen 2014 har avkastningen inklusive utdelningar varit 448%.

“Vi är stolta över resan, men vi vill ha en bra resa även framöver”, säger Martin Lundstedt från scen utan att precisera något utdelningsmål.

Istället påpekade han att Volvo ska ha en utdelning som växer stabilt tillsammans med extrautdelningar.

“Jag tyckte att man kunde vara lite tydligare med utdelningspolicyn. De ger ingen ny bild av hur de ser på balansräkningen”, säger Hampus Engellau.

SKA VÄXA I NORDAMERIKA

Under kapitalmarknadsdagen berättade Volvo om planen att öka marknadsandelen i USA med 10%. Volvo Lastvagnar ska stå för 6% tillväxt och och Mack Trucks ska bidra med 4%. Målet är att bolaget ska ha 25% marknadsandel i Nordamerika år 2030 eller tidigare.

“Jag tycker bolaget gav en ganska bra bild av hur de har för avsikt att växa i Nordamerika. Det är många som vill växa i Nordamerika, men de adderade lite mer detalj kring hur det där ska gå till”, säger Hampus Engellau.

Han säger att det finns potential för Mack att växa och återta marknadsandelar, men att det inte är en lika lätt resa för Volvo.

“Det är mer av en utmaning för Volvos del att komma upp till 15%. Där kan det bli väldigt tuff konferens mot framför allt International som vill ta tillbaka marknadsandelar”, säger Hampus Engellau.

Volvos aktie steg 0,5% under torsdagen.

Läs mer: ABG ser köpläge: ”Underskatta inte Volvos arbete”

Läs mer: Investor krossar topp 10-listan: över 620 000 aktieägare

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.