Zalandos charmoffensiv

Zalando bjuder på svarta siffror och plockmat i ett försök att ändra sin image från sluten till öppen.

Att se modesajten Zalandos två grundare i en gammal tegelbyggnad i ett industriområde i Berlin är déjà vu. Killarna – klädda i jeans med skjortorna hängande utanpå och ärmarna uppkavlade – ser ut som it-grabbarna gjorde 1999. Som bekant kraschade it-aktierna sedan på börsen i mars år 2000 och entusiasmen försvann.

Men hos Zalandoduon David Schneider och Robert Gentz lever glädjen. Zalando presenterade i dag, torsdag, svarta siffror.  Vinsten låg på 12 miljoner euro, 110 miljoner kronor, för första halvåret. Vinstmarginalen landade på 1,2 procent. Omsättningen steg under samma period med nästan 30 procent till drygt 1 miljard euro, runt 9,6 miljarder kronor. Allt enligt Zalando. Så många fler siffror släpper inte det tystlåtna bolaget.

Rykten om en notering vill Zalandokillarna inte kommentera. Bolaget är dock indirekt noterat via största ägaren, svenska Kinnevik. Aktiekursen är nere 3 procent på eftermiddagen, mer än börsen som helhet.

Pikant nog lyser den tyska brödratrion Samwer med sin frånvaro på denna ”Zalando Insights Day”. Ingen nämner heller bröderna, som via sitt investmentbolag Rocket Internet stoppade in startkapital i Zalando och därigenom möjliggjorde den snabba expansionen. En tysk journalist som är här spekulerar i att Zalando försöker distansera sig från de kontroversiella Samwers. De har gjort sig en förmögenhet på att snabbt kopiera framgångsrika internetbolag. Zalando är till exempel en kopia på amerikanska skosajten Zappos.

På sex år har Zalando gått från ingenting till ett bolag verksamt i 15 länder med 7000 anställda. Företaget har byggt stora logistikcentrum, bland annat med bidrag. Den tyska tv-kanalen ZDF avslöjade nyligen att Zalando fått 35 miljoner euro, 320 miljoner kronor, i bidrag från Tyskland. Ledningen hävdar att bolaget endast plockat ut 15 miljoner euro, 140 miljoner kronor, av totalbeloppet.

– Affären vilar inte på bidrag, säger en av grundarna.

Zalando har också fått kritik för hur personalen behandlas, men förklarar här att vissa saker har åtgärdats medan annat inte har varit fel.

Med rockmusik, elegant plockmat, trendiga kläder och tekniska innovationer försöker Zalando här – i en del av Berlins gamla postjärnvägsstation – övertyga journalisterna om hur bra bolaget är.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco