Analys Awardit
Awardit: Tillväxten ger höga poäng

Awardit (70 kr) är baserat i Stockholm och har cirka 50 anställda. Verksamheten handlar främst om att sköta så kallade poängbaserade lojalitetsprogram åt kunder som Ahlsell och SAS Eurobonus. Typiskt sett rör det sig om en kundklubb där medlemmen tjänar poäng på inköp. Poäng som sedan kan lösas in mot produkter, rabatter etc.
Bolaget startade år 2000, omsätter nu runt 250 Mkr och huvudägare är riskkapitalbolaget Visionalis (31 procent) samt vd och grundare Niklas Lundqvist (17 procent).
Awardit | ||||
Börskurs: | 71,00 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 6,4 | |||
Börsvärde: | 452 Mkr | |||
Nettoskuld: | 9 Mkr* | |||
VD | Niklas Lundqvist | |||
Styrelseordförande | Samir Adnan Taha | |||
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2018** | 2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 141 | 268 | 289 | 312 |
– Tillväxt | 201,1% | 90,0% | 8,0% | 8,0% |
Rörelseresultat*** | 24 | 37 | 43 | 50 |
– Rörelsemarginal | 17,0% | 14,0% | 15,0% | 16,0% |
Resultat efter skatt | 17 | 27 | 32 | 38 |
Vinst per aktie | 3,11 | 4,30 | 5,10 | 5,90 |
Utdelning per aktie | 2,20 | 2,50 | 3,00 | 3,50 |
Direktavkastning | 3,1% | 3,5% | 4,2% | 4,9% |
Avkastning på eget kapital | 30% | 26% | 25% | 26% |
Operativt kapital/omsättning | -7% | -1% | -1% | -1% |
Nettoskuld/EBIT | 0,4 | -0,3 | -0,6 | -0,9 |
P/E | 22,8 | 16,5 | 13,9 | 12,0 |
EV/EBIT | 19,2 | 12,3 | 10,6 | 9,2 |
EV/Sales | 3,3 | 1,7 | 1,6 | 1,5 |
* Ink tilläggsköpeskilling | ||||
**Crossroads ingår fr november |
*Inklusive 15 Mkr i tilläggsköpeskilling som betalas 2019 |
**Crossroads ingår i siffrorna från 1/11 2018. |
***Goodwillavskrivningar på 6,6 Mkr belastar 2018 års resultat. Prognoserna för 2019-2021 är exklusive sådana avskrivningar. |
Även om Awardit investerat stort i den IT-plattform som ligger i botten på deras molnbaserade lösning så är detta inget ordinärt mjukvarubolag. Runt 80 procent av intäkterna får man nämligen genom den varuförsäljning som sker när poäng löses in mot produkter. Det är marginalen i denna handelsaffär som genererar merparten av vinsterna i bolaget.
Mer om affärsmodellen finns i faktarutan nedan.
Affärsmodell
Awardit erbjuder en komplett lösning för kundklubbar och lojalitetsprogram åt företag som vill använda sådana instrument för att öka omsättning och kundlojalitet. Bolagets intäkter bestod vid noteringen 2017 av:
- Försäljning av poänginlösenprodukter (Runt 85%)
- Provisioner från partners (runt 7%)
- Fasta och rörliga månadsavgifter (Runt 5%)
- Konsultarvoden, uppstartsavgifter och transaktionsavgifter (ca 3%)
Produktförsäljningen sker när en medlem i ett program väljer att lösa in poäng mot varor i det sortiment som Awardit tillhandahåller. Detta rör sig idag till stor del om ett sortiment som bolaget själva köper in och lagerhåller.
Bolaget har tidigare beskrivit att man har en marginal på 25-60 procent på denna intäktsström (bolagsbeskrivningen från noteringen). Då jobbade man emellertid inte så mycket med eget inköp. Eget inköp har förutsättningar att ge ytterligare bättre marginaler.
Poäng som blir inlösta mot produkter i kundbolagets eget sortiment genererar dock inga merintäkter till Awardit.
Historiskt har bolaget främst verkat inom B2B där små/egenföretagare fått poäng på de inköp firman genererat hos kunder av typen Ahlsell eller Kakelspecialisten. Efter förvärvet av Crossroads (se huvudtexten nedan) är inslaget av B2C-lösningar större.
Den näst största intäktskällan är provisioner från partners. Detta genereras av mer omfattande lojalitetsprogram där kunden får poäng på inköp utanför kundbolaget. Awardit tillhandahåller ett nätverk av partners för kunder som vill erbjuda detta mervärde. Sådana partners är exempelvis Circle K och Dustin. De betalar en provision på de inköp som sker inom ramen för programmet – vilken Awardit sedan delar med sin kund.
Affärsmodellen framstår som relativt skalbar och kapitalsnål. IT-plattformen kan hantera många kunder. Handelsaffären har historiskt hanterats utan lagerhållning, genom leverans direkt från leverantör som Netonnet. Efter förvärvet av Crossroads tillkommer dock en mer konsumentinriktad affär där eget lager är viktigt. Ett skäl är att julgåvor/handel är ett större inslag i affären vilket ställer krav på tillförlitliga leveranser.
Det som vi tycker är slående är den goda handelsmarginalen bolaget har. Man kan tolka det som att det är dyrt för programägaren alternativt att Awardit har mycket bra inköpspriser. Enligt bolaget bör man inte se handelsaffären som en fristående sak utan som det vis man tar betalt för hela leveransen av IT-system med mera.
Bolaget noterades till kursen 28 kr och aktien har gått väldigt starkt. En bakgrund till det är ett superstarkt Q4, uppumpat av god julhandel, samt ett par lovande förvärv. Årsintäkterna har ökat från knappt 50 Mkr till 250 Mkr. Den stora saken var köpet av Göteborgsbolaget Crossroads Loyalty i september i fjol. Crossroad omsatte 174 Mkr med knappt 15 Mkr i resultat 2018. Awardit betalade 105 Mkr för bolaget vilket alltså är 7 gånger rörelseresultatet.
Verksamheten liknar Awardits men Crossroad är större inom lojalitetsprogram inriktade på privatkunder (B2C). Awardit är mer verksamma inom B2B. De har ett 80-tal kunder och några större är SAS Eurobonus, E.ON och Benify. För SAS Eurobonus är det produktshoppen, där poäng kan lösas in mot varor, som man sköter och inte inlösen mot nya biljetter. Crossroads har växt mycket starkt men med väsentligt lägre rörelsemarginaler än Awardit.
Efter den här affären anser man sig vara största leverantör av lojalitetsprogram i Norden.
Förutom köpet av Crossroads noterar vi flera andra viktiga nyheter från bolaget:
- Förvärv av Motivation Services för 14 Mkr. Bolaget säljer främst lösningar för säljtävlingar och andra personalinriktade program. Prislappen låg på 9 gånger vinsten.
- Ahlsell vill lansera sin kundklubb även i Norge och har gett Awardit uppdraget. Dessutom vill grossisten expandera programmet i Sverige kraftigt. Det senare sker inom ett 4-årsavtal som Awardit tror innebär 5-7 Mkr i merintäkter 2019 och hela 25 Mkr 2022.
- Nya lojalitetsprogram för Beijer Byggmaterial och en icke namngiven butikskedja med 100 butiker.
Att relationen med Ahlsell utökas är mycket positivt eftersom vi misstänker att detta är en mycket viktig kund för Awardit, även om förvärven minskat beroendet. Att det kommer in helt nya program är också självfallet positivt. Det tyder på att poängbaserade lojalitetsprogram fortfarande ses som attraktiva instrument i jämförelse med andra insatser som rabatter och liknande. På en direkt fråga uppger Awardit att man inte förlorat någon kund 2018 men att en mindre väntas försvinna som följd av uppköp i år.
Under 2018 skulle Awardit omsatt cirka 248 Mkr med 26 Mkr i rörelsevinst (10,3 procents marginal) om Crossroads ingått hela året. Den organiska tillväxten var 7 procent i gamla Awardit medan Crossroads växte 28 procent vilket vi tror är organiskt. Förvärvet bättrar på tillväxten men späder ut marginalen och innebär i övrigt lite högre kapitalbindning. Detta då Crossroads lagerhåller varor för att kunna ge snabba leveranser.
Ledningen drog i slutet av 2018 igång ett omstruktureringsprogram för att utnyttja den nya strukturen bättre. Det handlar om att minska antalet kontor, dra ned personal samt om att pressa inköpspriser. Av kostnaderna svarar inköp av varor troligen för kring 150-170 Mkr i årstakt medan rörelsekostnaderna ligger runt 50 Mkr. Vi skissar nedan på att sådana initiativ kan lyfta marginalen några procent 2019 och framöver.
I övrigt är fokus på tillväxt, att leverera de nya program man vunnit och på olika vis förbättra sitt erbjudande.
Sammantaget är utsikterna fina för Awardit. Nya program har dragits igång vilket bäddar för organisk tillväxt. Inte minst det faktum att bolaget blivit större tror vi kan vara gynnsamt. Kunderna är ofta mycket stora företag som kan dra sig för att låta en mindre aktör hantera en viktig del av kundrelationen. Nu är Awardit inte bara noterat utan också av viss storlek. Det kan underlätta i diskussioner med nya kunder.
På sikt blir det intressant att se om bolaget tar steget utanför Sverige på allvar.
Ska man lyfta fram frågetecken så är det främst att en stor del av verksamheten nu består av nyförvärvade Crossroads som inte har samma grundmurade lönsamhetshistorik som Awardit. 2016 gick bolaget med en mindre förlust, enligt Allabolag.
En mer långsiktig fråga är förutsättningarna för den handelsaffär som historiskt varit bolagets huvudsakliga intäktsmodell. Vi anar en viss tendens att lojalitetsprogram blir mer inriktade mot upplevelser och service och är osäkra på om det i så fall är en bra utveckling för Awardit.
Vi skissar dock på att tillväxten fortsätter vara god de närmsta åren och slår det in är chansen god att aktien behåller en tillväxtvärdering. Till EV/Ebit 12, motsvarande p/e 17, 2021 är uppsidan godkänd. Möjligen är det inte optimalt att köpa aktien nu efter ett säsongsmässigt väldigt bra Q4, men på ett års sikt sätter vi ett köpråd på aktien.
Största ägare | Andel av kapital & röster |
Visionalis AB | 31,90% |
Niklas Lundqvist | 17,27% |
Lars Johan Anders Hagman | 7,32% |
Swedbank Försäkring | 6,83% |
Avanza Pension | 3,92% |
House of Cash AB | 3,64% |
Fredrik Landgren | 2,66% |
Skytteviken Holding AB | 2,52% |
Mikael Gombrii | 1,88% |
Jan Andreasson | 1,86% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.