Analys Björn Borg
Björn Borg: Ett fall framåt

Varumärkesbolaget Björn Borg (24 kr) överraskar med riktigt fin tillväxt i sin rapport. I fjärde kvartalet steg intäkterna med cirka 11 procent exklusive valutaeffekter. Det var bolagets nya kollektion sportkläder som fick ett bra mottagande och sålde för mer än dubbelt så mycket som samma kvartal 2017.
Björn Borg | |||
Börskurs: | 24,00 | ||
Antal aktier (miljoner): | 25,1 | ||
Börsvärde: | 604 Mkr | ||
Nettoskuld: | 132 Mkr | ||
VD | Henrik Bunge | ||
Styrelseordförande | Heiner Olbrich | ||
SvD Börsplus huvudscenario | |||
2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 745 | 767 | 790 |
– Tillväxt | 5% | 3% | 3% |
Rörelseresultat | 75 | 77 | 79 |
– Rörelsemarginal | 10,0% | 10,0% | 10,0% |
Resultat efter skatt | 52 | 55 | 57 |
Vinst per aktie | 2,07 | 2,19 | 2,26 |
Utdelning per aktie | 2,00 | 2,00 | 2,00 |
Direktavkastning | 8,3% | 8,3% | 8,3% |
Operativt kapital/omsättning | 27% | 27% | 27% |
Nettoskuld/EBIT | 1,2 | 1,2 | 1,1 |
P/E | 11,6 | 10,9 | 10,6 |
EV/EBIT | 9,3 | 9,0 | 8,8 |
EV/Sales | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
Detta är viktigt för bolaget eftersom strategin bygger på att sport ska driva tillväxten när den ursprungliga underklädesaffären är tämligen stabil. Sportmode svarar för cirka 11 procent av Borgs intäkter. På helårsbasis var ökningen 18 procent. Kvartalet tänder lite hopp om att Borg kan få fart på tillväxten efter rätt många tröga år.
Trots tillväxten lyckas bolaget inte öka sitt kvartalsresultat. Kostnader för marknadsföring äter ihop med lite sämre bruttomarginal upp bidraget för försäljningsökningen. Rörelseresultatet blev 16 Mkr (16,9).
Det som är direkt illa i rapporten är kassaflödet. På helåret genererar rörelsen endast 23 Mkr (53) vilket endast är en tredjedel av redovisad rörelsevinst. Såväl lager som kundfordringar binder mer kapital än vanligt och vi får se om detta är en indikation på framtida problem. Prissänkningar kan krävas för att avveckla lager. Blir genomförsäljningen dålig av de produkter som grossiströrelsen sålt i år så kan resultatet lida. Grossistaffären är med två tredjedelar av intäkterna den viktigaste intäktsströmmen i Borg.
Styrelsen väljer ändå att behålla den höga utdelningen på 2 kronor per aktie, 83 procent av vinsten. Det indikerar att man inte ser sådana otrevligheter framför sig. Borg drivs numera med viss skuldsättning (132 Mkr netto) vilket innebär att det inte handlar om överlikviditet som delas ut. Räknat på dagskurs ger utdelningen en saftig direktavkastning på 8,3 procent. Aktien fortsätter med andra ord att ligga i topp på listan över börsens högutdelare.
Totalt sett redovisar Borg helårssiffror som är rätt dåliga. Intäkterna faller 2 procent justerat för valuta. Rörelsevinsten stiger till 71 Mkr eller 10 procents marginal. Detta speglar till stor del att bolaget inte längre betalar royalty till Björn Borg (personen) och mindre engångskostnader för rörelsen i Benelux.
Björn Borg | 2018 | 2017 |
Omsättning, Mkr | 710 | 696 |
Organisk tillväxt | 2% | 2% |
Rörelseresultat, Mkr | 71,0 | 55,4 |
Marginal | 10,0% | 8,0% |
Vinst/aktie | 2,39 | 1,48 |
Bolaget hade sedan 2014 som långsiktigt mål att nå en omsättning på 1 miljard kronor i år, 2019. Marginalen skulle vara över 15 procent. Det är avlägset, med 710 Mkr i fjol till 10 procents marginal. Det speglar att företaget inte utvecklats så bra som man hoppats på. De nya mål som Borg nu sätter upp är mindre ambitiösa men mer i linje med hur bolaget faktiskt utvecklats:
- Tillväxt på minst 5 procent per år
- Rörelsemarginal på minst 10 procent
- Utdelning på minst halva vinsten
- Soliditet över 35 procent
Som aktie fortsätter Borg mest att locka med en låg värdering kring 9-10 gånger rörelseresultatet. För ett varumärkesbolag med tillväxt är detta inte alls särskilt högt. Låt vara att Borg släpar på egen butikskedja (31 av totalt 36 Borgbutiker) som har det jobbigt med kanalglidningen mot internet. Men om Q4 markerar starten på en uthållig tillväxttrend för sportmode, samtidigt som kalsongaffären inte börjar krympa, så kan det bli tal om en omvärdering av aktien. Då finns en hel del kurspotential.
Man bör inte dra alltför stora växlar på en rapport och på en lyckad kollektion. Särskilt inte när lite är känt om genomförsäljningen ute på butikshyllorna och bolagets största affär, underkläder, inte växer bra. Vi stannar i ett neutralt råd tills vidare.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.