De driver förändring i en trögrörlig matbransch

BUSINESS MODEL AWARDS En betydande del av inköpen i livsmedelsbranschen sker fortfarande manuellt. Det vill Stockfiller ändra på med en digital plattform som effektiviserar orderflödena mellan inköpare och leverantörer. Bolaget vinner pris som Årets uppstickare i Business Model Awards.

Jesper Jannesson och Christopher Jonsson lärde känna varandra under gymnasietiden i Helsingborg. Efter att de båda hade tagit universitetsexamen i ekonomi började det klia i entreprenörsfingrarna och de bestämde sig för att starta eget, i stället för gå den mer konventionella karriärvägen som anställd inom bank och finans. Deras första affärsidé var att skapa en digital marknadsplats där konsumenter kunde handla direkt från matleverantörer och producenter. De konstaterade snart att det var en lovande affärsmodell på papperet, men att den i praktiken skulle innebära en alltför krånglig och kostsam logistik. Genom sitt förarbete hade de dock fått en inblick i livsmedelsbranschen och gjort en upptäckt – att en stor del av butikernas och restaurangernas beställningar från leverantörer alltjämt sker analogt.

– Drygt en tredjedel av matbutikernas inköp görs utanför kedjornas stora centrallagersystem. Och den processen är riktigt manuell. Vi pratar penna, papper, telefon och fax. Där såg vi ett hål att fylla i marknaden, säger Jesper Jannesson, vd på och medgrundare av Stockfiller.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets