Hej, tack för din order! Din betalning är nu genomförd och ditt konto verifieras, var god och invänta e-mail med aktiveringslänk för att kunna använda ditt konto.
Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

"Det har varit tuffa år"

2020-01-30 14:28
H&M blev en av aktiebörsens globala snabbväxare under Stefan Persson. Foto: Janerik Henriksson/TT

Efter drygt 20 år på ordförandeposten i H&M lämnar Stefan Persson sitt uppdrag.

Stefan Persson lämnar ordförandeposten i H&M vid årsstämman i maj. Som ny ordförande kommer han föreslå sonen Karl-Johan Persson som på torsdagen avgick som vd för H&M. Till ny vd har Helena Helmersson, som jobbat på H&M sedan 1997, utsetts.

Var det självklart att välja en ny vd internt?

"Vi har alltid haft som förstaval att göra interna rekryteringar. Vi har så många duktiga människor internt, så det hade sett konstigt ut vara tvungen att gå utanför företaget för att skaffa en ny vd. Jag tycker att det är en viktig signal", säger Stefan Persson.

Stefan Persson kommer jobba kvar som ordförande för H&M-familjens investeringsbolag Ramsbury vars ägande i klädbolaget motsvarar 48 procent av kapitalet och 75 procent av rösterna.

I ett pressmeddelande uppger han att han kommer att vara en precis lika engagerad ägare som tidigare, men utifrån en annan position än den han har i dag.

Vilken möjlighet kommer du ha att kunna utöva det här engagemanget?

"Man får naturligtvis vara försiktig och inte gå i vägen och störa. Den här ledningen ska ha friheten att göra sitt jobb, precis som Karl-Johan hade den friheten. Det är klart att det finns mycket engagemang, så ibland får man lägga band på sig. Men om det är någon som frågar om råd eller tips så kommer jag att finnas kvar", säger Stefan Persson.

Har tidpunkten för det här skiftet med en ny vd och en ny ordförande fördröjts på grund av det läge H&M befann sig i för några år sedan med svag försäljning och sjunkande lönsamhet?

"Det hade varit helt fel att göra någonting då och kanske böja sig för eventuella externa synpunkter. Nu lyckades det här teamet klara det här långt mycket bättre än vad många i branschen i övrigt har gjort. Men det har varit tuffa år och det har synts i resultaträkningen. Kanske har vi pedagogiskt missat lite att förklara att de investeringar som gjorts var absolut nödvändiga för att klara av omställningen i branschen. Men investeringarna som gjorts börjar ge avkastning och de har inte påverkat vår finansiella ställning nämnvärt, utan den är fortfarande stark och intakt och kommer att klara av fortsatta utmaningar", säger Stefan Persson och fortsätter:

"Det är två områden som är oerhört viktiga för framtiden, det är hållbarhetsarbetet och det är digitaliseringen som naturligtvis inte är över. Men det är skönt att se att vi är på banan och att vår onlineförsäljning är lönsam. Det är inte alla som kan säga det".

Sedan 2017 har H&M-gruppen som mål att försäljning i lokala valutor ska öka med 10 till 15 procent per år. Sedan målet sattes har dock detaljhandelslandskapet förändrats och tillväxtbidraget från fler fysiska butiker är inte längre lika självklart. För 2019 landade tillväxten i lokala valutor på 6 procent.

Känns tillväxtmålet relevant?

"Nu har vi haft några tunga år, men jag tycker ändå att det finns en viss realism i målet, absolut. Det är möjligt att vi kan ta en sådan diskussion framöver, men vi har inte sett någon anledning att ändra på tillväxtmålet nu", säger Stefan Persson.

En av H&M:s större utmaningar på senare år har varit bolagets allt för stora varulager. Av torsdagens bokslut framkom att varulagret utgjorde 16,3 procent av omsättningen exklusive moms, på rullande tolv månader. Motsvarande siffror i det tredje kvartalet var 18,5 procent. H&M:s mål är att minska lagret som andel av försäljningen till mellan 12 och 14 procent.

Känner du dig bekväm med lagermålet?

"Absolut. Jag är helt övertygad om att vi är på väg mot det målet. Och det kommer att öka på vårt kassaflöde ordentligt", säger Stefan Persson.

När H&M-aktien under 2018 närmade sig 100-lappen, efter en toppnotering på 368 kronor 2015, började Interogo, ett investeringsbolag som ingår i Ikeasfären, att köpa aktier i klädjätten. Spekulationer om att familjen Persson ville köpa ut H&M från börsen tog fart där Ikeasfären sågs som en möjlig affärspartner i utköpet. Nu handlas aktien lite norr om 200 kronor, vilket har gjort ett utköp mer kostsamt.

Men har det någonsin varit aktuellt att köpa ut H&M från börsen?

"Jag har fått frågan då och då om varför vi inte köper ut företaget och mitt svar har alltid varit att det inte är aktuellt. Det är ingenting vi funderar på", säger den avgående ordföranden.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom