”En ny miljardaffär för Volvo”

En av finalisterna i tävlingen Årets intraprenör har varit med att driva fram en självkörande lastbil inom Volvo Trucks. Affärsvärlden åkte till Hisingen för att ta reda på mer.

När man kommer in på Volvo Trucks huvudkontor på Hisingen i Göteborg står lastbilstillverkarens nya arbetshäst Vera till höger om entrén. Det är en självkörande lastbil, som utseendemässigt inte alls påminner om en lastbil, utan snarare en hybrid mellan en racerbil och en gigantisk automatiserad gräsklippare.

Mikael Karlsson, vice president Autonomous Solutions, Volvo Trucks, har drivit igenom projektet med den självkörande dragbilen Vera inom Volvokoncernen. Därför har han utsetts till en av fem finalister i tävlingen Årets intraprenör som anordnas av rekryteringsföretaget Talentia. Motiveringen lyder: ”Med uthållighet och fokus har projektet på kort tid gått från science fiction till implementation”.

Vera är en del av en automationslösning som lastbilstillverkaren försöker implementera till kunder som är i behov av repeterbara transporter ovan jord, det kan vara alltifrån hamnar och stora logistikområden till gruvor. Vera är mer lämpad för de förstnämnda.

-Jag brukar jämföra det med en skidlift. För att en lift ska kunna transportera människor upp för berg måste det finnas bra underlag, det krävs också en del personal för att driva liften och på samma sätt är det med automationslösningar. Vi investerar där det finns underlag, sedan måste det också finnas personal, teknik och fungerande system, säger Mikael Karlsson.

Vera är ett självkörande fordon utan förare med ett datorsystem som ska se till att fordonet tar sig fram på säkert sätt från A till B. En central del av systemet är kontrolltornet, från vilket övervakning och styrning av transportflödet äger rum.

Lyssna på intervjun med Mikael Carlsson i podcast Affärsvärlden här.

Ni har en kund som är ett norskt gruvbolag?

-Ja, vi har gjort en affär med en norsk aktör inom mining.  Lösningen består i att kalksten transporteras av sex självkörande lastbilar mellan kalkbrottet och krossen. I det här avtalet använder vi oss inte av Vera, men det är ett annat exempel på en total transportlösning där vi säljer tjänsten över ett flerårigt avtal.

Hur stort kan det här bli inom två år?

-Vi är i en S-kurva nu och ganska tidigt i implementeringen. Men marknaden är enormt stor.  Vi har en lång lista med kunder som vill skala affären med oss, och vi tror att det på sikt handlar om en miljardindustri.

Till Vera går det att koppla på en trailer så man kan flytta gods. Vad gäller designen säger Mikael Karlsson:

-Tanken är att den ska uppfattas som vänlig och och en naturlig del i samhället. Och vi har försökt ge en bild på hur en framtida lastbil kan se ut. Med en vanlig trailerkoppling kan lösningen integreras i nuvarande logistiksystem

Har ni fått reaktioner från lastbilsförare?

-Just nu finns en enorm förarbrist och vi tror snarare att om man installerar den här tekniken med oss, på repeterbara sträckor, så får förarna bättre roll på sikt. Dessutom kan man skapa en produktivitet i ett område och det kan i sig generera nya flöden.

När började ni och hur gick det till?

-Det började i ett litet team 2015. Vi tittade på hur man skulle minimera alla kostnader och kunna begränsa erbjudandet. Vi gjorde en kostnadspaj där vi satte alla kostnader till noll. Utifrån det resonerade vi oss fram: om man tar bort föraren som står för en tredjedel av kostnaden och bränsle som också står för en tredjedel och försäkring som står för resterande del – om man sätter det till noll – vad behöver vi då? Genom att börja med det upptäckte vi vilken teknik som krävdes, att lastbilen måste köra långsammare, vilket öppnade för att den kan gå på elektricitet.

Kan detta bli något som särnoteras, kan det bli ett nytt Volvo Trucks på sikt?

-Det är inte jag rätt person att uttala mig om, vi får se, men tanken är att detta på sikt ska bli en miljardaffär.

Hur många Vera finns det och hur många kunder har ni?

-Det är ingenting jag kan gå ut med i dagsläget men vi har en lång lista med kunder som är intresserade.

Fakta

Årets intraprenör är ett nationellt pris som instiftades av Talentia 2009. Andra nominerade som vi kommer att publicera på Affärsvarlden.se är Mikael Bergh, chef LRF Media Konsumentintäkter och Analys, Sandra Malmberg, Group Category Manager Innovation på Semper, Niclas Sandin, CEO på BookBeat, samt Karina Tellinger, samordnare och senior strateg på SKL. Vem som blir Årets intraprenör avgörs den 23 maj.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.