Tink tänkte nytt – tillväxten tog fart

BUSINESS MODEL AWARDS Fintechbolaget skiftade fokus från en sparapp för konsumenter till en teknikplattform för banker – och fick raketfart på omsättningen. Tink står som vinnare i årets Business Model Awards.

Appen Tink väckte stor medial uppmärksamhet när den lanserades 2013, drygt ett år efter att fintechbolaget med samma namn hade grundats av ekonomen Daniel Kjellén och ingenjören Fredrik Hedberg. Tink var en av de första privatekonomi-apparna på svensk mark som ville ge användaren mer koll på sina räkenskaper och möjlighet att fatta bättre beslut. Inte långt efter starten plockade bolaget in kapital från investeringsbolag som Creades och inledde samarbeten med en rad banker, däribland SEB. Appen fortsatte att utvecklas och locka allt fler användare. 2017 gjordes det möjligt att inom appen flytta bolån och sparande från en bank till en annan samt att göra betalningar. Vid denna tidpunkt var EU:s nya betaltjänstdirektiv PSD2 i full färd att träda i kraft. Det är ett omskrivet regelverk som tvingar bankerna att dela med sig av viss kundkontodata till tredjepartsleverantörer, exempelvis fintechbolag. I samband med detta beslöt Tink-ledningen att ändra affärsmodell och fokus.

– Vi såg att PSD2 skulle förändra den traditionella bankvärlden, eftersom bankerna inte längre skulle ha monopol på kunddata. Vi bestämde oss då för att bli en partner till bankerna i transformationen på marknaden, säger Daniel Kjellén, vd på och medgrundare av Tink.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets