Läsarfråga: Varför har ni så mycket IPO-analyser?

En läsare frågar varför Affärsvärlden skriver så mycket IPO-analyser. Chefredaktör Peter Benson ger sin syn på saken.
Läsarfråga: Varför har ni så mycket IPO-analyser? - afv
Foto: Afv

LÄSARFRÅGA

Era analyser domineras i alldeles för stor utsträckning av IPO:s. Jag tycker det är bra att nya bolag granskas men det är uppenbart att det sker på bekostnad av alla börsens andra bra bolag ni missar att skriva om. Tycker också att ni är snabba med att följa upp IPO-analyser med uppdateringar medan andra bolag ni tidigare analyserat inte följs upp på samma sätt med uppföljande analys i samband med rapporter eller bolagshändelser.

//Alexander

Peter Benson, chefredaktör på Affärsvärlden.
Peter Benson, chefredaktör på Affärsvärlden.

AFFÄRSVÄRLDEN SVARAR

Hej Alexander,

Det här med mängden IPO-analys är något vi diskuterar mycket. I den bästa av världar vore det kanske bara hälften så många noteringar och då skulle vår mix bli bättre.

Vi har dock en ambition att täcka av alla eller nästan alla noteringar. Bland annat för att ingen annan gör det. Och bland annat för att väldigt många läsare uppskattar den bevakningen. Även om vi själva alltså är inne på din linje att det blir lite mycket av det goda ibland.

Att vi följer upp och ändrar IPO-råden relativt tätt inpå har också sin förklaring. Noteringar är en väldigt speciell situation där man både ska bedöma bolaget på lång sikt OCH på kort sikt eftersom man i utgångsläget inte har någon vägledning av ett existerande marknadspris.

Vid ”vanliga analyser” har man ju rådande börskurs som vägledning om vad börsen ska handlas till i närtid. Men så är det ju bevisligen inte med börsnoteringar. Här kan kursen ofta stiga eller sjunka med 50% på enstaka dagar.

Därför blir det ofrånkomligen så att IPO-analyser är lite schizofrena med en kortsiktig slutsats som inte nödvändigtvis är densamma som den långsiktiga. (Vi på Afv är ju till kynne och tradition mer långsiktiga men måste vid börsnoteringar även ge oss in i den ”kortsiktiga leken”

Men från och med första handelsdagen så får man ett slags facit på denna kortsiktiga lek och då har man ganska ofta en rätt annorlunda bild än den som rådde vid analysen inför IPO. Efter första handelsdagen har man ju dels mer info om hur marknaden ser på aktien (teckningsgrad, kursreaktion etc) samt ofta en helt annan prispunkt än teckningskursen. Så därför blir det ofta motiverat att vara lite mer förändringsbenägen när det gäller IPO-analyser.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF