Intervju Investeraren
”Viktigt identifiera förlorarna”
Du har förvaltat den här fonden sedan 2008, ni har slagit Carnegies småbolagsindex sex år av tio. De senaste åren har fonden gått mycket bättre jämfört med tidigare år. Vad beror det på?
”Vi har under året renodlat fonden från att tidigare har varit en allcapfond med betoning på småbolag till att bli en renodlad småbolagsfond, vilket har bidragit till den fina avkastningen i år. Men det är viktigt att ha en investeringsprocess som är tydlig vad gäller småbolag. Många talar om att hitta vinnarna men det är lika viktigt att identifiera förlorarna. Vi börjar med att välja bort, och utifrån den kaka vi har kvar ser vi på affärsmodellen, ledningen och underliggande tillväxt. Det är ganska låg omsättning i fonden för vi vill inte att man ska kunna leverera vinst bara under ett år utan helst i 20 år”.
Ett stort bidrag till portföljen är BHG Group, tidigare Bygghemma Group, som ni klev in i förra kvartalet, var ni lite sena in?
”Med facit i hand var vi sena in, men från början såg vi inte potentialen. När vi tittade på det igen såg vi att detta var inte bara e-handel, utan de gör också fina förvärv”.
Att de ska fokusera på förvärv syns i ledningen. I början av året gick VD:n Martin Edblad till en nyinrättad tjänst som strategiansvarig och ansvarig för M&A. Och de gjorde precis ett stort förvärv, den nordiska designkedjan Nordic Nest för 1,6 miljarder kronor. Vad tror du om det?
”Det nya bolaget har en ebitamarginal på ungefär 12#, vilket är högre än i övriga BHG Group. Man har tidigare saknat heminredningsbitarna och det blir ett bra komplement till befintliga produkter”.
Den senaste rapporten överträffade marknadens förväntningar med en organisk tillväxt på nära 42%, marginal på drygt 8 %. Håller det i sig tror du?
”Det tror jag. De står fortfarande kvar med sitt finansiella mål med en rörelsemarginal på 7%, men de ligger i princip där redan så troligtvis kommer de ut med nya finansiella mål, det verkar också troligt med sådana förvärv som de har gjort. En del tror att BHG Group har gått bra på grund av pandemin men när människor har vant sig vid att köpa mer på nätet kommer man inte gå tillbaka till butik och det är fortfarande bara 8 % som säljs online. Den siffran borde gå upp om man exempelvis jämför med elektronik så är den branschen uppe i 27 %”.
Men det beror kanske på att det är lättare att skicka elektronik?
”Så är det, men siffran borde ändå stiga. Man vi får inte glömma att det var många som inte trodde att vi kunde lösa bankärenden via mobilen, saker förändras”.
Ett annat innehav ni har är Forntox, en aktie som har gått mot nya kursrekord sedan Carnegie inledde en bevakning på bolaget och satte en riktkurs på 465 kronor varpå aktien steg med drygt 30 % på en månad. Man pekade bland annat på dolda värden, inte minst inom finansdelen. Vad har Fortnox inom finans som andra saknar och som efterfrågas?
”De är lite hemliga med vart de är på väg vad gäller finans. Men i grund och botten har Fortnox den tekniska plattformen och sedan finns en stor kundstock av små- och medelstora företag som de stora konkurrenterna inte kommer åt på samma sätt. Småföretag tänker inte alltid på den finansiella delen, de har kanske på sin höjd en checkkredit, men nu kopplar Fortnox ihop en finansdel på sitt gamla ben och sedan är affärsmodellen skalbar på alla sätt”.
De är fokuserade på Sverige. Att expandera utanför är inte aktuellt eller?
”De svarar nej på den frågan. De har väldigt mycket kvar att göra här. För längesedan hade de ett bolag, Fortnox International, som skulle göra utlandsexpansion och det gick inte så bra. Nu sitter en annan ledning på plats i och för sig, men om de skulle göra utlandsexpansion så skulle de nog förvärva bolag, snarare än att gå från ruta noll”.
Börsvärdet har vuxit jättemycket, det börjar inte bli för dyrt?
”Det ligger höga förväntningar i priset men sedan de har börjat visa vinst så har de alltid vuxit in i tillväxten och värderingen. Många bolag har ju generellt högre multiplar idag eftersom vi har ett lågt ränteläge. Men visst, vi pratar över 90 i p/e-tal på nästa års vinst, så det är en aggressiv värdering”.
Pär Andersson
Förvaltar: Spiltan småbolagsfond
Förvaltat kapital;: 3,2 miljarder kronor
Avkastning 1 år: +48%
Avkastning 3 år: +97%
Några som har en uttalad strategi att växa i resten av Norden är it-bolaget Lime Technologies med egenutvecklade CRM-system. Inom CRM borde konkurrensen vara väldigt hård eller?
”Ja, konkurrensen är lite mer påtaglig än i Fortnox men de går också lite under radarn för de konkurrerar inte med de globala jättarna eftersom de också vänder sig till små- och medelstora företag. Det är en bortglömd grupp, och för de stora bolagen inte värda besväret. I grunden handlar deras tjänst om att få bättre kontroll på verksamheten, att det ska bli enklare att styra och leda. Många företag sitter med ett hopkok av flera it-system, så det finns hur som helst att göra där. Här finns verkligen en strukturell underliggande trend”.
Apropå pandemin, ni har också Thule som, likt BHG Group, har fått en extra boost av pandemin. Om vi tänker oss en normaliserad tillvaro, hur ser du på Thule då?
”Då är det fortfarande så att människor, inte minst äldre, har blivit mer aktiva. Den aktiva fritiden har blivit mer värdefull och där ser vi den strukturella tillväxten. Barnvagnar, takboxar, takräcken och cykelhållare är de gjorda för utomhusaktivitet. Man glömmer ofta att de är globala, bara ett par procent av omsättningen härstammar från Sverige”.
Ni har låg omsättningshastighet för innehav i fonden men ett bolag ni gjort er av med under året är belysningsbolaget Fagerhult. Varför?
”De har väldigt bra produkter men fokuserar på mindre butiker och är inte så långt fram inom e-handel. Sedan gjorde de ett stort förvärv i Italien för ett par år sedan som de inte fick riktigt ordning på. Kombinationen med butiksdöden och förvärv gjorde att vi drog oss ur i maj”.
Vad gäller småbolag så har det varit en IPO-våg. Har du någon generell iakttagelse här?
”Ja, en generell iakttagelse är att man ska vara försiktig med hur nyintroduktioner presenteras. De använder sig av trendiga ord som ”automatisering” eller ”digitalisering” utan att det alltid finns någon riktig substans bakom. Även om det finns substans kan det vara klokt att avstå. Vi avstod exempelvis från att investera i Readly. Det låter väldigt bra på pappret men ingen vinst finns i sikte förrän om ett par år och frågan är om folk kommer att sitta och läsa magasin över huvud taget, även om de presenteras digitalt”.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du fler intervjuer