Kommentar AdCityMedia
Adcitymedia: Brittiskt bud synliggör potentialen
I somras satte Börsplus ett köpråd på Adcitymedia (164 kr). Det var inte utan viss tvekan men slutsatsen blev ändå att bolaget nog var lite bättre än vad som kom till uttryck i siffrorna för stunden. Det var en bra bedömning. Idag kommer nämligen brittiska Ocean Outdoor med ett bud på ACM på 165 kr kontant per aktie. Premien är nästan 39 procent jämfört med måndagens stängningskurs.
Ocean är liksom ACM verksamma inom utomhusreklam och då särskilt i större, digitala, format. Bolaget har en tydlig idé om att konsolidera marknaden och skapa ett europeiskt nätverk av digitala skärmar som blir attraktiv annonsyta för stora reklamköpare. Uppköp har gjorts i Skottland, Holland och så sent som tidigare i år förvärvade Ocean svenska Visual Art för drygt 600 Mkr.
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Läs denna och andra artiklar gratis
Som free-medlem får du:
- Tusentals artiklar helt gratis
- Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
- Krönikor, reportage och intervjuer
- Dagliga nyhetsbrev
Premium - få allt innehåll direkt
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här