Adcitymedia: Brittiskt bud synliggör potentialen

KOMMENTAR: Budet är logiskt och ger okej betalt för potentialen i bolaget. En sista liten lös tråd finns kvar.
Adcitymedia: Brittiskt bud synliggör potentialen - FUJI3496-1-900×425
ACM är experter på stora reklamskyltar på fasader. Numera är digitala skärmar vanliga. Intäkterna kommer mest från annonsförsäljning på sådana ytor. Ovan ett exempel från Regeringsgatan i Stockholm

I somras satte Börsplus ett köpråd på Adcitymedia (164 kr). Det var inte utan viss tvekan men slutsatsen blev ändå att bolaget nog var lite bättre än vad som kom till uttryck i siffrorna för stunden. Det var en bra bedömning. Idag kommer nämligen brittiska Ocean Outdoor med ett bud på ACM på 165 kr kontant per aktie. Premien är nästan 39 procent jämfört med måndagens stängningskurs.

Ocean är liksom ACM verksamma inom utomhusreklam och då särskilt i större, digitala, format. Bolaget har en tydlig idé om att konsolidera marknaden och skapa ett europeiskt nätverk av digitala skärmar som blir attraktiv annonsyta för stora reklamköpare. Uppköp har gjorts i Skottland, Holland och så sent som tidigare i år förvärvade Ocean svenska Visual Art för drygt 600 Mkr.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här