Nelly: Rusar på rapporten

E-handelsbolaget Nelly bjuder på en stark halvårsrapport med både tillväxt och en rekordhög rörelsemarginal. Aktien stiger över 25% på beskedet.
Nelly: Rusar på rapporten - Nelly
Foto: Nelly
Kommentar Nelly
Vad: Q2-rapport
Aktien: +27%
Råd: Neutral

Nelly Group (24 kr) är ett e-handelsbolag som säljer kläder, smink och likande artiklar till unga kvinnor. Bolaget har en marknadsandel på cirka 3-4% inom nischen i Norden.

Bolaget är särskilt starka inom produktkategorin klänningar och hade drygt 940 000 aktiva kunder senaste året. 40% av omsättningen avser egna varumärken vilket kompletteras med runt 350 externa varumärken, som står för resterande 60%. Nelly startades 2004 och har huvudkontor och lager i Borås.

Under våren har huvudägarna Rite Ventures lagt ett budpliktsbud på Nelly upppgående till 17 kronor per aktie. Det motsvarade en negativ premie på drygt 3% jämfört med stängningskursen dagen innan budet.

Rite fick in 3,94% av aktierna och äger efter budet drygt 34% av aktierna i Nelly. Rite Ventures har varit aktieägare i Nelly sedan 2015 då bolaget var en del av Qliro Group-koncernen som sedan delades upp i tre separata bolag, nämligen Qliro, CDON samt Nelly.

Stefan Palm som är näst största ägare i Nelly med 16,6% av aktierna tackade som väntat nej till budet. Palm är VD och grundare av klädbolaget Lager 157 som har ett femtiotal butiker i Norden och omsatte cirka 2,5 miljarder år 2023. Stefan Palm sitter i Nellys styrelse sedan våren 2022.

Idag rapporterar Nelly räkenskaperna för Q2. Aktien stiger hela 25% på beskedet.

Nelly Q2 2024 Q2 2023
Omsättning 314 Mkr 289 Mkr
Tillväxt Y/Y 8,8% -15,0%
Returgrad 31,3% 38,0%
Lager andel /sales 14,5% 15,2%
Kundkorg 809 kr 764 kr
Bruttomarginal 54,7% 49,0%
Bruttoresultat 172 Mkr 141 Mkr
Rörelsekostnader 141 Mkr 134 Mkr
Ebit 30,5 Mkr 7,7 Mkr
Ebit-marginal 9,7% 2,7%
Vinst per aktie 0,89 kr 0,17 kr

Tillväxten i kvartalet var nästan 9%. Det var Nellys första kvartal med tillväxt sedan Q4 2021 då bolaget växte drygt 3%.

Returgraden i kvartalet sjönk till 31,3% (38,0) vilken är en bra nivå. Historiskt har returgraden varit betydligt högre än så. Många e-handelsbolag arbetar med att minska returerna då det ofta är en flaskhals för att få bra lönsamhet. En del e-handelsbolag har till exempel börjat ta betalt för returer. Nelly har gratis retur om man gör en ny beställning samma dag. Annars kostar returen 49 kronor.

Bruttomarginalen steg till nästan 55% jämfört med 49% Q2 ifjol. Lägre kampanjaktivitet och ökad försäljning av egna varumärken bidrog positivt. Även valutakurseffekter hade en något positivt påverkan enligt Nelly.

Rörelsekostnaderna steg 6% och rörelseresultatet var 30,5 Mkr (7,7) med en marginal på hela 9,7% (2,7). Det är den högsta marginalen på väldigt många år för Nelly. Ökad effektivitet och bolagets automatiserade lager är några faktorer som bidragit till att stärka marginalen.

Nelly har nu fem kvartal i rad med positiv rörelsemarginal efter många år av usel lönsamhet.

I våra tidigare analyser har vi poängterat att den viktigaste värdedrivaren för Nelly är att få ordning på rörelsemarginalen. Kan bolaget fortsätta att uppvisa stabila marginaler över tid så kan aktien säkerligen också få en högre värdering. Mycket hänger också på om bolaget kan öka försäljningen.

På de oreviderade analytikerprognoserna för 2025E värderas Nelly till 11 gånger rörelsevinsten givet en marginal på knappt 7%. Det är något högre än vad Boozt väntas tjäna nästa år (6%). Lyko och Zalando väntas tjäna 3-4% år 2025 jämförelsevis.

Dagens halvårsrapport var ett rejält styrketecken av Nelly. Kan bolaget fortsätta växa och stärka lönsamheten så finns mer uppsida i aktien.

Vår favorit bland e-handlarna är Rugvista som säljer mattor på nätet. Bolaget har en stark balansräkning och höga marginaler.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Nelly 354% 11,1x 11,0x 0,8x 6,8%
Boozt -1% 18,5x 12,9x 0,8x 6,0% 9,4%
Lyko -31% 27,5x 18,4x 0,6x 3,4% 16,7%
Zalanda -15% 21,0x 12,9x 0,5x 4,2% 5,8%
Rugvista 7% 11,9x 8,0x 1,2x 14,5% 9,8%
Genomsnitt 63% 18,0x 12,6x 0,8x 7,0% 10,4%
Källa: Factset
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från AMF