Rusta: Inte längre lågpris

Rusta fortsätter växa och stärka marginalerna. Aktien stiger tvåsiffrigt efter att ha presenterat räkenskaperna för bolagets första kvartal. Rusta-aktien värderas till en tydlig premie jämfört med andra liknande bolag.
Rusta: Inte längre lågpris - Affärsvärlden, Göran Westerberg, VD Rusta
240318 Produkter är fotograferade i en av Rustas butiker den 18 mars 2024 i Stockholm. Foto: Jonathan Näckstrand / BILDBYRÅN / COP 94 / JN0149
Kommentar Rusta
Vad: Q1-rapport
Aktien: +11%
Råd: Fortsatt neutral

Lågpriskedjan Rusta (76,30 kr) rapporterar idag (12/9) räkenskaperna för bolagets första kvartal (maj – juli) i det brutna räkenskapsåret 2024/25.

Aktien är i skrivande stund upp 11% på beskedet. Sedan noteringen i mitten av oktober 2023 (teckningskurs 45 kr) har aktien stigit 70%.

När vi synade Rusta i våras (aktien stod då i 84 kr) så landade vi i neutral hållning med lutning åt det negativa hållet. “Efter kursuppgången värderas nu Rusta en bit högre än liknande bolag. För att se uppsida i aktien behöver man tro på fortsatt god tillväxt och marginalförstärkning. Kortsiktigt är en hel del framgång inprisat”.

Under räkenskapsåret 2023/2024 som redovisades i juni steg omsättningen totalt 9% och landade på 11,1 miljarder (10,2). I jämförbara butiker steg försäljningen 4,6% (2,5) vilket är skapligt. Bruttomarginalen var 43,5% (41,0) och Ebita-marginalen, som Rusta själva lyfter fram, landade på 6,8% (5,2).

Rusta Q1 2024/25 Q1 2023/24
Omsättning 3069 Mkr 2959 Mkr
Tillväxt 3,7% 11,5%
Jämförbar tillväxt 0,5% 6,5%
Bruttomarginal 43,8% 42,7%
Ebita ink IFRS 16 (Rusta-mått) 351 Mkr 318 Mkr
Ebita-marginal 11,4% 10,1%
Ebita exkl IFRS (Afv-mått) 304 Mkr 259 Mkr
Ebita-marginal exkl IFRS 9,9% 8,8%
Vinst per aktie 1,50 kr 1,20 kr

4% tillväxt i Q1

Tillväxten i  första kvartalet landade på 3,7%. I jämförbara butiker var ökningen 0,5% jämfört med 6,5% motsvarande kvartal föregående år. Andra börsbolag med liknande kunder och/eller erbjudande som Clas Ohlson (+7%), Kjell&Co (+3,7%) och Europris (3,0%) växte snabbare i kvartalet i jämförbara enheter.

VD Göran Westerberg lyfter fram att bolaget levererar tillväxt i kvartalet trots att de sänkt priserna mot kunderna och att jämförelsetalen är starka, särskilt i Norge. Rusta ser en fortsatt god kundtillströmning till varuhusen men “med en minskad andel varor till högre prispunkter till följd av en ekonomiskt pressad konsument”.

Bruttomarginaltrenden med en positiv utvecklingen fortsatte och stärktes drygt en procentenhet till 43,8% (42,7). “Ökad produktivitet” beskrivs som en förklaring till den högre marginalen samt en positiv utveckling inom segmenten Heminredning och förbrukning. Generellt har fraktkostnaderna på marknaden ökat senaste tiden.

Rörelsemarginalen (Ebita inklusive IFRS 16) som Rusta själva lyfter fram var 11,4% (10,1). På rullande tolv månader är marginalen (ink IFRS 16) 7,2%. Bolagets målsättning är att nå 8% på medellång sikt.

Då en del av lokalkostnaderna hamnar i finansnettot så anser vi på Afv att rörelseresultatet måste justeras så att dessa inkluderas i resultatet. Ebita exklusive positiva IFRS-effekter (alltså inklusive lokalkostnader) var 304 Mkr (259) med en marginal på 9,9% (1,6). På rullande tolv månader är Ebita på motsvarande sätt nu 5,7% relativt 5,3% helåret 2023/24 (5,0).

Vid utgången av kvartalet (31 juli) hade koncernen 213 varuhus. Ett nytt öppnades under kvartalet i Sogndal i Norge. Efter kvartalets slut har ytterligare ett varuhus i Norge öppnats (i Egersund).

Rekordmånga varuhus på gång

Rusta uppger att varuhusexpansionen fortsätter framöver. Under hösten 2024 planeras fem nya varuhus att öppnas. Totalt sett har Rusta 35 planerade nyöppningar av varuhus vilket är en rekordhög nivå.

Historiskt har Rusta öppnat 10-15 nya varuhus per år. Sedan 2014/2015 har Rusta vuxit med omkring 14% per år i snitt. Merparten av tillväxten kommer från butiksöppningar. Framöver har Rusta som mål att växa med 8% per år varav 3% i jämförbara butiker.

I början av 2024 drabbades Rusta av en omfattande IT-attack som medförde driftsstörningar. Under kvartalet har Rusta nått en överenskommelse med sin leverantör TietoEvry om ersättning. Exakt vad ersättningen landar på framgår inte. Rusta uppger att den är positiv men inte materiell.

Billiga varor växer fortast

Generellt lyfter Rusta fram att konsumenterna är pressade på grund av de senaste årets inflation och ränteökningar. Samtidigt verkar nu räntan vara på väg ned igen. Det blir intressant att följa utvecklingen. Varor med lägre prispunkter har ökat mest senaste året enligt Rusta.

Sommarkvartalet är i hög grad beroende av produkter med högre prispunkter som till exempel studsmattor, pooler och utemöbler. Bolagets lojalitetsprogram Club Rusta har nu över 5,8 miljoner medlemmar en ökning på cirka 14% mot föregående år.

Den svenska hemmamarknaden är fortsatt klart viktigast för Rusta och stod för 56% av försäljningen. Tillväxten i kvartalet var 2,9% (5,7). I jämförbara enheter var ökningen 1,4% (5,4).

Norge som är näst största marknad med 20% växte 5,0% i kvartalet (21,4). I jämförbara enheter var tillväxten -1,8% (13,9). Övriga marknader (Finland, Tyskland och Online) ökade försäljningen med blygsamma 3,6% (25,5). I jämförbara enheter var tappet 1,2% (0%).

På de oreviderade analytikerprognoserna för nästa år (alltså inte Rustas innevarande räkenskapsår 2024/25, utan 2025/26) värderas aktien till 15,6x rörelsevinsten (EV/Ebit).

Då räknar analytikerna med en marginal på 8,5%. Rusta värderas med andra ord fortsatt till en tydlig premie mot andra liknande bolag. Tillväxten väntas vara högst bland bolagen i peer-tabellen nedan. Samtidigt finns kanske inte heller så mycket mer marginalpotential (från 8,5%) att kräma ur kommande år. Europris väntas tjäna knappt 10% och Clas Ohlson ligger på drygt 9%.

Rusta må vara ett lågprisalternativ ur konsumenternas synvinkel. På börsen så är Rusta däremot ingen lågprisaktie längre. Vi föredrar hellre norska Europris eller finska Tokmanni som vi har köpråd på.

Bolag (Afv råd) Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Rusta 70% (från IPO) 15,9x 15,6x 1,3x 8,5% 9,3%
Europris (Köp) 6% 11,6x 11,5x 1,1x 9,7% 8,0%
Clas Ohlson (Neutral) 33% 12,3x 10,2x 1,0x 9,3% 3,9%
Kjell Group (Neutral) -2% 7,4x 10,4x 0,4x 4,0% 7,3%
Tokmanni (Köp) -17% 9,1x 11,9x 0,8x 6,9% 5,3%
Genomsnitt 5% 11,2x 11,9x 0,9x 7,7% 6,7%
Källa: Factset
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser