Krönika: Fåfängans marknad

Greta och Davos är två starka symboler för hur svårt det ofta är att skilja på symbolisk gest och verklig effekt. Det gäller exempelvis ”hållbara investeringar”, indexförvaltning och inte minst VD-resor till Davos.
Krönika: Fåfängans marknad - CORRECTION Books-Greta Thunberg
Greta Thunberg i Davos januari 2020. //TT

World Economic Forum firar 50 år och som present till världen har man uppdaterat det så kallade Davosmanifestet som handlar om hur företag ska agera. Davosmanifestet från 1973 handlar om att ledningen måste tjäna främst kunder men även investerare, anställda och samhälle. Klart och tydligt. Människor av kött och blod (ledningen) är tjänare åt olika intressentgrupper. Välavlönade och privilegierade men alltjämt tjänare och inte överhet.

Manifestet från 2020 är 50% längre och 100% mer otydligt. 2020 är det inte längre ledningen som tjänar. Istället är det bolaget som ska engagera sina intressenter i ”gemensamt och hållbart värdeskapande”. Que? Det må vara fint, mjukt, fluffigt men det är också mer abstrakt och svårare att utkräva ansvar. Två andra tydliga skillnader mot 1973:

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här