Flaggar för förändring

Affärsvärldens IPO-guides system med 24 flaggor är under ständig omprövning. Här tittar vi närmare på och ändrar en befintlig flagga och lanserar en 25:e flagga för Framtida kapitalbehov.
Flaggar för förändring -
Foto: SCANPIX 1999

Bilden intill visar Kungen med en röd fana. Har vår monark tagit sitt eget valspråk om att verka ”i tiden” alltför bokstavligt? Nej, det är en startflagga vid en ungdomstävling. Men bilden påminner lite om nyckelcitatet i mästerverket Leoparden.

Om vi vill att allt ska förbli vid det gamla, så måste vi ändra på alltihop”, säger den unge ädlingen till sin håglöse farbror prinsen som inte orkar modernisera sitt gammalmodiga gods för att möta den nya tidens krav.

I dag hittar vi samma vankelmod även hos self-made miljardärer. Som när finansmannen Robert Weil skriver en debattartikel och säger att kapitalismen inte fungerar i sin nuvarande form. Det är historielöst och lite löjligt. Marknadsekonomi är nog snarare mänsklighetens största succé sedan bronsåldern.

Men alla system måste anpassas efter förändringar i omvärlden. Vi försöker dra vårt lilla strå till stacken och tänker i detta sammanhang på IPO-guiden som ju bland annat syftar till att förbättra och uppdatera kapitalmarknaden när det gäller börsnoteringar.

Länken härintill visar de uppdateringar vi gjorde i våras av IPO-guidens system av flaggor som visar investerare på potentiellt negativa aspekter som annars är lätta att missa. Nu är det dags för en liten ny uppdatering där en befintlig flagga ”reformeras” och döps om och en ny ser dagens ljus.

Hårdsäljande kommunikation

Affärsvärldens IPO-guide instiftade från början en flagga som vi kallat för Oseriöst intryck från prospekt. Här tog vi sikte på dels “vårdslös ‘haussighet’” och dels förekomsten av så mycket slarvfel att man anar slarv även i de dagliga affärerna.

En välkänd investerare föreslog i veckan att IPO-guiden också borde uppmärksamma investerare på att man kanske bör dra öronen åt sig om en notering säljs med “mördande reklam”. Det är en bra synpunkt. Dessvärre är det omöjligt att i förväg bedöma mängden reklam. Men även i efterhand är det oerhört svårt att bedöma mängden reklam. I dagens samhälle kan ju reklam målstyras så att olika personer får se helt olika annonser. Och även om man skulle ha underlag för en bedömning så är gränsdragningen vansklig. Hur mycket reklam är för mycket?

Vi har inga bra svar på hur vi ska hantera vare sig informationsinhämtningen eller bedömningen men vill ändå öppna upp för att i vissa fall flagga för hårdsäljande kommunikation i de fall vi känner att reklamen är alldeles överdriven. Mätproblemen gör dock att vi tror att detta blir en ganska sparsamt använd flaggmotivering. Samtidigt ser vi vissa nackdelar med den tidigare flaggan Oseriöst intryck från prospekt. Lösningen är att döpa om flaggan till Hårdsäljande kommunikation och omformulera dess beskrivning som framöver lyder:

Det som måste säljas med mördande reklam är ofta antingen fel prissatt eller av tveksam kvalitet. Det gäller inte minst aktier. IPO-guiden gör en samlad bedömning av “haussigheten” i kommunikationen. Det handlar primärt om prospekt, finansiella mål och IR-stil. Det kan i sällsynta fall även handla om typen av reklam och marknadsföring. Slarvig kommunikation hamnar också i denna kategori. Alltför många slarvfel i ett prospekt kan ju leda till misstanken att det kanske slarvas och skarvas även på andra sätt.

Framtida kapitalbehov

Affärsvärlden har en flagga som heter Svaga finanser som handlar om risken att pengarna tar slut inom 12 månader. Det är så klart jätteviktigt. Men det är också viktigt att få en ungefärlig känsla för hur mycket kapital ett bolag behöver på flera års sikt. I normalfallet ska det ju vara tvärtom. Bolaget behöver inga pengar utan gör istället vinst och betalar utdelning till aktieägarna. För att fånga den här problematiken så kommer Affärsvärldens IPO-guide instifta en 25:e flagga som vi kallar för Framtida kapitalbehov och beskriver på följande sätt:

Om ett bolag inte är lönsamt så är det viktigt för investerarna att få veta ungefär hur mycket kapital bolaget tror sig behöva fram till vinst eller större förväntat genombrott (licensaffär, “proof-of-concept” eller motsvarande). Vid notering bör det vara tydligt angivet hur styrelsen ser på långsiktigt kapitalbehov, inte bara för kommande 12 månader. Ungefär hur mycket kapital behövs under ungefär hur många år? Om denna information saknas, förefaller orealistisk eller lämnar ett stort ofyllt finansieringsgap så är det en klar nackdel.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla krönikor

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.