”Tänk på avståndet mellan pris och värde”

Det borde finnas instanser som varnar för avståndet mellan pris och värde. Vad kan hända annars? Super League kan hända.
Chelsea-fans protesterar mot Super League.
Chelsea-fans protesterar mot Super League. Foto: AP Photo/Matt Dunham/TT

Oscar Wilde sa att en cyniker är någon “som vet priset på allting men inte vet värdet av någonting”. Just glappet mellan prislappen och värdet är intressant. Värdet är det upplevda och behöver inte ha koppling till något sakligt. Priset är vulgärt i sin frankhet. Det går att räkna på priset, det kan man inte med värdet.

Priset är en nitisk bokhållare, en tjänsteman i logistikbranschen, en officer som bara lyder order. Värdet är en poet som går barfota över en äng med blödande hjärta och sinnena vidöppna.

På tunnelbanetågen manar en högtalarröst dig med orden “tänk på avståndet mellan vagn och plattform när du stiger av”. Annars kan man göra illa sig. På samma sätt borde det finnas instanser som varnar för avståndet mellan pris och värde. Vad kan hända annars?

Super League kan hända.

I veckan gick ett antal stora, rika europeiska fotbollsklubbar ut och sa att man skulle starta en ny turnering där samma stora, rika klubbar skulle vara garanterade platser varje år. Det ledde till att Uefa svarade med att de lagen då skulle uteslutas från sina nationella ligor och att spelarna skulle nekas att spela i landslagen. Mindre än två dygn från avsiktsförklaringen var allt nedlagt.

Bossarna i Real Madrid och Juventus och de andra klubbarna behövde nya intäkter på grund av vansinniga spelarlöner. De såg att Super League skulle kunna leda till fler tittare i Asien, där deras tillväxtmarknad är, med tillhörande sponsorintäkter. Alla inblandade såg på priset. Ingen såg på värdet.

Värdet finns i Norrby IF

Fotboll är en global miljardindustri men den vilar fortfarande på en dröm om rättvisa och möjligheter. Allt som superettanlaget Norrby IF, från Borås, behöver göra för att vinna Champions League är att ta sig till allsvenskan, vinna allsvenskan, ta sig igenom kvalet och sedan kvalificera sig bland de 16 bästa lagen i slutspelet samt vinna några dubbelmöten och slutligen en final om 90 minuter.

Detta kommer aldrig ske, varken för Norrby eller för alla deras hundratals, kanske tusentals, europeiska motsvarigheter i olika ligor. Men det är detta som är värdet av en europeisk klubblagsturnering. Att alla lag är har chansen i teorin.

Fansen, som alltid är idealister, hatade sina egna klubbar för den här idén om trötta semi-vänskapsmatcher. Så de satte ner foten. Och vann.

Jag tycker att pris och värde är fascinerande även generellt. Utan Oscar Wildes distinktioner. För det är svårt, nästan omöjligt, att säga vad någonting är värt. Alltså, även i reda pengar. Vad som är ett korrekt pris.

Aktier är ett bra exempel. Hade det varit enkelt att definiera värdet, hade börserna inte varit så kul. Och betydligt mer statiska. I fallet finansmarknaden handlar det inte heller om vad något är värt i nuet. Man köper en aktie, eller något annat finansiellt instrument, för att man tror att värderingen i köpögonblicket avviker från värderingen i framtiden. Och för att man känner sig trygg i att man själv har förmågan att förutspå det senare.

Men vi kan lämna de intrikata derivaten för en stund och bli diskbänksrealistiska. Bokstavligt talat. IKEAs potatisskalare ”Vardagen” kostar 29 kronor. Men det betyder inte att den är har ett värde om 29 kronor. Tvärtom är ju alla priser på konsumtionsvaror beviset på att produkterna är värda något annat. För mig som köper potatisskalaren är den värd mer än 29 kronor eftersom jag är villig att ge IKEA den summan. Jag vill hellre äga en Vardagen potatisskalare än jag vill äga 29 kronor. IKEA å sin sida tycker att den är värd mindre än 29 kronor. Därför tar de hellre mina 29 kronor än behåller sin potatisskalare.

Allting flyter.

Jag handlar en del på nätauktioner. Jag samlar på keramik och lägger några timmar om dagen på att kolla efter saker att buda på. Och jag följer nyfiket vad saker som jag redan har i min samling går för när de säljs i andra auktioner. (Mycket keramik tillverkades i serier, om allt från några tiotal och upp till flera tusen om året i en period. Det går därför att se vad ”samma” sak jag själv har, kostar i en annan auktion.) Auktioner borde verkligen vara bra på att definiera värdet av något men det stämmer inte. Inte det heller.

Liknande saker kan auktioneras ut i olika auktioner, ungefär samtidigt, med olika resultat. Är det många som budar blir det dyrt, är det få som budar kan man fynda. Det är mer en övning i att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, än en tunn skiva perfekt marknadsekonomi, där utbud och efterfrågan lever i symbios.

Inte ens när jag vinner en auktion, vi kan säga att det är hos Stockholms Auktionsverk, är det klubbade priset vad varan är värd.

Vi säger att det jag nu köpt är en enkel men trevlig vas, gjord av någon i Höganäs, kanske Åke Holm, kanske på trettiotalet. Vasen klubbades för tusen kronor. Jag betalar då 1 000 kr plus 22,5% i avgift och 95 kr i slagavgift, alltså 1 320 kronor. Säljaren får 1 000 kr minus 15% i provision och 150 kr i avgift, alltså 700 kronor. Auktionsverket får 630 kronor, eller 48% av transaktionsvärdet.

Lustigt nog – i ljuset av att auktioner inte är bra på att definiera värdet på något och att en potatisskalare för 29 kronor inte är värd 29 kronor – är priset på ett människoliv desto enklare att definiera.

40,5 miljoner för ett människoliv

Ett människoliv är värt 40,5 miljoner kronor.

Det är inte jag som säger det, det är Trafikverket. VSL står för Värdet av ett Statistiskt Liv och det bygger på betalningsviljan för att reducera risk. Trafikverket har beräknat att varje svensk är beredd att betala drygt fyra kronor var, för att förhindra en dödsolycka i landet. Vänder man på det, så är det värt att rusta upp en vägsträcka för 40 miljoner kronor om man beräknar att det leder till ett färre dödsfall. Men det är inte värt 41 miljoner kronor.

Det finns en slags trygghet i detta, tycker jag. I vetskapen om att jag, även en dålig dag, när självförtroendet slokar, är värderad till 40,5 miljoner kronor. En siffra som för övrigt motsvarar Leo Messis lön under tre veckor.

Jag känner mig som Norrby IF och jag gillar det.

Fredric Thunholm är kommunikationsstrateg på mediebyrån Wavemaker och har bloggen ”Tänk på döden”.