Av män för män

Svårt att komma in i klubbmiljön och ett alltför tidskrävande spel. Det är några faktorer som gör att kvinnor har lämnat golfen.

Royal Troon, den anrika golfklubben söder om skotska Glasgow, öppnar sina dörrar för kvinnor. Nyheten publiceras i juli 2016 på det brittiska public service-företagets nyhetssajt BBC. Vid ett specialinsatt möte har klubben röstat för ett beslut att låta kvinnor bli medlemmar efter att ha varit bannade sedan starten år 1878. Knappt ett år senare rapporterar tidningen The Telegraph att en annan skotsk golfklubb, The Muirfield som anses vara världens äldsta i sitt slag, har följt i samma fotspår. Beslutet kom efter att klubben hade nekats stå värd för golftävlingen The Open Championship.

Det finns i dag flera golfanläggningar runt om i världen som ännu håller på traditionen att endast välkomna män till banorna. Dessa klubbar finns inte i Sverige, men även här råder en ojämn könsfördelning. I snitt är drygt 70 procent av medlemmarna män, liksom åtta av tio klubbchefer. Bland ordföranden och tränare är andelen män ännu större. Siffrorna är hyggligt jämställda, ur ett internationellt perspektiv, men Svenska Golfförbundet är inte nöjda.

– Golfen är byggd av män för män. Många kvinnor som slutar spela golf upplever att de inte har kommit in i klubbmiljön. Dessutom är det ett svårt och tidskrävande spel. För att lösa de faktorerna måste man se över kulturen på klubben, hur banorna är konstruerade och hur man kan paketera spelet så att det blir mer lättillgängligt, säger Annica Lundström.

Hon är breddidrottschef på Svenska Golfförbundet och ledare för Vision 50/50– det förändringsarbete som förbundsstyrelsen sjösatte år 2013 för att göra något åt den sneda könsfördelningen på landets klubbar. Att kvinnorna endast utgör 28 procent av de cirka 500 000 svenska golfarna konstaterades vara en alltför låg siffra. För att höja den ville de ge klubbarna verktyg för att skapa mer inkluderande miljöer. Detta för att på sikt öka lönsamheten, men också för att leva upp till förbundets värdegrund om att vara en sport för alla. Målet med visionen är att fram till år 2020 ha fått 10 000 fler kvinnor som medlemmar, samt minst 35 procent kvinnor i golfklubbarnas styrelser. I maj förra året lanserades ett klubbutvecklingsprogram som är en forskningsbaserad digital utbildning i idrott, golf och jämställdhet.

– För mig har det varit viktigt att förändringsarbetet bygger på evidensbaserad fakta, inte bara tyckande. Idén har varit att jobba med både strukturen och kulturen direkt på klubbarna. Det här är något unikt inom idrottsrörelsen, säger Annica Lundström.

Den klubb i Sverige som har störst andel kvinnor med 41,2 procent av medlemmarna är Torekovs GK. Den är en av landets äldsta, grundad 1924, och belägen vid havet på Bjärehalvön i nordvästra Skåne. Caisa Reis är klubbchef och vd och tror att klubbens relativt jämna könsfördelning beror på att många som söker sig till dem är par eller familjer. Det kan hänga ihop med att en stor del av medlemmarna har sommarställen runt Torekov och att man under semestern vill göra något tillsammans.

– Många kvinnor vill ha motionen som golfen ger, men också social samvaro. Vi har bland annat haft vinprovningar och modevisningar med mingel. Framöver planerar vi att arrangera temadagar med föreläsningar och yoga, säger Caisa Reis.

Är det då ett självändamål med exakt lika många män som kvinnor inom golfen? Kanske beror dagens skeva könsfördelning helt enkelt på att män i högre grad än kvinnor gillar att spela golf? Jenny Svender, doktor i pedagogik och forskningsansvarig på Riksidrottsförbundet, medger att det kan vara fallet, men att det är omöjligt att svara på så länge villkoren för att utöva sporten inte är lika för män och kvinnor.

– Alla måste inte gilla golf, men först måste man göra sitt yttersta för att alla ska känna sig välkomna. Kulturer och könsnormer inom idrotten tenderar att reproduceras om det inte sker direkta förändringsåtgärder uppifrån, säger hon.

Det finns ingen specifik forskning på de faktiska konsekvenserna av jämställda styrelser inom idrottsvärlden, men gissningsvis har de samma effekt som inom näringslivet och politiken. Där finns visst forskningsstöd för att könsbalanserade styrelser gör ett bättre jobb. Annica Lundström räknar också med att deras pågående förändringsresa kan leda till nya sponsorer och samarbetspartner för anläggningarna. Är då fler kvinnor till golfen och en reviderad klubbkultur en rent affärsmässigt smart strategi? Än så länge är det oklart hur Golfförbundets nya inriktning kommer att påverka medlemsantalet. Det kan hända att några av de nuvarande medlemmarna, som blir bekräftade i rådande kultur, inte är bekväma med de nya förändringarna och väljer att lämna, resonerar Jenny Svender.

– Oavsett tror jag att ett aktivt jämställdhetsarbete är rätt väg att gå, om idrotten på sikt inte ska uppfattas som en dinosaurierörelse, säger hon och tillägger:

– Det intressanta med golfen är att den ligger i gränslandet mellan ideell rörelse och affärsverksamhet och de genomför det här utvecklingsarbetet systematiskt och genomtänkt. Det ska bli spännande att se vad det ger. ❋

text:

Louise Fauvelle

Vision 50/50

Målet med Svenska Golfförbundets vision är att fram till år 2020 ha fått 10 000 fler kvinnor som medlemmar, samt minst 35 procent kvinnor i golfklubbarnas styrelser.

När det gäller tävlingar på elitnivå halkar Europa efter Asien och USA. Men Sverige står sig bra och har många spelare i världstoppen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annons från Trapets
    Annons från Invesco