Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Från Bonnier till bostäder

2019-04-24 18:00
Namn: Cecilia Beck-Friis. Ålder: 45 år. Aktuell: Vd för Hemnet. Fritidsintressen: Vara i naturen och jobba med trädgården. Har även fått upp ögonen för padel och yoga. Bästa bostadstips: ”Gör research inför ett bostadsköp. Man ska klä på sig när man ska göra en sådan affär.” Foto: Tobias Ohls

Hemnet fortsätter att växa under vd Cecilia Beck-Friis.

I samband med att General Atlantic köpte Hemnet 2017 fick Cecilia Beck-Friis frågan om att bli vd för bostadssajten. Hon tackade ja till posten, och för henne innebar det inte bara att byta jobb; det var också en övergång till en annan bransch. I mer än femton år hade hon jobbat på TV4. Hon började i callcentret, där hon besvarade tittarfrågor, och slutade som vice vd för TV4 och Chief Digital Officer på Bonnier Broadcasting.

Innan hon började på Hemnet satt Cecilia Beck-Friis även i styrelsen för Paradox Interactive, Acando och Net Insight, därtill var hon medgrundare till vr-bolaget Rayvr. När hon började som vd för bostadssajten för snart två år sedan lade hon mycket fokus på att lära känna medarbetarna och förstå affären på djupet. Hon åkte också land och rike runt för att träffa mäklare, eftersom hon ville förstå deras vardag.

– Bostadsbranschen var helt ny för mig. Jag var tvungen att lära känna bolaget likväl som behoven hos den bransch som är så viktig för vår affär, mäklarna. Därutöver har jag fokuserat på att formera en ny ledningsgrupp och sätta en strategi för bolagets nästa fas.

Hemnet har funnits i två decennier, men hon anser att den mest spännande perioden i bolagets historia är nu.

– Sedan 2015 har vi tagit steg från att ha varit ett branschinitiativ till att bli ett mer kommersiellt inriktat bolag och det innebär att vi jobbar på helt nya sätt med vår affärs- och produktutveckling. Våra främsta kundgrupper är bostadssäljare och mäklare. Just nu färdigställer Hemnet årsbokslutet för 2018. Dessa siffror är inte officiella ännu, men 2017 omsatte bolaget 323 miljoner kronor.

– Och den siffran fortsätter öka 2018, vi befinner oss i en tillväxtfas, säger Cecilia Beck-Friis.

Hemnet möter konkurrens från flera håll, det handlar om andra bostadsportaler och annonsplattformar. En stor och viktig del är också den växande reklamaffären och konkurrensen om annonsörernas pengar. Därutöver har Hemnet blivit en slags underhållningssajt, och därmed konkurrerar de även om användarnas tid, inte minst med sociala medier, streamingtjänster och annat tidsfördriv.

– Vi har en stark marknadsposition men det är enormt viktigt att vi inte blir bekväma i den. Marknaden kan förändras och vi måste se till att fortsätta vara bäst på det vi gör.

Intäkterna kommer från tre kundgrupper, där den största gruppen består av bostadssäljare. Resten är annonser från mäklare och andra, som banker, försäkringsbolag och möbeltillverkare.

För bostadssäljarna gäller en prislista som varierar beroende på utgångspriset på deras bostadsobjekt. Även om tjänsten från början är digital har den historiskt byggt på en statisk prismodell. Det fanns tidigare bara ett sätt att annonsera bostadsobjekt på. Därför vill bolaget nu öka flexibiliteten så att bostadsannonserna kan anpassas efter objektets egenskaper. Det kan handla om tilläggstjänster som kunder får betala för, som att utveckla sökmöjligheter och rekommendationer för att underlätta för både kunder och användare. I år lanserades en tilläggstjänst, som gör att bostadsannonsen kan hamna högst upp på listan.

– Sverige är ett avlångt land med olika typer av marknader. Förutsättningarna är olika mellan storstad och landsbygd och skiljer sig även åt mellan olika typer av objekt. Oavsett vilka behov som finns är Hemnets målsättning att vara nyckeln till en enklare bostadsaffär.

Nada Razooq

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom