Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

”Kurslitteratur extremt lönsamt”

2018-12-05 18:12
Foto: Jörgen Appelgren

Johan Kleberg, vd för internetbokhandeln Adlibris, tror på ytterligare digitalisering av bokbranschen.

Precis som musik och journalistik befinner sig bokbranschen i en digital transformation. Men boken har än så länge inte digitaliserats på samma sätt. I alla fall inte i Sverige. Fortfarande står de fysiska böckerna för över 60 procent av branschens omsättning.

– E-boken är inte så stor i Sverige. Delvis för att vi inte har varit duktiga på att bygga det beteendet. Sen har den digitala boken i Norden blivit ljudbok, säger Johan Kleberg.

Han är sedan 2014 vd för internetbokhandeln Adlibris. Att intresset för fysiska böcker är stort syns även där. Förra året stod den fysiska boken för 80 procent av Adlibris försäljning.

I USA, där e-handelsjätten Amazon drivit på för att sälja e-böcker, är penetrationen av e-böcker något högre. Men såväl där som i Storbritannien har försäljning av den fysiska boken ökat de senaste åren, medan försäljningen av e-boken har minskat.

Johan Kleberg tror på en fortsatt digitalisering av marknaden och säger att framför allt skönlitteraturen är hårt konkurrensutsatt.

– Ljudboksabonnemangen börjar kannibalisera på köpet av inbundna böcker. För ett år sedan drev ljudböcker ytterligare försäljning och den totala marknaden växte. Så är det inte längre.

Även om förlagen fick dåligt betalt för ljudböcker ledde merförsäljningen till att de fick mer pengar i plånboken totalt sett.

– I år har vi sett att ljudböckerna kannibaliserar på inbunden skönlitteratur. Förlagen som tidigare fått en ganska hög ersättning för en bok får i stället låg ersättning.

Det sätter press på förlagen. Återförsäljare som Adlibris kan däremot sälja annat i stället, säger Johan Kleberg. Inom vissa kategorier av böcker har marknaden nästan inte förändrats alls.

– Digitaliseringen av kurslitteratur går extremt långsamt. De bokförlagen är extremt lönsamma och de håller krampaktigt fast vid den fysiska boken. De har nästan inte gett ut e-böcker alls, i stället har de höjt priset på fysiska böcker.

Lönsamheten är hög och kassaflödena är omfattande.

– Det är inte en slump att sådana förlag har private equity-spelare som ägare.

Den hårdaste konkurrensen för Adlibris del kommer inte från e-boken utan från de förhållandevis nya prenumerationstjänsterna, där kunderna betalar ett fast pris per månad för ett obegränsat antal ljud- eller e-böcker.

– Det positiva är att de digitala abonnemangen har satt sig.

Johan Kleberg tror att vi får se stora förändringar på förlagssidan framöver. I dag finns två stora förlagsjättar, Bonnier och Norstedts, sen är det ganska lång ner till trean.

– Branschen behöver en tredje stor aktör. Det finns för många små förlag som dras med dålig lönsamhet. De kommer att få ännu svårare att klara sig i en digital värld.

Enligt Johan Kleberg ser man att det rör på sig på marknaden.

– Man ser att finansiella aktörer är aktiva. Altors Klas Ekström köpte in sig i Mondial, jag vet att andra räknade på Norstedts innan Storytel köpte förlaget. En stark tredje aktörer skulle kunna sätta press för att tjäna mer pengar.

Adlibris har sedan ett par år tillbaka även öppnat fysiska butiker. Det lär inte bli så himla många fler.

– Jag ser framför mig att vi har ett par butiker i de större städerna i Norden. Det är ett sätt att marknadsföra oss och det ger oss ett bra citylager som bidrar till snabb leverans. Men den fysiska bokhandeln har jätteutmaningar. Om vi når break-even i butikerna så är vi nöjda.

Lönsamheten ligger i marknadsföringen, säger han.

– Vi är glada om vi går plus minus noll. Just nu säljer vi mer chips än böcker i butikerna.

Lotta Dinkelspiel

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom