Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

”Målet är hundra restauranger”

2019-01-30 18:00
Namn: Martin Jallinder. Är: Affärsutvecklings- och etableringsansvarig på NSP (Holding) med varumärkena TGI Fridays samt snabbmatsrestaurangkedjorna Burger King och KFC – Kentucky Fried Chicken.

Ni har öppnat en första KFC-restaurang i Stockholmsförorten Bromma, den blev lite försenad eller?

– Ja, vi öppnade en restaurang på två vån­ingar intill köpcentret Bromma Blocks i november. Tre restauranger öppnade bredvid varandra samtidigt, det var ett komplicerat byggförfarande, vilket drog ut på tiden. I hela Sverige har vi nu åtta restauranger. Två i Malmö, en i city och en strax utanför vid Öresundsbron. Sedan är det Lund, Göteborg, Karlstad, Västerås, Nyköping och nu Stockholm.

Hur många planerar ni att ha vid årets slut?

– Det är lite tidigt att uttala sig om. Det tar cirka sex månader att bygga från att vi sätter spaden i marken men vi har många spännande projekt på gång.

I USA är ju KFC jättestort, vilka andra marknader siktar man in sig på nu?

– I hela världen finns över 21 000 KFC-restauranger. Om man ser till omsättningen är det nummer två efter McDonald’s. Över hela världen öppnar man över tusen KFC-restauranger per år. I Kina är det en om dagen. Även i Indien är det stort. KFC fokuserar också på Europa. Mogna KFC-marknader finns redan i England med cirka 800 ställen, i både Frankrike och Tyskland finns några hundra stycken.

Vad gäller Sverige – var kommer kycklingen ifrån?

– Runt om i världen är det olika leverantörer som förser restaurangerna med kyckling. Det är inga leverantörer som tillhör KFC. Vi importerar vår kyckling från Nederländerna från 2 Sisters Storteboom, moderbolaget är 2 Sisters Food Group. Ambitionen är att gå över till svensk kyckling, men vi behöver fler restauranger innan det är ekonomiskt gångbart.

Inom flera snabbmatkedjor kommer en mängd vegetariska alternativ, hur ser det ut för er del?

– För det första vill vi anpassa oss till den lokala marknaden och målet är att 25 procent av menyn ska vara lokalanpassad. Som ett första steg lanserade vi halloumiburgare i höstas, men vi ska lansera mer.

Vad är din bakgrund?

– Jag jobbade på Burger King under gymnasiet, tog en kandidat på Handelshögskolan och var sedan vd-assistent här ett år. Sedan tillbaka till Handels för att ta en master samtidigt som jag jobbade deltid med etablering av Burger King-restauranger. När jag började 2010 hade NSP 38 Burger King-ställen. I dag är det 71 stycken. Sedan 2015 är jag med i NSP:s koncernledning och ansvarar för affärsutveckling och etablering för våra varumärken: Burger King, KFC och TGI Fridays – som vi har i Köpenhamn.

Varför etablerar man KFC i Sverige just nu?

– Vi har lång erfarenhet från hamburgerbranschen och såg en lucka. Ingen av de 800 snabbmatsrestauranger – inklusive Sibylla – som finns i Sverige i dag fokuserade på kyckling.

Och målet för den svenska marknaden är?

– Att ha en bra bit över hundra restauranger. Men det är en långsiktig målbild. Inom fem år vill vi ha femtio restauranger i Sverige. Den nordligaste KFC-restaurangen nu finns i Karlstad. Men vi tittar på Gävle, Sundsvall och Umeå. Planen är också att öppna i centrala Stockholm men det är svårt att hitta rätt lokal som inte är för dyr.

Helene Rothstein

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom