Annons från Finansvalp.se

De bygger ekonomisiter för att öka transparensen

Olle Pettersson (tidigare Chief Product Officer) och Andreas Beuger (tidigare Head of Development), har lämnat Caybon och river igång bolaget Haveton. Haveton är backat av grundare till ett av Europas ledande affiliate-bolag inom sports betting och har tagit in ett antal miljoner kronor för att expandera till nya geografiska marknader redan under året. Näst på tur är lansering i Spanien under hösten men redan nu finns planer på expansion till Sydamerika.
De bygger ekonomisiter för att öka transparensen - Finansvalp.se_Affärsvärlden
Finansvalp.se är kanske den första seriösa aktören som jämför och presenterar alternativen som är bäst för besökaren istället för att leverera bäst provision för siteägaren.

Idag driver Haveton siten Finansvalp.se och har idag 15 000 organiska besökare i månaden med en uppåtgående trend. Redaktionen består idag av fem personer. Bolaget har etablerat samarbete med drygt 80 långivare och jämförelsesidor och guidar besökaren att hitta rätt i allt från att ta ett bolån eller ett privatlån med låg ränta till att jämföra olika sparandeformer.

– Antalet sökningar på exempelvis bolån och sparränta har ökat massivt det senaste året, men det har saknats en trovärdig ekonomisite som samlar, jämför och presenterar det bästa alternativet för besökaren. Det ville vi ändra på, säger Olle Pettersson, CEO på Haveton.

Affiliatebolagens framgångar växer

Affiliate marketing är en form av marknadsföring där du som affiliate partner får betalt för att marknadsföra andras produkter och tjänster. Sättet är relativt etablerat i Sverige med många aktörer inom ekonomisegmentet. Finansvalp.se är kanske den första seriösa aktören som jämför och presenterar alternativen som är bäst för besökaren istället för att leverera bäst provision för siteägaren.

Bank- och låneinstitut som använder sig av affiliatebolag får tillgång till en bredare marknad och större möjligheter att öka sin kundbas. Samtidigt kan en affiliate-site göra bättre jämförelser och vara oberoende i sina rekommendationer, till skillnad från vad en långivare kan vara på sina egenägda siter.

Vinnande faktorer till denna framgång

Det finns flera faktorer som bidrar till den ökade framgången för svenska affiliatebolag. Den allmänna tillväxten av e-handeln i Sverige har verkligen gynnat bolagen. Eftersom fler och fler konsumenter vänder sig till Internet för att handla så försöker e-handelsföretag hitta nya och kostnadseffektiva sätt att marknadsföra sina produkter och tjänster.

Marknadsföringsbranschen i Sverige har mognat under de senaste åren och både annonsörer och affiliates har fått en bättre förståelse för hur modellen fungerar och hur man kan optimera sin verksamhet. Mer utvecklade digitala verktyg och plattformar används för att optimera marknadsföringsinsatser och mäta resultatet. Det här har lett till en högre grad av professionalisering och specialisering bland affiliatebolagen. Resultatet blir en ständig förbättring av smarta strategier som leder till en ökning av effektivitet och lönsamhet då kommunikationen med potentiella kunder sker på ett mer personligt och engagerande sätt.

Denna artikel är en annons från Finansvalp.se,
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.