Annons från GARO

Gnosjöbolaget växer med elbilsflottan

Bilindustrins omställning från fossila bränslen till el är ett faktum. En snabbt växande elbilsflottan kräver nya tekniska lösningar och en kraftigt utbyggd laddinfrastruktur. Mitt i denna spännande verklighet befinner sig Garo som sedan grundandet i Gnosjö 1939 stått för innovativa och säkra elprodukter till byggsektorn, industrin, övrigt näringsliv och konsumenter.
Gnosjöbolaget växer med elbilsflottan - Bild1_GARO

– Vi har historisk grund i produkter för installation och har därifrån utvecklat oss mot andra områden, berättar VD Patrik Andersson. Först var det som vi benämner Tillfällig el som är lösningar för byggsiter under produktionstiden, alltså strömförsörjning, belysning, värme med mera. Sedan 2008 har vi även E-mobility alltså applikationer för elfordon.

Intelligenta system nödvändiga

Med en produktkatalog på fler än 4 000 artiklar är Garo en tungviktare. i branschen. Kunderna finns på många håll, byggsektorn, camping, marinor, affärscentrum, och fordonssektorn.

Garo har lång erfarenhet av motorvärmare och därifrån har inte steget varit långt till produkter för laddning av eldrivna fordon.

Patrik Andersson, VD.

– Vi har alltid lagt stort fokus på utveckling och vår filosofi är att leverera enkla och säkra lösningar för människor där de lever och verkar. I hemmet, på arbetet, där vi handlar och tränar, förklarar Patrik Andersson. Att då även bidra med lösningar för elbilen blev helt naturligt.

Att eldrivna fordon nu kommer på bred front medför krav på infrastruktur och smart användning av energi. För det behövs intelligenta system. Till exempel lastbalansering för fördelning av energin så att elen räcker till och säkringar inte löser ut. Ett annat är applikationer för kommunikation mellan laddstation och bil, liksom att hantera mätdata för faktureringstjänster. För att lyckas med klimatmålen måste allt detta fungera och Garo har lösningarna.

Från att tidigare ha varit relativt ensamma inom e-mobilityområdet har konkurrensen ökat.

– Många aktörer har ett nischat sortiment men vi erbjuder en helhetslösning vilket ger oss en konkurrensfördel, menar Patrik Andersson. Exempelvis bostadsrättsföreningen som ska installera laddboxar. De behöver även strömförsörjning, lastbalansering, installation- och säkerhetsprodukter som den nischade aktören inte själv kan leverera. Garo kan däremot enkelt tillmötesgå de flesta önskemålen.

Ska fortsätta växa

Utmaningen nu är att bygga ut laddinfrastrukturen snabbt för att uppnå klimatmålen. Den kommer att se lite olika ut. I storstäderna kommer man ha behov av stora laddplatser och snabbladdare för de som inte har egna parkeringsplatser. På landsbygden kommer elbilen att laddas hemma och på arbetsplatsen. För publika laddstationer kommer det att vara viktigt att installera många laddplatser för att undvika långa väntetider.

– Synergin mellan alla våra produktområden och att vi har ett eget servicebolag för hantering av eftermarknad med service gör att vi har förmåga att fortsätta växa, inte minst inom området elbilsladdning, i Sverige, Norden och Europa, avslutar Patrik Andersson.

GARO har alltid lagt stort fokus på utveckling och vår filosofi är att leverera enkla och säkra lösningar för människor där de lever och verkar.

Södergatan 26, 335 33 Gnosjö
0370-332800 • info@garo.se

GAROs aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Läs mer om GARO här.

Denna artikel är en annons från GARO,
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets