Ny elchock från Garo

Aktien rasade nästan 20% på en vinstvarning som visar sämre försäljning av laddboxar än väntat. Ännu ett kostnadsprogram ska nu genomföras men intrycket är att Garo kommer ha det motigt i bägge koncernens affärsområden under en tid framöver.
Garo
Garo grundades 1939 och huvudkontoret finns i Gnosjö. Största ägare med 36% av kapitalet är Lars Svensson som andra generations Garo-ägare. Koncernen är verksam i Sverige, Norge, Finland, Irland, Polen och Storbritannien.
Garo
Börskurs: 30,00 kr Antal aktier: 50,0 m
Börsvärde: 1 500 Mkr Nettoskuld: 163 Mkr (efter avyttring av två fastigheter)
VD: Patrik Andersson Ordförande: Rickard Blomqvist

Garo (30 kr) kablade igår tisdag ut en vinstvarning med budskapet att omsättningen utvecklats klart sämre än tidigare bedömning kommunicerad i november. Försäljningen i fjärde kvartalet blev 311 Mkr i stället för väntade cirka 340 Mkr.

Även rörelseresultatet föll från 9 Mkr i fjol till 0 Mkr under fjärde kvartalet. Justerat för engångsposter föll rörelseresultatet från 24 Mkr till -8 Mkr. Detta blir andra kvartalet i rad med minusresultat på sista raden för Garo.

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 1 391 1 371 1 316 1 316
 – Tillväxt +7,3% -1,4% -4,0% 0,0%
Rörelseresultat 153 51 66 92
 – Rörelsemarginal 11,0% 3,7% 5,0% 7,0%
Resultat efter skatt 121 34 45 70
Vinst per aktie 2,41 0,69 0,89 1,40
Utdelning per aktie 0,80 0,00 0,50 0,70
Direktavkastning 2,7% 0,0% 1,7% 2,3%
Avkastning på eget kapital 21% 6% 7% 10%
Avkastning på operativt kapital 32% 9% 12% 19%
Nettoskuld/Ebit 0,4 2,0 -0,5 -1,2
P/E 12,4 43,5 33,7 21,4
EV/Ebit 10,9 32,5 25,3 18,0
EV/Sales 1,2 1,2 1,3 1,3
Kommentar: nettoskuld är bedömd av Afv efter avyttring av två industrifastigheter för totalt 57 Mkr.

 

Urladdning i E-mobility

Omsättning i Q4 Electrification E-mobility Summa
Estimat (Factset) 219 Mkr 120 Mkr 339 Mkr
Utfall 217 Mkr 94 Mkr 311 Mkr

Som tabellen bredvid visar finns hela avvikelsen inom affärsområdet E-mobility där Garo samlar sitt erbjudande inom laddning av elfordon – laddboxar, laddstolpar, tillhörande kabelskåp med mera.

Antal nyregistrerade personbilar i Sverige Dec 2023 Dec 2022 Helåret 2023 Helåret 2022
Totalt antal personbilar 29 274 35 476 289 665 288 087
 – tillväxt -17% +29% +1% -4%
Varav laddbara 18 474 26 464 173 134 161 649
 – tillväxt -30% +58% +7% +19%
 – andel laddbara 63,1% 74,6% 59,8% 56,1%

Försäljningen påverkades särskilt hårt mot slutet av kvartalet av att nybilsförsäljningen av laddbara fordon visade sämre tillväxt än tidigare. December var extra svagt även om vi också noterar att jämförelsetalen var exceptionellt starka, se tabell bredvid. Att detta skulle vara början på en större svacka relaterad till sämre hushållsekonomi är lite för tidigt att konstatera, tror vi.

Det långsiktiga tillväxtcaset bedömer vi som fortsatt intakt. Laddbara fordon står bara för omkring 11% av den befintliga personbilsflottan men utgör omkring 60% av nybilsregistreringen. Ser man till norska konkurrenten Zaptec som enbart finns inom hushållssegmentet så väntas de växa 20-30% årligen under 2024-2025.

Garo, vars produkter i större utsträckning finns i offentliga miljöer, verkar i sin organisation varit riggade för likartad tillväxt. Men när försäljningen gått trögare än väntat har hela affärsområdet E-mobility i stället vänt till förlust. Rörelsemarginalen var -1,0% under första nio månaderna av 2023 men hela -16,2% i tredje kvartalet isolerat.

För att anpassa organisationen till rådande förutsättningar ställer Garo därför nu om laddverksamheten med ett åtgärdsprogram där 50 tjänster ska bort, fördelat på såväl anställda i produktionen som tjänstemän.

Garos affärsområden

Spänningsfall inom Electrification

Garo har lönsamhetsproblem även inom affärsområdet Electrification som omfattar koncernens övriga erbjudande med komponenter för fasta elinstallationer samt färdiga produkter som elcentraler, kabelskåp, ställverk med mera.

Högre inköpspriser är en viktig delförklaring till att marginalerna pressats från 15,6% under första nio månaderna 2022 till 8,0% under samma period 2023. Bolaget har höjt priserna mot kund men det sker med viss fördröjning. Vi kan dock konstatera att många andra bolag haft liknande problem under 2023 men fått bukt med detta betydligt snabbare än Garo.

Även här har bolaget dragit i gång ett kostnadsprogram som meddelades så sent som i september, och omfattade 45 tjänster. Man bör ha med sig att affärsområdet har en viktig koppling till bostadsbyggandet som nu står inför ett brant ras.

Omsättningen föll med 7% i tredje kvartalet och med 17% i fjärde. Vissa delar av Garos produkter kommer in sent i byggprocessen så fortsatt svacka är att vänta. Under 2023 är bedömningen att det färdigställts 13% fler bostäder än året innan. Men under 2024 väntas ett ras på närmare 40% följt av ett tapp på ytterligare dryga 30% under 2025. I viss mån kompenseras det av ökat byggande av andra sorters lokaler och av offentligt byggande, men inte fullt ut.

Det är svårt att sia kring hur illa det kan bli. Vi tar i våra siffror höjd för att omsättningen inom Electrification kan falla med 10-15% under 2024.

Några nyckelfrågor

Följande ser vi som nyckelfrågor för Garo framöver:

  • Hur hårt kommer Electrification drabbas av det vikande bostadsbyggandet? Mycket svårt att bedöma men vi skulle inte bli förvånande ifall omsättningen i affärsområdet krymper med totalt 20% till 2025.
  • Och klarar bolaget att med höjda priser och det införda kostnadsprogrammet hålla lönsamheten inom Electrification uppe även om försäljningen viker? Vi tror det blir svårt och skissar på att marginalerna i bästa fall förblir kring dagens nivåer runt 8-9% för affärsområdet.
  • Är det långsiktiga tillväxtcaset för Garos laddprodukter inom E-mobility fortfarande intakt? Även om försäljningen av nya laddbara fordon är ett frågetecken på kort sikt tror vi chansen är god att Garo kan fortsätta växa här framöver. Om än inte samma takt som tidigare förväntat.
  • Och vad kan bolaget nå för marginaler inom E-mobility på sikt? Med en organisation bättre anpassad till rådande tillväxtförutsättningar borde lönsamhet vara möjligt att nå. Vi skissar på 6% rörelsemarginal för 2025 men egentligen borde nog över 10% vara möjligt på sikt.

Den sammantagna bilden blir ett Garo med svåra motgångar inom bägge koncernens segment, där tillväxten på koncernnivå blir begränsad och marginalerna pressade. Även bortåt 2025 tror vi Garo riskerar prestera väsentligt under de historiska rörelsemarginalerna kring 11-13%.

Vi bedömer dock inte skuldsättningen som något problem. I fjärde kvartalet avyttrades två industrifastigheter för totalt 57 Mkr, bland annat som följd av färdigställandet av bolagets nya produktions- och logistikanläggning i Polen som gjorde det möjligt att avyttra den gamla.

Omsättning och rörelsemarginal

Slutsats

Garo behöver nu genomföra en turn-around av bolagets laddboxverksamhet, samtidigt som Electrification sannolikt går in i en djupare och längre svacka. Det riskerar ge klen tillväxt och pressade marginaler under kommande år.

Det vore nog fel att värdera Garo på den rörelsemarginal om 7% som vi antar för 2025. Blir utvecklingen som vi skissar på tror vi marknaden kommer räkna med att Garo i framtiden åtminstone når 10% rörelsemarginal och att detta kan värderas till säg 12 gånger rörelseresultatet. Vi översätter detta till multipel på 1,2 gånger försäljningen (EV/Sales) som vi här använder för Garo. Uppsidan i aktien blir då knappt 15%.

Insynspersoner har köpt på sig aktier under hösten och vintern, och då särskilt bolagets ordförande och sjunde största ägare Rickard Blomqvist, som efter att ha sålt aktier för mångmiljonbelopp under 2020-2022 börjat köpa på sig till kurser mellan 28 och 77 kronor. För den mycket långsiktige behöver det inte vara fel att ta rygg, och när Garo nu handlas till samma kurser som under 2016 är magkänslan att aktien är billig. När vi räknar på saken har vi dock svårt att se annat än att bolaget kommer ha en tuff tid framför sig.

Tio största ägare i Garo Värde (Mkr) Andel
Lars Svensson 524 35,7%
Svolder 182 12,4%
Nordea Funds 72 4,9%
Spiltan Fonder 71 4,8%
SEB Fonder 61 4,2%
Stefan Jonsson 46 3,2%
Rickard Blomqvist 45 3,1%
Tredje AP-fonden 38 2,6%
Lannebo Fonder 33 2,3%
Avanza Pension 24 1,6%
Den största insidern utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Patrik Andersson (VD) 6,0 0,4%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 3,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Trapets