Annons från Northbaze Group

Klirr i kassan med mobila tillbehör

Det mobila kontoret ritar om spelreglerna just nu. Tillbehör för mobiler och tablets ökar stort, liksom efterfrågan på trådlösa hörlurar. Mitt i den här marknaden befinner sig Northbaze Group med stilrena mobilskal, laptopfodral i skinn och hörlurar för både resan och jobbet. Hörlurar var embryot till verksamheten. Idag har de fått sällskap av både e-handelsexperter och egen fabrik i Thailand.
Klirr i kassan med mobila tillbehör - Norhbase_1

– Trenden mot det mobila kontoret är gynnsamt för oss och vårt kunderbjudande, säger Henrik Andersson, CEO. Mobiler, laptops och tablets behöver skydd under fältarbete, transport och förvaring.  Hörlurar med bättre mick passar också för hemarbete och digitala möten.

Omsättning på rätt spår

Siffrorna i den senaste rapporten pekar på att företaget är på rätt spår. Fjärde kvartalet 2020 var omsättningsmässigt det bästa i historien och resultatmässigt det bästa på sju år.

Northbaze Group växer genom förvärv och organisk tillväxt. I affären med Krusell ingick en produktionsfabrik i Thailand. Uppköpet av Kavaj med sin specialkompetens inom e-handel ger möjlighet att bygga en försäljning online för koncernens varumärken under flera typer av fönster såsom Amazon och E-bay samt egna websidor. Northbaze Group har därmed byggt både en differentierad affärsmodell samt en bred kundbas.

Den helägda fabriken Adiantes utanför Bangkok förvärvades 2018. Där tillverkas lyxiga skinnprodukter för både Northbaze Groups egna varumärken och till externa kunder. Fabriken erbjuder produktionstjänster och spetskompetens för att hjälpa kunderna utveckla sin produktportfölj.

Skräddarsydda lösningar

– Denna typ av affärer, att tillgodose specialönskemål och hitta skräddarsydda lösningar, har ökat rejält de senaste åren.

Sedan resan startade i Västerås 2006 har både produktsortimentet och antalet varumärken breddats markant. Den växande audiomarknaden är fortfarande ett bärande ben men har kompletterats med dotterbolag inom tillverkning och e-handelskompetens.

– Grunden för en sund tillväxt har lagts under flera år. Förra året jobbade vi intensivt med omstruktureringar och ändrade processer för att uppnå lönsamhet vilket vi nu ser under 2020 där koncernen löpande under samtliga kvartal levererat positiva EBITDA-resultat. Nu har vi per kvartal fyra och framåt växlat upp med fokus på affärsutveckling och tillväxt under lönsamhet.

Flexibel verksamhet

Henrik Andersson har varit CEO sedan hösten 2017. Han ser hur konkurrensen växer i Sverige och globalt men ser också den egna koncernens styrka.

– Vår stora styrka är att vi är flexibla och snabbt kan justera verksamheten när marknaden förändras. Vi har en bred kundbas och en differentierad portfölj avseende produkter och varumärken. 2019 – 2020 hade vi en organisk tillväxt på cirka 14 procent. Målsättningen är 20 procent per år, men under rådande omständigheter är vi ändå nöjda, säger han.

“Vår stora styrka är att vi är flexibla och snabbt kan justera verksamheten när marknaden förändras. Vi har en bred kundbas och en differentierad portfölj.”

Henrik Andersson, CEO

 

 

 

 

 

 

 

Northbaze Group AB

Adress Nellickevägen 22 412 63 Göteborg
Telefon  +46 31 338 00 00
E-post info@northbazegroup.com
Webb www.northbazegroup.com

Aktien är noterad på Nasdaq First North Growth Market.

Denna artikel är en annons från Northbaze Group,
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.