Annons från Atradius

Orostider ger större behov av säkra affärer

Att växa utomlands är en viktig prioritet för många svenska företag. Men med möjligheterna ökar också risken att inte få betalt. Så här minimerar du dina kreditrisker utomlands.
Orostider ger större behov av säkra affärer - Atradius_Bild 1

Det allt bistrare globala affärsklimatet märks av hos Atradius, världsledande inom bland annat kreditförsäkringar. Företagets rådgivare ägnar allt mer tid åt att förklara de aktuella förutsättningarna på olika marknader.

– Det är osäkra tider, med stigande kostnader och större oro på världsmarknaderna. Det är sådant som kan påverka företags betalningsförmåga. Därför är det viktigare än någonsin att skydda verksamheten från plötsliga och oväntade kundkreditförluster, säger Peter Boberg, vd på Atradius svenska verksamhet.

Många företag strävar efter att ge sig in på nya marknader. Men fler kunder innebär också högre kredithanteringskostnader, både i pengar och fokus, särskilt när företaget hanterar kreditrisken internt.

Peter Boberg, vd på Atradius i Sverige.

– När betalningsbeteenden förändras till det sämre betyder det ofta fler påminnelser och fler inkasso-ärenden. Det skapar en osäkerhet och en oförutsägbarhet som inte är bra för affärerna. Många gånger leder en dålig erfarenhet till att företaget undviker att göra affärer med nya kunder på samma marknad, säger Peter Boberg.

Men det finns relativt enkla sätt att minska riskerna för kreditförluster.

– Man glömmer hur olika det kan vara, även i närliggande länder. Att du skaffar dig kunskap, och gärna en lokal kontakt du kan känna förtroende för, är centralt, säger Peter Boberg.

Atradius har hjälpt företagare över hela världen med såväl rådgivning som försäkringsprodukter i snart 100 år.

– Med en kreditförsäkring tar vi bort osäkerheten och företaget kan fokusera på strategi och affärer, trots att fakturan från kund kan bli sen eller till och med förblir obetald.

Förfarandet är inte nytt. Många svenska exportföretag arbetar med olika typer av garanti- och kreditförsäkringslösningar för att minimera risker och kostnader.

– Våra egna undersökningar visar att mer än hälften av de större svenska företagen använder någon typ av kreditförsäkring som ett verktyg för att hantera kreditrisk, säger Peter Boberg. 

Tre tips, så säkrar du företaget mot kreditförluster

 

1. Planera

  • Undersök din kund noga och säkerställ att du gör affär med rätt juridisk person.
  • Ta en kreditupplysning och begär ut senaste bokslutet. Kontrollera hemsida och telefonnummer.
  • Sätt alltid en limit på varje kund du ger kredit.

2. Bygg enkla processer

  • Gör en kreditpolicy som omfattar hela processen från kreditbeslut till betalning. Ta gärna hjälp av en kreditupplysningsbyrå för att bevaka dina befintliga kunder.
  • Skriv tydliga försäljningsavtal som omfattar kreditvillkor, hantering av tvister etcetera.
  • Säkerhetsställ standardrutiner för påminnelser och inkasso.

3. Använd smarta försäkringslösningar

  • En kreditförsäkring från Atradius är ett enkelt verktyg för att få bättre kontroll på dina utestående kundfordringar. Den kan även underlätta din finansiering.
  • Den bevakar dina kunder och tryggar din betalning.
  • Dessutom hjälper Atradius, med all sin samlade erfarenhet och expertis, dig att expandera din verksamhet med trygga affärer.
  • Atradius erbjuder också lokal hjälp.

Atradius – en stabil partner för kreditförsäkring

Atradius är världsledande inom produkter och tjänster inom kreditförsäkring, garantier och inkasso. Företaget finns i mer än 50 länder och har ca 3 650 medarbetare över hela världen, varav ca 40 i Sverige.Atradius startades redan 1925 och har sedan dess arbetat med att stödja inhemsk och internationell handel.

Läs mer om Atradius på www.atradius.se.

Atradius logo

Denna artikel är en annons från Atradius,
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.