Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

I var mans mun

2018-04-04 18:00

Tandborstarna har gjort familjen Eklund till en miljardaktör på börsen. Inflytandet sprids därmed utanför familjeföretaget.

Joel Eklund verkar mycket obekväm i kontakter med media. Inför en intervju betonar han via mejl att han inte kommer att tala om sin privata sfär. Att han är en hängiven schackspelare som spelar i elitserien för Limhamns schackklubb framgår först när han tvingas fylla i faktarutan som följer med denna artikel. Han håller en låg profil som doldis i Sveriges näringsliv, till och med i hemstaden Malmö.

Kanske är det ett klokt val. Som ensamt barn i tredje generation, den som brukar sägas rasera tidigare generationers livsverk, torde en ansvarskännande person känna stor press att inte göra bort sig. Men det har Joel Eklund inte gjort hittills. Tvärtom. ­Under sina sex år som vd för Tepe har han mer än fördubblat både omsättning och vinst, helt på organisk väg.

Det var farfar Henning Eklund som grundade Tepe. Han var snickare och fick ett tips av sin tandläkare som ansåg att det saknades en bra tandpetare på marknaden. Henning utvecklade då med hjälp av professorer vid Tandläkarhögskolan i Malmö en trekantig tandsticka i trä och lanserade den 1965. Den säljs på Apoteket än i dag.

Sonen Bertil Eklund tog över på 1970-­talet och inledde tillverkningen av tandborstar, även de med en design som vid det här laget är klassisk. På 1990-talet utvecklade han de mellanrumsborstar som i dag är Tepes ­huvudprodukt. Under den här tiden inleddes företagets export med etableringen av ett dotterbolag i Tyskland 1997. I dag har Tepe dotterbolag i sju länder och distributörer i ytterligare 60 länder. Mer än 85 procent av Tepes försäljning går på export, och Tyskland och England har var för sig större försäljning än Sverige.

Joel Eklund tog över som vd 2012, då han var 31 år gammal. Då omsatte företaget drygt 300 miljoner kronor. Under 2017 blev försäljningen 700 miljoner kronor jämnt.

– Vi har som mål att växa med 10 procent årligen med bibehållen lönsamhet. Om vi lyckas med det kommer vi att nå en miljard omkring år 2021, säger han och fortsätter:

– I Sverige har vi en hög insikt om vikten av munhygien och man kan tro att det är så även i andra europeiska länder, men det är det inte. Marknaden växer i takt med att den insikten ökar och långsiktigt har vi stöd av en generellt ökad livslängd som gör mun­hygienen ännu viktigare. Våra tänder ska hålla under en allt längre livstid.

Tepes produkter har en hög marginal. Enligt de preliminära siffrorna för 2017 som Affärsvärlden får ta del av blev rörelseresultatet 220 miljoner kronor. Det ger en marginal på drygt 30 procent. Så har det sett ut under en lång rad år. Kombinerat med en extremt konservativ hållning till finansiering, Tepe har en soliditet nära 100 procent, innebär det att nettomarginalen i princip är lika hög. Företaget tjänar alltså pengar som gräs och det blir mycket pengar över varje år att återinvestera.

Tepes lönsamhet har gjort det möjligt att äga hela produktionsapparaten skuldfritt. Dessutom ägs hela koncernen av endast två personer, far och son, som inte behöver ta hänsyn till att någon skulle kunna ställa krav på en större finansiell hävstång i verksam­heten. Även styrelsen består av endast far och son, Bertil Eklund som ordförande och Joel som ledamot.

Flera hundratals miljoner borstar och tandpetare sprutar årligen ut från den egna fabriken i Fosie, i utkanten av Malmö. Här arbetar 220 personer av bolagets totalt 320 anställda. Hela fabrikens produktions­utrustning är egentillverkad, vilket gör ­tillverkningslinjerna till en noga vaktad ­affärshemlighet, med strikta fotorestriktioner som följd.

– Vi tillverkar här hemma i Malmö, eftersom det ger oss kontroll över processen och kvaliteten. Det är bättre ur hållbarhetssynpunkt och det skapar en känsla av närvaro, tillhörighet och stolthet att jobba här. Kostnadsmässigt finns inga argument för att tillverka någon annanstans, säger Joel Eklund.

Tepes affärsmodell och marknadsstrategi går ut på att utbilda tandläkare och tandhygienister i vikten av förebyggande munhygien och därigenom göra dem till ambassadörer för produkterna. När tand­läkarbesökaren fått sin borste utprovad finns de att köpa på apotek och i dagligvaruhandeln. Visst finns det konkurrenter i olika ­delar av världen. När det gäller vanliga tandborstar har Tepe inte lyckats ta upp kampen utanför Sverige mot jättarna Colgate och Pepsodent. I USA, där Tepe nyligen förvärvat ett dotterbolag, heter den främsta konkurrenten på mellanrumsborstar Gum. Men Tepe hävdar att bolagets stora sortiment och trovärdighet gentemot tandläkarkåren ger dem en konkurrensfördel.

– Det är vi som har drivit produktutvecklingen på mellanrumsborstar globalt. Det ger oss en stor trovärdighet och ett försprång, säger Joel Eklund.

Därmed inte sagt att det går friktionsfritt överallt i världen. Det är långt ifrån överallt som tandläkare vill arbeta proaktivt med munhygien, det ger dem ju på sikt färre kunder. En tilltagande onlineförsäljning i handeln som försvårar kontrollen över varumärket är en annan utmaning. Därtill kommer en hårdnande konkurrens från handelns egna varumärken, så kallad private label.

Utmaningarna ser dock inte värre ut än att målet på en årlig tillväxt på 10 procent ter sig rimlig. Tepe investerar 50–70 miljoner kronor per år i produktion och produktutveckling. Utöver det har företaget nyss köpt intilliggande mark för att öka fabrikens yta från dagens 20 000 kvadratmeter med ytterligare 12 000 i två etapper.

Men det blir ändå pengar över, och en stor del av dem har Joel Eklund använt för att ­investera på börsen.

Familjen Eklund äger genom Tepe-koncernen och den likaledes helägda systerkoncernen Fosielund en aktieportfölj som till dagskurs är värd cirka 900 miljoner kronor. En titt bland de innehav som listas i data­basen Holdings avslöjar en bred portfölj med 50 innehav av väletablerade svenska börsbolag. Joel Eklund anlitar ingen kapitalförvaltare, vare sig extern eller anställd personal, utan sköter aktieportföljen på egen hand. Förutom aktieportföljen finns ett par hundra miljoner kronor i kassan.

– Svenska noterade bolag är ett vettigt investeringsalternativ med generellt god bolagsstyrning, de har i många fall internationell verksamhet och en hyfsad direkt­avkastning. Min investeringsfilosofi är att köpa aktier i bolag som visat förmåga över tid att uppvisa värdeskapande, säger han.

Joel Eklund är dessutom lokalpatriot och småler när Affärsvärlden påpekar att de fyra största innehaven är skånska eller åtminstone sydsvenska. De fyra är medicinteknik­företaget Cellavision i Lund, it-företaget HMS Networks i Halmstad samt de skånska fastighetsbolagen Wihlborgs och Victoria Park. Totalt är värdet på dessa fyra innehav mer än 400 miljoner kronor.

– Det är en fördel med närhet till de bolag man investerar i, säger Joel Eklund när han kommenterar den geografiska aspekten av innehaven.

På den här nivån av aktieägande är det svårt att flyga under radarn, även om innehaven inte representerar några jättelika andelar av kapital och röster. I största inne­havet Cellavision är andelen 4,2 procent, vilket dock räcker till en plats som fjärde största ägare. Följaktligen sitter Joel Eklund i Cellavisions valberedning.

– Jag tradar inte, utan ser generellt innehaven som långsiktiga och vi tar gärna det ­ansvar som är förknippat med större ägande, säger han.

Joel Eklund gör dessutom till våren debut som extern styrelseledamot. Det sker om stämman väljer in honom i styrelsen för framlidne Sten K Johnsons investmentbolag Midway Holding. Midway har varit misskött under en längre tid, men är med vd Sverker Lindberg i spetsen i färd med en uppryckning.

– Jag tackade ja till att bli föreslagen till Midways styrelse eftersom jag tyckte att det skulle vara spännande att se om jag kan bidra med något där. Om det framöver blir andra uppdrag får framtiden utvisa, säger Joel Eklund.

Och så till sist frågan som inte går att låta bli att ställa: Finns det någonting som talar för att familjen Eklund skulle kunna sälja hela eller delar av Tepekoncernen, i en ­industriell affär eller i en börsnotering?

– Nej, jag ser ingenting som skulle kunna få oss att sälja, säger Joel Eklund.

Av Gunnar Wrede

Joel Eklund

Född: 1980.

Bor: Malmö.

Familj: Hustrun Louise Eklund är politiker och ­riksdagskandidat för Liberalerna Malmö.

Utbildning: B.A. Philosophy, Politics and Economics, University of Oxford.

Karriär: Olika positioner på Tepe sedan 2005. Vd sedan 2012.

Intressen/fritid: Schack. Elitseriespelare för Limhamns Schackklubb, sponsor av Tepe Sigeman & Co Chess Tournament samt ledamot av Schack­akademien.

Eklund Foundation

Huvudkontor: Malmö.

Omsättning 2017: 700 miljoner kronor.

Rörelseresultat 2017: 220 miljoner kronor.

Antal anställda: 320.

Marknad: Mellanrumsborstar, tandstickor och tandborstar för global försäljning.

Tepe Munhygienprodukter

Till minne av Tepes 50-årsjubileum bildades 2015 stiftelsen ­Eklund Foundation for Odontological Research and Education, med ett donerat kapital på 50 miljoner kronor. Stiftelsen ska främja forskning på dentalområdet och delar ut cirka 1,5 miljoner kronor per år till forskare runt om i världen. Stiftelsen bidrar till att förstärka Tepes förankring och seriositet hos tandläkarkollektivet.

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom