”Jag behöver inte göra mig till”

Birgitte Bonnesen tog över en bank med stora trovärdighets-problem. Nu ska Swedbanks långvägare tvätta rent varumärket.

Måndagen den 8 februari sitter ledningsgruppen för Swedbanks svenska bankverksamhet i lunchmöte. Birgitte Bonnesen är sedan ett år tillbaka affärsområdets chef. Hon äter sallad och diskuterar med sina kolleger om hur de ska återfå förtroendet från de 4 miljoner privatpersoner och 264 000 företag som är kunder i bankens svenska del. De senaste månaderna har det blåst rejält kring landets största retailbank. Dels har kundnöjdheten sjunkit dramatiskt i de årliga kundmätningar som Svenskt kvalitetsindex utför, dels är bankens rykte skadat av avslöjandena om att finanschefen Göran Bronner och Magnu­s Gagner-Geeber, chef för affärsområdet stora företag och institutioner, driver omfattande investeringsprojekt vid sidan av sina jobb i banken.

Birgitte Bonnesen har ljudet avstängt men märker att mobilen ringer åtskilliga gånger under lunchen. Hon väljer att inte svara. Var sak har sin tid, och den eller de som pockar på hennes uppmärksamhet får vänta till ­efter mötet, tänker hon. Men så kommer det ett sms. Det är från en kollega i koncernledningen: ”Anders Sundström ­söker dig. Du måste ringa honom.”

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här