Köttberget
Redan 2004 lyckades den dåvarande socialdemokratiska finansministern Pär Nuder med konststycket att lansera ett öknamn på en hel generation. Han kallade 40-talisterna för ”köttberget”. Det kanske inte klingar taktfullt, men Nuder hade en samhällsekonomiskt väldigt viktig poäng.
Efterkrigsgenerationen växte upp med kraftig ekonomisk tillväxt, och i takt med att levnadsstandarden förbättrades valde väljarkollektivet att driva igenom en ambitiös välfärdsutbyggnad. Den tyske nationalekonomen Adolph Wagners lag om ökade statsutgifter var satt i rullning. Med ett allt högre skattetryck omfördelades den höga tillväxten mot ett ekonomiskt mer jämlikt samhälle.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här