Kurstrixande i sociala medier

Sociala medier underlättar för ett fenomen i lagens ­gråzon, kurspåverkan genom missvisande och falska inlägg i olika aktieforum. Nu ökar anmälningarna om marknadsmissbruk.

Förra året aktualiserades frågan om kopplingen mellan sociala medier och kursmanipulation på aktiemarknaden på allvar. Bakgrunden är fallet med de två aktiebloggande läkarstudenterna, 23 respektive 24 år. De köpte aktier i mindre biotechbolag noterade på smålistor som Aktietorget, First North och NGM och har sedan publicerat blogginlägg med, enligt tingsrätten, ”vilseledande uppgifter om sig själva och haussande uppgifter om bolagen”. Dessa inlägg, som innehöll ”köprekommendationer med riktkurser långt över gällande börskurs”, spred studenterna vidare i sociala medier under falska namn.

När kurserna steg sålde de av sina innehav. Mellan januari 2014 och april 2015 köpte de aktier i tiotalet småbolag och gjorde, ­enligt tingsrätten, en vinst på totalt 2,5 miljoner kronor. I ett fall steg kursen över 50 procent.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG