Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Lysande snabbväxare

2019-01-09 18:00
Plejds trådlösa installationspuck.

Elektrikerbranschens älskling Plejd siktar på global expansion. Affärsvärlden hänger på – även om risken är hög.

– Vi är helt chockade över hur bra det är. Det är som ett Apple för elektriker. Dessutom är kunderna supernöjda, allt de vill ha finns i pucken.

Elektrikern som Affärsvärlden talar med kan inte sluta lovorda belysningsbolaget Plejds installationspuck. Man förstår honom. Den trådlösa pucken minimerar hans installeringsjobb – inte ens en knapp behöver sättas upp för att få i gång belysningen. I stället för, eller utöver, knappen styrs belysningen via en app. Alla lampor i bostaden kan därmed dimras eller schemaläggas med ett fingersvep och det utan att en enda extra kabel dras i tak eller vägg.

Det visar sig finnas fler elektriker som gillar Plejds sortiment. Den genomsnittliga installationstakten för bolagets ”smarta” belysnings- och hemautomationsprodukter låg på 12 procent per månad de första nio månaderna 2018.

Aktieägare som fick tilldelning inför noteringen på dåvarande Aktietorget i april 2016 har varit med om en angenäm börsresa – kursen har stigit med drygt 230 procent sedan dess.

Aktien tog ordentlig fart från hösten 2017. Orderboken växte då kraftigt samtidigt som bolaget fick ett stort samarbete med den globala högtalartillverkaren Sonos och gick in i ett omfattande projektavtal med HSB.

Den mest avgörande affären hittills följde sedan i början av februari 2018, när elektronikjätten Schneider Electric gick in som huvudägare genom köp av 15 procent av aktierna. I samma affär förvärvade Plejd teknikkonsulten Pluspole, vars 20 anställda har varit med och tagit fram Plejds hårdvara. Tanken är nu att Plejds sortiment, som fortsätter växa, ska kunna distribueras i utlandet via Schneider, som har stora andelar på den europeiska marknaden för ”dumma” produkter inom energihantering och automation. Dessa skulle lätt kunna bytas ut till Plejds ”smarta” sortiment, i takt med att intresset för sakernas internet, iot, växer.

Plejds vd Babak Esfahani har som strängt tillväxttroende nästan viftat bort de svarta resultatsiffrorna från tidigare kvartal. Det är helt rätt, med tanke på att bolaget har balanserat utvecklingskostnader och rensat för detta skulle ha redovisat 5 miljoner kronor i förlust för årets nio första månader.

Tillväxt är också det enda sättet för Plejd att lyckas. Trots att bolaget har ett antal patent, och några ansökningar ute, är Plejds produkter inga omvälvande uppfinningar. Det handlar helt enkelt om att råka vara en av de första spelarna på bollen med ett sätt att göra en dum produkt smart. Den enkla affärsidén tar ned risken i aktien såtillvida att inga studier, patent eller juridiska beslut kan stoppa bolaget från att nu ta sig an Europa.

Men just den oskyddade idén är också det som gör bolaget till ett lätt byte. Plejd måste springa fortare för att behålla ledningen på marknaden. Bolagets största risk just nu är en alltför låg produktionskapacitet. Orderboken svämmar över och Mölndalsbolagets 70 anställda har tidigare haft svårt att leverera i tid. Om man inte får bukt med problemet kan globala konkurrenter som exempelvis Phillips Hue, eller det betydligt mindre svenska Vadsbo Swichtech, ta marknadsandelar. Smarta hem-aktörer som Google och Amazon bör däremot ses mer som komplement än konkurrens, enligt Plejd.

Aktien toppade på 78 kronor i mitten av april i fjol, och har sedan dess dragits ned med drygt 40 procent i höstens börsfall. Nu handlas kursen runt 46 kronor, samma nivå som Schneider köpte in sig på. Det är ingen omöjlighet att Schneider kommer öka sitt ägande framöver. Tvärtom är det mycket troligt, inte minst i och med den expansion som nu tar fart utanför Nordens gränser.

Efter höstens kursfall handlas Plejds aktie nu till ett p/s-tal runt 4, vilket är ett kraftigt tapp från p/s 9 för ett år sedan. Affärsvärlden anser att det är en låg värdering för ett tillväxtbolag som nu växer såväl i produktsortiment som på geografiska marknader. Med tanke på att bolaget under hösten har gått in i Norge och Finland finns det risk för att Affärsvärldens omsättningsprognos på 100 miljoner kronor för 2018 hamnar i underkant. Köp Plejd till hög risk.

Madeleine Lundberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom