”Vi är nöjda”

Essity-aktien föll när hygienbolaget släppte sin Q4-rapport, trots att försäljningen och resultatet låg strax över analytikernas förväntningar. Prissänkningar på konsumentmjukpapper är en förklaring till marknadens svala reaktion, enligt vd:n Magnus Groth.

En man iklädd svart kostym och vit skjorta står på den bjärt upplysta scenen med en prisstatyett, gestaltad som ett Å, i händerna. Det är Magnus Groth, vd på hygien- och hälsobolaget Essity. Under ett event på Google Sveriges kontor i Stockholm har han precis utsetts till Årets förändringsledare 2019, ett pris som delas ut av bland annat Google Sverige och konsultbolaget Boston Consulting Group. I juryn finns näringslivsprofiler som Ulrika Francke och Charlotte Strömberg. Man motiverar utnämningen med att Magnus Groth har stärkt bolagets konkurrenskraft och levererat aktieägarvärde sedan Essity knoppades av från skogsindustrikoncernen SCA sommaren 2017.

– Jag tar emot det här priset tillsammans med Essitys 47 000 medarbetare över hela världen, som varje dag arbetar med vår vision att öka människors välbefinnande genom ledande hygien- och hälsolösningar, säger pristagaren från scenen.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här