Nato-inträdet kan rädda Saabs ubåtsplaner

Nya beställningar måste komma inom 2-3 år för att verksamheten ska överleva. Saab sätter hoppet till att Nederländerna eller Australien ska lägga ordrar - men ubåtsbesluten drar ut på tiden.
Saab Australien
Ubåten HMS Gotland sjösätts efter en omfattande renovering och uppdatering på Saab Kockums varv i Karlskrona, 2018 Foto: Johan Nilsson / TT

Med Sverige i Nato hamnar vi på insidan, förklarade Saabchefen Micael Johansson nyligen för Dagens Industri. Hur det mer konkret skulle kunna påverka Saabs försäljning till Nato eller internationellt har bolaget inte velat gå in på eller spekulera i. Det är svårt att se några nackdelar för Saab med att ”vara på insidan” där de flesta av Saabs stora internationella konkurrenter redan är. Att vara alliansfri verkar inte vara något större säljargument för stora köparländer som Indien och Turkiet.

Att vara på insidan kan dock ha stor betydelse för Saabs ubåtsverksamhet i Kockums som måste få nya beställningar inom de närmaste 2-3 åren för att kunna leva vidare.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco