Kund larmar om Nordea Investor: "Skrämmande"

2017-04-18 15:04 Viktor Ågren
Casper von Koskull, vd för Nordea. Foto: TT

Nordea har sänkt sina courtageavgifter och det har lockat nya användare. Men en av dessa talar om en illa fungerande tjänst: "Hur kan det vara tillåtet?" frågar sig den oroliga Nordea-kunden.

I mars tidigare i år valde Nordea att sänka sina courtageavgifter för handel med svenska och nordiska aktier. Den lägsta avgiften sattes till 1 krona eller 0,06 procent hos storbanken. Priskriget var ett faktum.

En före detta Avanza-kund valde att testa det nya erbjudandet, inte minst för att en storbank borgar för stabilitet. Men hittills har den nya tjänsten varit en besvikelse.

- Nordeas nya gränssnitt känns som rena lekstugan. Jag har själv jobbat med utveckling och har aldrig varit med om maken. Jag förstår inte hur man kan släppa det här utan att testa ordentligt. Jag upplever att man saknar kompetens och har svårt att tro att utvecklarna har kunskaper om aktier, säger Nordea-kunden som vill vara anonym till Affärsvärlden.

Casper von Koskull lovade stora investeringar

Skärmdumpar visar att kundens depåer har nollats och vid ett tillfälle visade hans konto felaktigt minus 100 000 kronor. Nordea Investor har också räknat på fel anskaffningskurser. Kunden beskriver det som att systemet lever sitt eget liv.

- Jag kan inte längre lita på systemet. Jag gick över till Nordea på grund av de låga courtageavgifterna. Men jag vaknar på nätterna för att jag är rädd att miljonbelopp ska försvinna. En dag satt jag och kollade på depån och plötsligt försvann allt framför ögonen på mig, det är inte värt det.

Så sent som i början av april lovade Nordea-chefen Casper von Koskull stora investeringar på teknik framöver, men enligt kunden har Nordea inte fått ordning på det mest basala än.

Känner du dig lurad?

- Jag kan inte förstå att en bank agerar så här, hur kan det ens vara tillåtet? Det är skrämmande. Kommer samma courtageerbjudande från någon annan, då dumpar jag allt, så mycket kan jag säga.

Nordea har valt att bemöta uppgifterna via mejl.

- Vi hade i förra veckan ett temporärt tekniskt problem som påverkade kunders värdepappersvärden. Vi försökte proaktivt att meddela alla våra kunder via Nordea Investor om detta så ingen skulle bli orolig och vi beklagar om alla kunder inte nåddes av meddelandet. Ingen kund behöver vara orolig för att pengar ska ha försvunnit, skriver Nordeas pressekreterare Janina Pfalzer i ett mejl till Affärsvärlden.

Hur noga testas tjänsterna innan lansering?

- Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra och utveckla Nordea Investor, inklusive gränssnittet, och självfallet går nya produkter igenom en lång process av manuella och automatiska tester innan något lanseras mot kund. Vår ambition är alltid att kunder ska kunna använda vår handelsplats friktionsfritt och vi beklagar verkligen om så inte varit fallet.

Om konkurrenter till Nordea går ner till samma låga courtage, tror ni att era kunder stannar då?

- Vi beklagar de tekniska problemen och att kunder inte kunde se sina innehav. Med marknadens bredaste produktutbud, inklusive 15 länder, och den kunskap vår marknadsledande expertis delar med sig av tror vi ändå att våra kunder ser att Nordea Investor är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ vid val av handelsplattform, skriver Janina Pfalzer.

Efter att texten publicerades har ett flertal Nordea-kunder hört av sig för att berätta att de upplever samma problem.

Viktor Ågren

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet