Penser höjer motiverade värdet för Albert
Penser Access by Carnegie höjer det motiverade värdet för utbildningsappen Albert till 6-8 kronor (4-7), enligt en uppdragsanalys.
Bakom höjningen ligger Q2-rapporten, som visar att bolagets åtgärdsprogram börjar bära frukt, samt till följd av höjda estimat efter ett bättre än väntat utfall.
För intäkterna höjs estimaten i snitt med 6,8 procent.
“Vi bedömer att B2C-intäkterna kommer bottna i Q4 givet utvecklingen under året och att kundstocken nu stabiliserats. För B2B-intäkterna räknar vi med ska fortsätta året ut i det starka momentum vi sett i kvartalet”, skriver Penser.
För ebitda höja estimaten i snitt med 2,9 miljoner kronor för 2025-2026. Alberts mål är att nå positiv ebitda nästa år, och ett positivt kassaflöde 2026.
“Vi bedömer att det starka momentum bolaget visat i B2B-verksamheten i kombination med att B2C-segmentet bottnar ur under resterande del av året kommer leda till en successiv förbättring av lönsamheten under prognosperioden”, skriver Penser.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.