Boozt: Befintlig kostym att växa i

E-handelsbolaget Boozt fortsätter att ta marknadsandelar och växte 9% under årets första halvår. Bolagets lager kan hantera upp mot 40% högre volymer än dagens. År 2028 är målsättningen att nå en rörelsemarginal på 10%.
Boozt: Befintlig kostym att växa i - Boozt
Foto: Boozt
Boozt
Börskurs: 110,00 kr Antal aktier: 68,6 m
Börsvärde: 7 543 Mkr Nettokassa: 297 Mkr
VD: Hermann Haraldsson Ordförande: Henrik Theilbjørn

Boozt (110 kr) är ett av Nordens största e-handelsföretag inom kläder, skor och accessoarer. Fokus ligger på mellanpris- och premiumvarumärken.

Bolaget har en marknadsandel på runt 6% inom näthandel för kläder och skor i Norden och siktar på att nå 10% på sikt. Sverige och Danmark utgör drygt en tredjedel vardera av omsättningen, övriga Norden knappt en fjärdedel medan övriga Europa står för runt 10%.

Största ägare är danska kapitalförvaltaren BLS Capital med 24,5% av aktierna. Näst största ägare med 10% av aktierna är norska Ferd AS. De kontrolleras av familjen Andresen som tjänat en miljardförmögenhet på norska Tiedemanns Tobaksfabrik som såldes till British American Tobacco för cirka 15 år sedan. Medgrundare tillika VD Hermann Haraldsson äger 1% av aktierna (värda 71 Mkr).

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 7 755 8 360 9 029 9 751
 – Tillväxt +15,0% +7,8% +8,0% +8,0%
Rörelseresultat 400 460 542 634
 – Rörelsemarginal 5,2% 5,5% 6,0% 6,5%
Resultat efter skatt 233 312 408 486
Vinst per aktie 3,43 4,60 6,00 7,10
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,40
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,4%
Avkastning på eget kapital 9% 11% 13% 14%
Kapitalbindning 21% 21% 20% 20%
Nettoskuld/Ebit -1,2 -1,2 -1,5 -1,9
P/E 32,1 23,9 18,3 15,5
EV/Ebit 18,1 15,8 13,4 11,4
EV/Sales 0,9 0,9 0,8 0,7
Kommentar: I lokala valutor var tillväxten 11% år 2023. Rörelseresultat avser justerad Ebit (exklusive poster av engångskaraktär).

År 2017-2019 växte den totala e-handelsmarknaden 13-16% per år. När pandemin bröt ut år 2020 steg marknadstillväxten till hela 40% och år 2021 följdes upp med ytterligare 20% tillväxt. De senaste två åren har marknadstillväxten varit negativ med 7% tapp år 2022. Ifjol var tillväxten -2%.

Kategorin kläder och skor har däremot uppvisat tillväxt varje år. 2023 växte kategorin 3% och e-handelsandelen var 28%. Innan pandemin år 2019 var e-handelsandelen 20% jämförelsevis.

Boozt har uppvisat stark tillväxt och ökat försäljningen med cirka 23% per år i snitt de senaste fem åren (2019-2023). 2023 var tillväxten 15% varav 11% i lokala valutor.

Våren 2023 presenterade Boozt nya finansiella mål. Ambitionen är att nå en marknadsandel på 10% i Norden på sikt. Vidare siktar bolaget på att nå en justerad rörelsemarginal på över 10% år 2028. Den justerade marginalen är exklusive jämförelsestörande poster.

Något sämre än väntat i Q2

I fredags (16/8) kom Boozt med halvårsrapporten. Aktien tappade 4,4% på beskedet.

Boozt Q2 2024 Q2 2023
Omsättning 1872 Mkr 1687 Mkr
Tillväxt Y/Y 11% 9%
Tillväxt lokal valuta 11% 4%
Genomsnittligt ordervärde 916 kr 890 kr
Bruttomarginal 41,9% 42,3%
Rörelsekostnader 692 Mkr 628 Mkr
Tillväxt Y/Y 10% 12%
Justerad Ebit 92 Mkr 86 Mkr
Ebit-marginal 4,9% 5,1%
Resultat per aktie                                0,90 kr                          1,00 kr

Omsättningen steg med 11%. Analytikerkonsensus hade räknat med 1857 Mkr respektive 10% tillväxt. Den svenska marknaden växte 11% likaså Övriga Norden medan Danmark uppvisade 6% tillväxt. Övriga Europa växte 36%. I Q1 2024 växte Boozt 6% totalt sett medan Sverige och Danmark hade 2% tillväxt jämförelsevis.

Bruttomarginalen sjönk något till 41,9% (42,3). Det justerade rörelseresultatet (exklusive jämförelsestörande poster) uppgick till 92 Mkr (86) med en marginal på 4,9% (5,1). Förhandstipsen från analytikerna låg på 97 Mkr respektive 5,2%.

Marknadsföringskostnaderna uppgick till 10,8% (11,1) som andel av koncernens totala försäljning. Över tid ser ledningen potential att rörelsekostnaderna skall fortsätta minska som andel av omsättningen för att kunna nå en tvåsiffrig justerad rörelsemarginal år 2028.

Tar marknadsandelar

Boozt VD Hermann Haraldsson lyfter fram att marknaden för mode fortsatt är utmanade men att Boozt tar marknadsandelar. Under andra kvartalet handlade nästan 300 000 nya kunder på bolagets sajt.

Boozt prognos Ny prognos 16 aug 2024 Tidigare prognos
Omsättning 8298 – 8608 Mkr 8918 – 8531 Mkr
Tillväxt y/y Mellan 7-11% Mellan 5-15%
Justerat rörelseresultat* 440 – 482 Mkr 444 – 512 Mkr
Rörelsemarginal 5,2% – 5,7% 5,2% – 6,0%

I samband med bokslutet presenterar Boozt en prognos för kommande år. Prognosen uppdaterades vid halvårsrapporten där tillväxtintervallet snävades in till mellan 7-11% tillväxt från tidigare 5-15%. Även marginalintervallet ändrades till 5,2-5,7% från tidigare 5,2% till 6,0%.

Av de tiotal e-handelsbolag som vi på Affärsvärlden kontinuerligt följer så låg medeltillväxten på 1,5% i Q2 (medianbolaget växte 5,3% jämförelsevis). En trend är att bolagen alltmer satsar på lönsamhet jämfört med ett par år sedan då tillväxt var första prioritet. Exempelvis sjönk omsättningen för NA-KD till cirka 2 miljarder (2,3) medan rörelseförlusten minskade från -581 Mkr till -311 Mkr.

Postnords e-handelsbarometer visade att marknaden växte 1% i första kvartalet. Någon rapport för andra kvartalet har ännu inte presenterats.

Svensk Handel presenterade sin E-handelsindikator för Q2 nyligen och den visar på att näthandeln steg med 14% under kvartalet. Kategorin kläder och skor uppvisade 10% tillväxt i andra kvartalet. Boozt växte 11% i Q2, alltså något snabbare än marknaden som helhet. Under juli sjönk e-handeln med 1% jämfört med motsvarande månad ifjol enligt Svensk Handel.

Befintlig kostym att växa i

Boozt centrallager ligger i Ängelholm. Lagret är utrustad med robotar från norska Autostore. Boozt lager är faktiskt världens största Autostore-installation med hela 1,2 miljoner lådor och 1200 robotar. Det innebär att över 20 000 artiklar kan hanteras per timme.

Under 2022 ökade Boozt automationsgraden vilket innebär att lagret nu har en kapacitet att hantera en försäljning på 10-11 miljarder kronor. På rullande tolv månader omsätter Boozt drygt 8 miljarder. På hanteringscentret finns även bolagets fotostudio med automatiserade fotoramper för fotografering av nya varor innan de läggs ut till försäljning i webbutikerna.

Hanterar returer själva

Boozt hanterar även alla returer från kunder själva. Det verkar vara en generell trend på marknaden. Tidigare har många returer skickats till exempelvis Baltikum och paketerats om där.

En annan generell trend på marknaden är att allt fler bolag tar betalt för returer. På Boozt.se är det fria returer medan på outlet-versionen Booztlet.se kostar en retur 59 kronor. En del bolag har fria returer om kunden lägger en ny order.

Boozt rapporterar inte returgrad på kvartals- eller årsbasis men bolaget har tidigare uppgett att returgraden ligger runt 35-40%, vilket är i nivå med andra e-handlare som säljer kläder. Inom vissa produktkategorier som exempelvis smink är returgraden generellt lägre.

Sedan 2019 har Boozt en satsning kallad fair use-policy som innebär att Boozt har rätt att blockera kunder som returnerar onormalt många plagg. Under 2023 stängdes omkring 18 000 kunder motsvarande 0,7% av den aktiva kundbasen av. Trots att dessa kunder representerar mindre än 1% av kunder så står de totalt sett för ungefär 20% av den totala returvolymen.

Prognoser och värdering

För 2024 skissar vi på att Boozt växer med cirka 8% vilket är i den nedre delen av bolagets tillväxtintervall (7-11%). Det är också ungefär i linje med hur analytikerkollektivet räknar. Fjärde kvartalet är den klart viktigaste försäljningsperioden med “black-friday” och julhandeln. Kommande år räknar vi med 8% årlig tillväxt.

Marginalmässigt skissar vi på 5,5% i justerad Ebit-marginal (bolagets egen prognos är 5,2-5,7%). I slutet av prognoshorisonten räknar vi med 6,5%, vilket också är ungefär i linje med hur analytikerna räknar. Använder vi en multipel på 12-13x rörelsevinsten finns cirka 20% uppsida på radarn. På sikt räknar vi med att Boozt börjar dela ut pengar.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Boozt 9% 18,3x 13,4x 0,8x 6,5% 8,0%
Lyko -18% 32,3x 19,4x 0,6x 3,3% 16,6%
Nelly Group 165% 11,9x 10,7x 0,8x 7,2%
HM -2% 16,5x 14,1x 1,3x 9,0% 3,4%
Inditex 37% 22,3x 15,9x 3,1x 19,7% 7,9%
Genomsnitt 38% 20,3x 14,7x 1,3x 9,1% 9,0%
Källa: Affärsvärlden / Factset

Boozt växte med 9% under årets första halvår. Det är något mer än den underliggande marknaden. Tillväxten under årets andra halvår väntas landa kring 7-8% per kvartal enligt analytikerkollektivet.

Så agerar insiders

Senaste året har insynspersoner sålt aktier för 227 Mkr. Det är främst storägarna Ferd som har representation i styrelsen som minskat sitt innehav (från 12,4 till knappt 10%). Insynsköpen uppgår till 0,4 Mkr jämförelsevis.

På längre sikt handlar mycket om marginalutvecklingen i Boozt. Bolaget har själv som mål att nå en tvåsiffrig rörelsemarginal år 2028. Givet att bolaget inte har någon betydande mängd egna varumärken så kan det möjligen bli utmanande. Samtidigt handlar mycket också om att nå tillräcklig skala och utvinna stordriftsfördelar. Över tid har rörelsekostnaderna minskat som andel av försäljningen.

Boozt har en stark balansräkning som möjliggör utrymme för förvärv eller andra tillväxtsatsningar. Uppsidan är okej i huvudscenariot. Sammantaget behåller vi vårt neutrala råd på aktien.

Tio största ägare i Boozt Värde (Mkr) Kapital Röster
BLS Capital Fondsmæglerselskab A/S 1 817,2 24,5% 25,0%
Ferd AS 725,9 9,7% 9,9%
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) 378,8 5,0% 5,2%
Första AP-fonden 345,9 4,6% 4,7%
Boozt AB 322,4 4,3% 2,0%
Norges Bank 261,7 3,5% 3,6%
Vanguard 231,1 3,1% 3,1%
La Financière de l’Echiquier 145,9 1,9% 2,0%
Handelsbanken Fonder 129,6 1,7% 1,8%
Familjen Eklund 88,0 1,2% 1,2%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Hermann Haraldsson 70,9 0,9% 1,0%
Jesper Brøndum 42,8 0,6% 0,6%
Peter G.  Jørgensen 42,3 0,6% 0,6%
Mads Bruun Famme 22,7 0,3% 0,3%
Henrik Theilbjørn 19,3 0,3% 0,3%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  12,7% 13,0%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF