Bredband2: Bandbredd för fler förvärv

Bredband2 har nu en högre rörelsemarginal jämfört med innan förvärvet av A3 häromåret. Aktien värderas inte särskilt högt. Kan ledningen öka den organiska tillväxten under 2024?
Bredband2: Bandbredd för fler förvärv - bredband2
Bredband 2
Börskurs: 1,42 kr Antal aktier: 957,1 m
Börsvärde: 1 407 Mkr Nettokassa: 69 Mkr
VD: Daniel Krook Ordförande: Anders Lövgren

Bredband2 (1,42 kr) levererar bredband, telefoni, och andra tjänster till privat- och företagskunder i Sverige. Privatmarknaden står för cirka 77% av intäkterna medan företagsmarknaden utgör den resterande delen (23%).

Hösten 2020 förvärvade Bredband2 börskollegan A3 vilket fördubblade koncernen omsättningsmässigt till runt 1,5 miljarder. Prislappen landade på 620 Mkr motsvarande 0,8 gånger omsättningen. Bredband2 är nu ungefär jämnstora med Bahnhof.

Ordförande Anders Lövgren är största ägare med 13,5% av aktierna, följt av Alcur Fonder på 11,2%. Tredje störst med 9,7% Mark Hauschildt som var huvudägare i A3. I övrigt domineras ägarlistan av fonder och institutioner. VD Daniel Krook är elfte största ägare med 1,6% av aktierna värda drygt 22 Mkr.

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 1 531 1 578 1 625 1 674
 – Tillväxt +1,3% +3,1% +3,0% +3,0%
Rörelseresultat 129 148 158 167
 – Rörelsemarginal 8,4% 9,4% 9,7% 10,0%
Resultat efter skatt 73 94 105 114
Vinst per aktie 0,08 0,10 0,11 0,12
Utdelning per aktie 0,08 0,10 0,11 0,12
Direktavkastning 5,6% 7,0% 7,7% 8,5%
Avkastning på eget kapital 14% 18% 19% 21%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit -0,5 -0,7 -0,7 -0,8
P/E 18,6 14,2 12,9 11,8
EV/Ebit 10,0 8,7 8,2 7,7
EV/Sales 0,8 0,8 0,8 0,8

Under 2022 var fiberpenetrationen knappt 84% i Sverige, definierat som tillgång till abonnemang med 100 Mbit/s eller mer. Den underliggande marknadstillväxten har saktat in de senaste åren i takt med fiberbyggnationen. Numera handlar tillväxten alltmer om att vinna över fiberkunder från konkurrenter snarare än att växa till följd av den underliggande tillväxten.

Redan innan förvärvet av A3 började Bredband2:s kundintag att bromsa in. I tabellen intill visas koncernens kundintag från 2015 till och med 2022. År 2020 påverkades kundintaget av förvärvet av A3. Exklusive förvärvet var kundintaget i stort sett oförändrat.

År Kundintag
Q1-Q3 2023 -5 300
2022 23 000 (varav +3000 organiskt)
2021 -10 000
2020 218 000
2019 13 400
2018 7 000
2017 29 000
2016 32 500
2015 23 000

Sedan förvärvet av A3 har Bredband2 slopat de två förvärvade varumärkena A3 samt Universal Telecom. Numera är det enbart fokus på Bredband2-varumärket. Till följd av förändringen var kundintaget negativt (-10 000 st) under 2021. Samtidigt har Bredband2 valt att avveckla vissa delar av A3:s verksamhet vilket också påverkade negativt.

Ledningen har arbetat med att utvinna synergier och skära kostnader efter förvärvet. 2022 var det organiska kundintaget +3000. Dessutom förvärvade Bredband2 kundbasen från Thing (totalt 20 000 kunder).

Bredband2 Q1-Q3 2023 Q1-Q3 2022
Omsättning 1176,3 Mkr 1148,5 Mkr
Tillväxt Y/Y 2,4% 1,1%
Bruttomarginal 34,0% 35,2%
Rörelsekostnader 290,9 Mkr 307,4 Mkr
Ebita 109,1 Mkr 96,7 Mkr
Ebita-marginal 9,3% 8,4%
Ebit-marginal 7,1% 6,2%
Vinst per aktie 0,062 kr 0,056 kr

Svagt kundintag

Under de tre första kvartalen 2023 steg intäkterna för Bredband2 med 2,4%. Antalet kunder har minskat med 5300 st under året. Delvis beroende på att bolaget höjt priserna.

Generellt verkar prisbilden ut mot konsument kommit upp en del. Trots prishöjningar minskade bruttomarginalen till 34,0% (35,2) under årets tre första kvartal. En orsak är höjda avgifter från nätägarna i form av IP-Only och Skanova som skruvar upp priserna för att kompensera för ökade kostnader och inflation.

Bredband2 har fokuserat mycket på att stärka rörelsemarginalen under året. Ebita-marginalen landade på 9,3% jämfört med 8,4% ifjol. I det tredje kvartalet var Ebita-marginalen 10,3% (8,4) vilket är bättre än motsvarande siffra för koncernen före förvärvet av A3. Det är imponerande. VD Daniel Krook lyfter fram att Bredband2 lyckats höja lönsamheten “från i princip ingen vinst alls vid tiden för förvärvet” för A3.

Under perioder då Bredband2 sänkt priserna mot slutkund har kundtillströmningen varit god. Medan när bolaget skruvat upp priserna har det istället fått en negativ effekt med ökad churn (kundtapp). Bredband2 har under de senaste åren haft svårt att både växa omsättningen och samtidigt stärka marginalerna.

En orsak verkar vara att Bredband2:s kundbas i vart fall delvis består av kunder som är relativt rörliga och som kan tänka sig att byta operatör för att få bästa pris. Förvärvade A3 hade en negativ kundtillväxt åren innan Bredband2 förvärvade bolaget och bestod säkert av stor del ”prisjagande”-kunder.

I tabellen nedan visas kundintaget för Bredband2, Bahnhof, Telia och Tele2. Generellt har Bredband2 relativt låg prisbild mot kund. Det finns också en del mindre operatörer som pressar priserna ännu mer medan jättarna som Telia och Tele2 har en högre prispunkt, generellt sett.

Kundintag Q1 2021 Q2 2021 Q3 2021 Q4 2021 Q1 2022 Q2 2022 Q3 2022 Q4 2022 Q1 2023 Q2 2023 Q3 2023
Bredband2 -5 000 -10 000 -2 100 -2 400 20 500 3 000 1 400 -1 900 -2 500 0 -2 800
Bahnhof 7 984 6 900 8 096 7 101 4 209 5 843 3 981 4 751 2 646 4 432 2 507
Telia -6 000 -10 000 18 000 -13 000 1 000 -3 000 -8 000 14 000 8 000 -1 000 -2 000
Tele2 4 000 4 000 6 000 1 000 4 000 6 000 6 000 6 000 4 000 7 000 8 000

Bredband2 är idag tredje störst på marknaden för fibertjänster, som är bolagets största affär. Telefoni (mobilt bredband och mobiltelefoni) är ett segment där ledningen ser stor tillväxtpotential. Bolaget ser också möjligheter att växa inom säkerhetstjänster.

Tillväxtpotential inom företagssegmentet

Vidare uppger Bredband2 att de ser tillväxtmöjligheter inom företagssegmentet. Inom företagsförsäljningen har Bredband2 strukturerat om och centraliserat säljorganisationen. En hel del nya säljare har rekryterats. Fokus är på små och medelstora företag. Börskollegan Bahnhof har ett stark varumärke inom sekretess/integritet. Kanske kan Bredband2 bygga upp något liknande renommé inom säkerhetstjänster på sikt.

I grafiken nedan visas marknadsandelarna för fast bredband i Sverige. Bredband2 har efter förvärvet av A3 haft en marknadsandel på 10,8% under 2021 och 2022. De allra minsta aktörerna (övriga) hade en ackumulerad marknadsandel på 20% år 2009. Motsvarande siffra var 13% år 2022. Trenden är således att de medelstora aktörerna blir större och att de små konkurreras ut och/eller köps upp.

De tre största spelarna, Telia, Telenor och Tele2 har tillsammans en marknadsandel på 67,7% för fast bredband under 2022. År 2016 var deras ackumulerade andel knappt 73% jämförelsevis. De stora operatörerna har också tappat andelar till Bredband2 och Bahnhof senaste åren.

Köpare Förvärvsobjekt Tidpunkt Transaktionsvärde
Bredband2 Kundbas Thing Oktober 2021 20 Mkr
Bredband2 A3 Oktober 2021 620 Mkr
Netmore Group Bredbandsson Januari 2020 22,5 Mkr
Tele ComHem Januari 2018 36 391 Mkr
EQT DGC Juni 2017 2300 Mkr
Alltele (A3) Telecom3 AB (T3) November 2016 153 Mkr
Tele2 TDC Sverige Juni 2016 2900 Mkr
Comhem Boxer Juni 2016 1550 Mkr
Bahnhof Tyfon Svenska AB Juni 2015 70 Mkr
Comhem Phonera December 2013 315 Mkr
EQT IP-Only Maj 2013 Okänt
Alltele (A3) Universal Telecom Jauari 2013 220 Mkr
Telenor Ownit September 2012 Okänt
Källa: Factset, Affärsvärlden

En annan mindre aktör som tagit andelar är Allente med runt 2% marknadsandel. Bolaget är en joint venture mellan Viaplay och Telenor. Med tanke på att Viaplay är hårt skuldsatt så kanske Telenor köper ut resterande del eller att Allente säljs vidare till annan aktör.

Mer förvärv att vänta?

Vid utgången av det tredje kvartalet hade Bredband2 en nettokassa på 68,6 Mkr. I våras delade bolaget ut 0,08 kronor per aktie motsvarande 76,6 Mkr. Med tanke på bolagets starka kassaflöden så väntar vi oss att styrelsen föreslår en högre utdelning till våren.

Ledningen i Bredband2 är tydliga med att de har som ambition att öka bolagets organiska tillväxt men också att förvärv är fortsatt prioriterat. Troligen kan det bli aktuellt med fler förvärv nu när integrationen av A3 är klar och marginalerna är högre än innan förvärvet.

Prognoser och värdering

Ledningen i Bredband2 flaggar för att även fjärde kvartalen kan uppvisa ett minskat kundintag. Under 2024 väntar sig bolaget att vända trenden och ökat kundintaget igen.

Vi räknar med att omsättningen växer runt 0,5% i Q4 vilket innebär 5% jämfört med fjärde kvartalet 2022 samt drygt 3% på helårsbasis för 2023. Kommande år skissar vi på 3% årlig tillväxt, drivet av prisökningar och ett positivt kundintag.

Bredband2 flaggar för en rörelsemarginal (Ebit) kring 8% i fjärde kvartalet vilket motsvarar 10% på Ebita-nivå. På helårsbasis för 2023 skulle det motsvara runt 9,4% Ebita-marginal. Vi räknar med att rörelsemarginalen stärkts något under prognoshorisonten och når 10% år 2025.

Värdering R12M Bredband2

@1,42 kr 

Bahnhof

@37,75 kr

EV/Sales 0,8x 1,9x
EV/Ebita 9,1x e.m
EV/Ebit 12,0x 14,0x
P/E 17,1x 20,4x

De senaste fem åren har Bredband2 värderas till drygt 13x den framåtblickande rörelsevinsten (EV/Ebit) i snitt. Just nu värderas aktien till runt 12,50 EV/Ebit bakåtblickande, eller 9,1x på Ebita-nivå. Använder vi en multipel på 9x gånger rörelsevinsten finns 35% uppsida på radarn. Flera av de större telekomoperatörerna värderas en bra bit högre än så.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2024E EV/Ebit 2024E EV/Sales 2024E Ebit-marginal 2024E % Årlig tillväxt 2024E-2025E %
Bredband2 0,4 12,9 8,2 0,8 9,7 3,0
Bahnhof -0,4 19,9 13,7 1,8 13,0 6,5
Telia -18,5 14,7 16,5 2,2 13,6 0,7
Tele2 -14,9 13,8 14,4 2,9 19,9 2,0
Telenor 11,9 14,8 13,3 3,1 23,2 2,1
Genomsnitt -4,3 15,2 13,2 2,2 15,9 2,9
Källa: Affärsvärlden / Factset

Verksamheten är i hög grad konjunkturoberoende och kassaflödena är starka. Tillväxten har saktat in för Bredband2 de senaste åren. Samtidigt har bolaget stärkt marginalerna och balansräkningen är i gott skick. Bolaget ruvar nu på en nettokassa som kan användas till fler förvärv samtidigt som aktien erbjuder en solid direktavkastning.

Så agerar insiders

Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 9,9 Mkr i Bredband2. Styrelseledamot Rolf Johansson står för merparten (8,3 Mkr) och har handlat aktier till kurser kring 1,28-1,46 kr. Ledamot Robert Burén handlat för 1,2 Mkr (1,32-1,36 kr). VD Daniel Krook har köpt för drygt en kvartsmiljon till kurs 1,31 kronor. Inga försäljningar finns registrerade.

Historiskt sett har Bredband2 värderats lägre än Bahnhof vilket också är fallet i dagsläget. Bahnhof har uppvisat starkare organisk tillväxt över tid och har också ett bättre varumärke.

Att Bredband2 ökar kundintaget och den organiska tillväxten under 2024 är en central värdedrivare för aktien. Att insiders köpt en del aktier sista året är positivt. Uppsidan är helt okej och rådet blir köp.

Tio största ägare i Bredband 2 Värde (Mkr) Andel
Anders Lövgren 189,9 13,5%
Alcur Fonder 157,1 11,1%
Mark Hauschildt 136,5 9,7%
ODIN Fonder 128,1 9,1%
Protector Forsikring ASA 83,2 5,9%
Avanza Pension 55,1 3,9%
Futur Pension 29,7 2,1%
Nordnet Pensionsförsäkring 28,9 2,1%
Ulf Östberg 28,7 2,0%
Berenberg Funds 24,2 1,7%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Daniel Krook 22,1 1,6%
Rolf Johansson och bolag 17,7 1,3%
Robert Burén 5,7 0,4%
Joachim Landhager 2,7 0,2%
Erfan Shirazi 1,5 0,1%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  17,0%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Carnegie Fonder
Annons från AMF