Hövding: Är priset huvudsaken?

Cykelhjälmsbolaget Hövding har börjat höja priserna ut mot konsument. Även kostnadskontrollen börjar bli bättre. Men vägen till lönsamhet är fortsatt lång.
Hövding: Är priset huvudsaken? - Hövding
Hövding är en cykelhjälm med airbag som löses ut vid fall. Foto: Hövding

Hövding (21,20 kr) utvecklar och säljer airbagcykelhjälmen med samma namn. Den elektroniska hjälmen, som ser ut som en slags krage och bärs runt halsen, blåses upp vid en potentiell olycka eller fall och skyddar huvud och nacke. Hövding menar att hjälmen ger upp till 8 gånger bättre skydd mot hjärnskador än traditionella hjälmar.

Bolaget grundades 2005 och noterades på First North sommaren 2015. Sedan produkten lanserades i slutet av 2011 har bolaget sålt över 330 000 hjälmar. Det senaste året har Hövding sålt 106 000 stycken hjälmar.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets