Kan NC Lahega tvätta bort sina röda siffror?

First North-bolaget NC Lahega tog nyligen form genom en fusion av två företag som tillverkar rengöringsprodukter. Trots verksamhetens art är historiken inte direkt fläckfri och bolaget är närmast ett turn-around-case. Värderingen är låg och planerna för en vändning vettiga. Vågar man köpa in sig?
Kan NC Lahega tvätta bort sina röda siffror? - d087e6a1-a7bb-46e9-8e4c-ab82ef7d8dd5fitcroph450q80upscaletruew800s8c77b5568bf1223a554992c0e4ee2e45936722d8

NC Lahega finns på First North-listan och har till dagskursen 2,69 kronor ett börsvärde på knappt 140 Mkr. Detta är resultatet av en sammanslagning tidigare i år av två konkurrerande men ändå rätt olika verksamheter – North Chemical respektive Lahega.

Gamla North Chemical var noterat på First North men led av stora lönsamhetsproblem och som lök på laxen en allvarlig konflikt mellan före detta VD/grundare och andra storägare i styrelsen. Saken är för övrigt polisärende och ännu inte helt utagerad.

Lahega var däremot ett bolag med bra trend lönsamhetsmässigt men privatägt och med ägare som letade efter en exit. Lösningen blev att låta sig köpas av det noterade North Chemical, för 120 Mkr i kontanter och aktier. Den nya gruppen blir mer än dubbelt så stor och kallas numera NC Lahega.

NC Lahega SEK
Börskurs: 2,69
Antal aktier (miljoner): 51,0
Börsvärde: 137 Mkr
Nettoskuld: 79 Mkr
SvD Börsplus förväntningar
2015 2016E 2017E 2018E
Omsättning 128 360 371 382
– Tillväxt -3,0% 181,7% 3,0% 3,0%
Rörelseresultat -14 -36 19 27
– Rörelsemarginal -11,3% -10,0% 5,0% 7,0%
Resultat efter skatt -14 -29 11 18
Vinst per aktie -1,09 -0,60 0,22 0,40
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital -228% -101% 19% 24%
Operativt kapital/omsättning 24% 9% 9% 10%
Nettoskuld/EBIT -2,7 -2,2 3,8 2,1
P/E -2,5 -4,5 12,2 6,7
EV/EBIT -15,0 -6,0 11,7 8,1
EV/Sales 1,7 0,6 0,6 0,6
2016E beräknat som om Lahega ingått hela året

Att tillverka rengöringsmedel, till exempel för bilvård, är inte en superlönsam aktivitet. Marknaden växer långsamt och även om det finns viss varumärkes- och leverantörslojalitet i kundledet så har de flesta tillverkare låga marginaler. NC Lahega-koncernen hade pro forma gått plus 14 Mkr (ebit) under 2015 – vilket motsvarar en marginal på 3,9 procent.

Det som ändå är intressant är att Helsingborgs-fabriken, gamla Lahega, på egna ben kunde drivas med 9 procents marginal 2015 efter ett rejält lyft från nivåer kring 4-6 procent åren dessförinnan. Enligt bolagets vd Erik Hantoft, som nu även är chef för NC Lahega, beror detta bland annat på att man fokuserat på färre produkter vilket effektiviserat bolaget.

Tittar vi framåt så finns dessutom ”betydande synergier” på radarn enligt bolaget, som dock drar sig för att kvantifiera dessa. En rad åtgärder är genomförda som ska sänka kostnaderna – till exempel har en enhet inom North Chemical stängts och flyttats in i befintlig anläggning hos Lahega.

I tabellen ovan skissar vi med lös hand på vad detta kan innebära i termer av vinstlyft de närmaste åren.

Börsplus syn på NC Lahega

Incitament nyckelpersoner

Lite plus, lite minus. Det finns en del fina namn i ägarlistan, som succéinvesteraren Staffan Persson, men deras innehav i NC Lahega är knappast betydande. Tvärtom har det troligen vållat mer bekymmer än glädje hittills och ägarna tvingades i praktiken rädda bolaget genom affären med Lahega.

Ägarna till Lahega sålde sitt bolag till 75 procent mot kontanter. Den höga kontantandelen kan tolkas som att det viktiga var att åstadkomma en exit, inte synergierna som affären skapar. Största ägaren av Lahega var Torbjörn Lindgren. Han är nu styrelseordförande, tredje största ägare och köpte nyligen mer aktier.

Track record nyckelpersoner

Det vi kan konstatera är att nyckelpersoner som vd och styrelseordförande har lång erfarenhet av branschen. Inom Lahega har man lyckats få stil på lönsamheten. Samtidigt är branschen sådan att man kan misstänka att även mycket skickliga personer kan gå bet på att skapa attraktiv lönsamhet.

Strategins trovärdighet

  • Detta är mestadels ett kostnadssynergi-case. Båda bolagen har haft ledig kapacitet i sina anläggningar och en av North Chemicals stängs helt sonika och produktionen läggs över till Lahega i Helsingborg – utan investeringar att tala om (men väl engångskostnader). Även personalneddragningar sker.
  • Dock finns negativa synergier då kunder som hade ena parten som alternativ leverantör lär se sig om efter ett nytt alternativ för att inte vara helt beroende av en enda leverantör.
  • Under 2015 dubblade Lahega sin rörelsemarginal vilket bolagets VD alltså förklarar med att man snävade av antalet applikationer som marknadsfördes. Givet att branschen är tuff är det inte säkert att man långsiktigt kan behålla allt själva, utan måste dela med sig marginal till kunden. Lyftet ger ändå viss trovärdighet åt planerna på att vässa den nya koncernen.

Nödvändiga antaganden i ett positivt scenario

  • Det viktigaste är att ledningen får fram synergier ur det nya bygget och pressar upp rörelsemarginalen till 6–7 procent, men gärna mer. Vid 7 procent finns vinstnivåer kring 25 Mkr (ebit) på radarn.
  • Centralt är dessutom att ledningen hanterar bolagets höga skuldsättning. Det gäller att kapitalbindningen inte försämras vilket sänker nyckeltalen ytterligare. Det gäller även att refinansiera bolaget när det krävs.
  • Det krävs även att börsen anser att en värdering av aktien på ev/ebit 10 eller p/e 11 är rimlig. Det är inte orimligt i dagens börsklimat men det har minsann inte saknats tillfällen då även bra mikrobolag värderats klart lägre. Och notera – prislappen på Lahega låg klart under den nivån på ev/ebit 5,5.

Vågar man hoppa på det här turn-around-caset? Det som talar för det är:

  • En vettig strategi för att lyfta lönsamheten
  • Att en rörelse (gamla Lahega) går riktigt bra
  • Riktigt billig aktie om ledningen lyckas hyggligt

Den stora nackdelen är att NC Lahega verkar i en tuff bransch med låg tillväxt och produkter som kunderna relativt smärtfritt kan byta mot alternativ. Den stora skuldsättningen ökar sårbarheten.

Allt som allt är NC Lahega en möjlig köpkandidat i turn-around-kategorin men vi ställer oss neutrala för stunden. Redan i fjärde kvartalet bör det stå mer klart hur lönsamheten artar sig.

Läs fördjupad analys

Om bolaget

Lahega startades 1955 i Helsingborg med inriktning på bilvårdsprodukter och 1961 startade man egen tillverkning.

Idag är Helsingborgsfabriken en av de mest moderna i Europa och sysselsätter ett 100-tal personer. Under 2015 omsatte bolaget 235 Mkr med 22 Mkr i rörelsevinst.

North Chemical noterades på First North 2014 och var då en relativt ung skapelse av olika bolag. Både 2014 och 2015 gick bolaget med förlust.

Affärsmodell

NC Lahega driver sina affärer i två affärsområden, Brands och Private Label & Logistics. Inom Brands produceras produkter under företagets egna varumärken medan Private Label handlar om att externa varumärkesägare anlitar NC Lahega för tillverkning och distribution.

Brands är den omsättningsmässigt större verksamheten, med två tredjedelar av intäkterna, och drivs som man kan förvänta sig med bättre marginaler. Bruttomarginalen för Brands är runt 47 procent medan den inom Private Label pendlar mycket men verkar normalt sett vara 35 procent.

De egna varumärkena erbjuds inom segmenten bilvård, hygien (livsmedelsbranschen och offentlig sektor) samt industri. Bolaget har sitt ursprung inom bilvård. Exempel på varumärken är Prorange, Autorange och Washeye.

Merparten av kundbasen består av företagskunder. Till exempel taxibolag, åkerier, biltvättsoperatörer när det gäller bilvårdsprodukterna. På bilsidan har man dock breddat utbudet med produkter för konsumentmarknaden (Autorange).

Andra viktiga kundgrupper finns inom livsmedelsindustrin och metallbearbetning. NC Lahega saluför även produkter för den offentliga marknaden som sjukvården. Det rör sig om varumärket Liv som omfattar allround-tvål, desinfektionsmedel, hudkräm och tvättbalsam.

Konkurrensfördelarna i branschen handlar om effektiv produktion som ger låga kostnader parat med bra servicegrad och support till kunderna. En viss varumärkeslojalitet finns också. NC Lahega har två produktionsanläggningar i Helsingborg respektive i Rörvik.

De tillhör de större spelarna på marknaden i Sverige och bör ha hyggliga skalfördelar i produktionen. Kapacitetsutnyttjandet är dock långt ifrån 100 procent. Alla konkurrenter har tillgång till samma råvaror och priser och det förekommer inte patent eller liknade skydd för produkterna.

NC Lahega lyfter själva fram att deras varumärken är mycket välkända i kundledet efter att funnits på marknaden under många år. Även företagets supportorganisation ses som ett centralt kundvärde. Den som till exempel driver en bensinstation med biltvätt eller ett åkeri behöver hantera rapportering av utsläpp, kemikalieanvändning och liknade frågor till myndigheterna. Här kan Lahegas support- och säljpersonal bistå med rådgivning.

Mål och strategier

Den nya koncernen har inte uppdaterat de finansiella mål North Chemical satte upp och det är oklart om man står bakom dess. Målen:

  • Genomsnittlig tillväxt på 10 % per år, varav hälften organisk och hälften förvärvad.
  • EBITDA på affärsområdesnivå ska över konjunkturcykeln uppgå till minst 10 % av omsättningen.
  • Avkastningen på justerat eget kapital ska över konjunkturcykeln uppgå till minst 19 %.

Ingen av detta var den gamla NC-koncernen nära att klara av.

Bolagets största ägare Andel av kapital
Staffan Persson 26,72%
LMK-bolagen 18,01%
Torbjörn Lindgren 10,09%
Peter Ragnarsson 4,47%
Avanza Pension 3,37%
Johan Strömberg 3,26%
Michael Karlsson 2,91%
Erik Åfors 2,51%
Fredrik Grevelius 2,08%
Mikael Hägg 1,71%
Källa: Holdings 28/11-2016
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF