LumenRadio: Ett ljus på IPO-fronten

Prislappen ser tillräckligt låg ut för att LumenRadios IPO ska fungera trots det skakiga börshumöret. På sikt finns frågor kring hur hållbara bolagets fina tillväxttal är.
LumenRadio: Ett ljus på IPO-fronten - AirGlow_21-450×352-1
Bild på LumenRadios nya produkt AirGlow som till exempel kan användas för rörelsestyrd utomhusbelysning. Den fästs på varje gatlampa och uppfattar via sensorer när något rör sig i omgivningen. Signalen skickas vidare till alla lampor i närheten, som ökar ljusstyrkan till inställd effekt. Under övrig tid hålls styrkan nere på 20% då inget belysningsbehov finns – vilket sparar el.
LumenRadio
Teckningskurs: 48,00 kr Antal aktier: 12,4 m
Börsvärde: 594 Mkr Nettokassa efter IPO: 68 Mkr
VD: Alexander Hellström Ordförande: Magnus Terrvik

Teknologibolaget LumenRadio (teckningskurs 48 kr) erbjuder lösningar för lokal tillförlitlig trådlös kommunikation på de öppna frekvensbanden.

Fokus ligger på uppkopplingar för verksamhetskritiska applikationer inom Internet of Things (IoT), vilket ska medföra kostnadsbesparingar och energieffektivitet kontra traditionella metoder.

Bolaget grundades 2008 med initialt fokus på professionell belysning och har sin bas i Göteborg. Mindre säljkontor finns vidare i Frankfurt och Boston. Mer än 80% av LumenRadios försäljning sker utomlands, med en kundbas som i huvudsak är nordamerikansk och europeisk.

VD är sedan 2014 Alexander Hellström, som äger aktier för 17,6 Mkr sett till teckningskurs. Efter IPO äger insiders aktier för 85 Mkr eller 14% av bolaget. Insynspersoner avser teckna för minst 6 Mkr i introduktionen, varför Afv har adderat den summan till insynsägande efter IPO.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 124 204 245 289
 – Tillväxt +125,3% +65,0% +20,0% +18,0%
Rörelseresultat 22 39 44 49
 – Rörelsemarginal 17,7% 19,0% 18,0% 17,0%
Resultat efter skatt 24 29 33 37
Vinst per aktie 2,18 2,35 2,70 3,00
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 52% 31% 23% 20%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit -0,4 -1,7 -2,1 -2,3
P/E 22,0 20,4 17,8 16,0
EV/Ebit 24,3 13,7 12,0 10,8
EV/Sales 4,3 2,6 2,2 1,8

 

Erbjudandet består främst av utförsäljning från befintliga ägare på 226 Mkr. De tre största ägarna inför IPO är Chalmers Innovation Seed Fund (24,8% före IPO), Latour Industries (24,7%) och ALMI Invest (8,8%). Alla säljer aktier och framför allt Latour. De kan tänka sig att avyttra hela sin post om övertilldelningsoptionen utnyttjas.

En nyemission på 50 Mkr sker också. Efter kostnader tillförs bolaget 40 Mkr vilket ska finansiera produktutveckling och eventuellt även förvärv.

Fyra femtedelar av erbjudandet är på förhand bokat av teckningsåtagare som Grenspecialisten, Fjärde AP-fonden och Creades. Allmänheten erbjuds aktier för 61 Mkr eller 102 Mkr om övertilldelningsoption nyttjas.

Läs mer om aktuella börsnoteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE LumenRadio
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 180 Mkr
Antal anställda 60
Teckningskurs 48,00 kr
Rådgivare SEB
Storlek på erbjudande 276 Mkr (varav 18% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 594 Mkr
Emissionskostnad Cirka 10 Mkr (3,6% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 78%
Investerare som ska teckna i IPO Grenspecialisten, Fjärde AP-fonden, Andra AP-fonden, Creades, Handelsbanken Fonder (78% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Inga upptäckta flaggor
Sista teckningsdag 2022-12-06
Beräknad första handelsdag 2022-12-08
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

Inga flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 446 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar inga flaggor i LumenRadio. Investerare bör dock vara medvetna om att det efter IPO lär uppstå ett så kallat “överhäng” i aktien. Det framgår tydligt i prospektet att de aktieägare som säljer i samband med erbjudandet inte har som strategi att äga noterade bolag.

Efter IPO uppgår säljande aktieägares innehav alltjämt till 145,7 Mkr (baserat på teckningskurs, eller 104,3 Mkr om övertilldelningsoptionen nyttjas till fullo). Lock-up-perioden för dessa aktier löper på ett år.

TAR UPP FIGHTEN MED KABELN

LumenRadio säger sig vilja eliminera behovet av kabeln genom att erbjuda trådlösa alternativ för styrning, automation och kommunikation. Vid nybyggnationer dras ibland kilometervis med kablar, vilket enligt LumenRadio skulle kunna undvikas med hjälp av deras lösningar. Med bolagets patenterade teknologi är det möjligt att identifiera lediga luckor på frekvensspektrumet samt möjliggöra att uppkopplade produkter kan använda de luckorna.

I en värld med allt fler uppkopplade trådlösa enheter har problemet med interferens ökat, vilket kan förstås som en sorts trafikstockning där kapaciteten inte räcker till. LumenRadios moduler samlar in data om vad som händer på frekvensspektrumet och kan med matematiska modeller förutse var det kommer att finnas ledigt utrymme nästkommande millisekunder.

LumenRadio har endast B2B-försäljning och verksamheten är uppdelad i två affärsområden:

  • Lightning & Smart Cities (L&SC, omsatte 121 Mkr Q1-Q3 2022 med 66% bruttomarginal). Indelat i professionell belysning och allmänbelysning. Det förstnämnda avser ljusstyrning för stora evenemang som konserter och filmproduktioner samt storskalig belysning av exempelvis broar. Till allmänbelysning räknas belysningslösningar för smarta städer och smarta byggnader. L&SC var en stor pandemiförlorare 2020 då samhället stängde ner möjligheterna till fysiska evenemang.
  • Building & Industrial Control Systems (B&ICS, omsatte 23 Mkr Q1-Q3 2022 med 34% bruttomarginal. Delas in i byggnadsautomation, som består av lösningar för att med hjälp av till exempel sensorer mäta och styra byggnader mot att bli mer energieffektiva och flexibla, samt industriell IoT. Det senare avser lösningar för producerande företag som vill optimera och automatisera sina processer. Ett exempel är SKF som använder LumenRadios teknologi inbyggd i vibrationssensorer för att kunna samla in mätdata och göra förebyggande underhåll.

TRE ERBJUDANDEN

LumenRadio säljer dels en slutanvändarlösning kallad “den trådlösa kabeln”, som går ut på att bolaget konverterar trådade standardprotokoll till trådlösa sådana. Kunden får då en trådlös lösning utan att behöva utveckla något själv. Priset varierar men ligger på 250-300 euro för de mest sålda enheterna.

LumenRadio erbjuder vidare radiomoduler och mjukvara som integreras av kunderna. Med radiomodulen integreras den in av kunden i dess egen produkt, vilket är ett mer kostnadseffektivt alternativ än slutanvändarlösningen även om det kräver utvecklingsarbete. Snittpriset för en integrerad radiomodul uppgår till 25-40 euro.

72 DESIGN WINS HITTILLS

LumenRadio definierar en design win som ett ramavtal som ger rätten att integrera bolagets teknologi i OEM-kunden produkter, medan LumenRadio har rätt till ersättning under produktens livscykel.

De design wins som LumenRadio signerar har historiskt börjat generera intäkter efter ca 1,5-2,5 år. Från den punkten nås vad som betraktas som full intäktspotential normalt efter cirka 1-2 år.

Den 30 september hade LumenRadio 72 design wins varav 65 var aktiva i produktion.

Intäkter relaterade till design wins stod 2021 för omkring 75% av LumenRadios omsättning. När bolagets teknologi integrerats i kundens produkter menar LumenRadio att sannolikheten för att kunden byter leverantör är mycket låg.

Det tredje försäljningsbenet är LumenRadios mjukvara med dess operativsystem MiraOS, som kunden själv designar in i sina produkter.

En viktig stomme i bolagets affär är försäljning som genereras via “design wins”, vilket är fallet för radiomoduler och mjukvara. Storkundskoncentrationen är begränsad då de tio största kunderna svarade för 58% av omsättningen 2021 (71% 2019).

LumenRadio har de senaste tio åren vuxit omsättningen från 8,5 Mkr 2012 (källa: Allabolag.se) till drygt 200 Mkr 2022, baserat på Afv:s prognos. Det ger en genomsnittlig tillväxttakt på 37%. Rörelseresultatet har legat omkring minus 4-6 Mkr per år mellan 2012 och 2018, med undantag för ett litet uppsving 2014 (+1,3 Mkr) och 2015 (-1,8 Mkr). Fjolåret kan benämnas som bolagets första riktiga vinstår.

Bakom försäljningsframgångarna 2021 och i år ligger enligt bolaget design wins från 2018 och 2019, som på allvar har börjat generera intäkter. Det rör i stor utsträckning ett par större OEM-kunder inom framförallt belysning som har valt att integrera LumenRadios teknologi i armaturer, uppger VD Alexander Hellström för Afv. Han menar att bolaget nu har uppnått en hälsosam lönsamhetsnivå som bedöms vara uthållig.

PATENT OCH KONKURRENS

Patent är viktiga för LumenRadios konkurrenskraft. För närvarande har bolaget 24 beviljade patent inom de två kategorierna tillförlitlig och motståndskraftig trådlös kommunikation samt installation och underhåll av trådlösa produkter.

Ytterligare fem patent befinner sig i varierande faser mot ett godkännande och bolaget avser kontinuerligt bredda patentportföljen. Detta för att kunna behålla sin position inom tillförlitlig trådlös kommunikation av verksamhetskritisk art.

Bolaget ser den traditionella kabeln som sin största konkurrent. Det finns ett trettiotal olika standarder för trådlös kommunikation varav många är konsumentorienterade. Amerikanska Semtech med sin Lora-teknologi är ett bolag LumenRadio ibland uppges konkurrera med.

I övrigt förekommer att aktörer försöker använda tillgängliga konsumentteknologier såsom bluetooth och Wi-Fi för att lösa sina behov, för att sedan inse att det inte är tillräckligt tillförlitligt vid affärskritiska tillämpningar, enligt Alexander Hellström.

Är tillväxten hållbar?

Finansiella mål

LumenRadio har som mål att växa organiskt med minst 25% per år under en konjunkturcykel. Rörelsemarginalen ska vara minst 20% före avskrivningar (EBITDA).

Under 2021 har bolaget klarat dessa målsättningar med 126% tillväxt (ca 100% organiskt) och 22% marginal. Även 2022 ligger man över målbilden med 65% tillväxt och 24% marginal. Innan 2021 har siffrorna varit klart lägre.

Företaget avser inte betala någon utdelning på kort eller medellång sikt, som man uttrycker det. Istället ska vinstmedel återinvesteras i rörelsen.

Huvudfrågorna kring LumenRadio är som Afv ser det:

  • hur mycket tillväxt som finns kvar att skörda inom proffsbelysning för event och film
  • om bolaget lyckas få ett genombrott i andra nischer, i affärsområdet B&ICS

LumenRadio har uppskattade produkter inom proffsbelysning och bland ljustekniker som sysslar med konserter, event och filmproduktion. Detta är en nisch där det är kritiskt att kommunikationen inte går ned och passar därför perfekt för LumenRadios produkter. Bolaget beskriver sig själva som ”de facto-standard” på området där man verkar ha nått en dominerande roll efter ett mindre förvärv 2020.

Men mognadsgraden i nischen är hög och det är svårt att få en bild av hur stor (eller liten) marknaden är och hur mycket mer den kan driva LumenRadios tillväxt. Enligt bolaget växer marknaden 14% per år i termer av antal enheter, men då ingår även produkter för allmänbelysning som är ett mindre moget område.

Produkter för industri och fastigheter har inte samma övertygande utveckling som affärsområdet L&SC. Erbjudandet lanserades 2014 och hade 2019 nått en omsättning på 24 Mkr. Den siffran har ökat till ca 30 Mkr i årstakt i år. Då har satsningen fått draghjälp av en viktig referens och storkund i form av ventilationsjätten Swegon – som för övrigt ingår i Latour Industries.

Nyligen lanserades en produkt som ska vara direkt ersättare till kabel för fastighetsautomatik (W-xbus), vilket skulle kunna bli en storsäljare. Förvärv är också en möjlig utvecklingsväg för detta område. LumenRadio nämner företagsköp som en del i sin strategi och siktet är inställt på bolag med 50-150 Mkr i omsättning.

Värdering & scenario

LumenRadio säljs ut till runt 14 gånger årets rörelseresultat (EV/Ebit) om avslutningen på 2022 blir hyggligt i linje med tillväxten Q1-Q3. Det är ingen hög prislapp om man ställer den mot nuvarande tillväxttakt på mer än 60%. Börsbolag som växer över 20% med bra lönsamhet värderas klart högre än så. Ofta till mer än 20 gånger rörelsevinsten. Ett urval finns i tabellen här intill.

Bolag Kurs-utv 1 år, % EV/Sales 2023 Rörelsemarginal 2023 EV/Ebita 2023 P/e-tal 2023 Tillväxt/år 2020-2023
LumenRadio IPO 2,6 18% 13,7 20,4 70%
CellaVision -34 7,8 31% 26,0 35,4 17%
Cint -64 3,3 13% 15,2 21,6 76%
Fortnox -15 23,1 52% 45,4 58,2 35%
HMS Networks -39 6,4 26% 23,5 32,4 19%
Lime Technologies -41 6,0 22% 21,3 29,7 16%
Medel -39 8,2 27% 24,2 33,0 39%
Källa: Factset och Afv (LumenRadio)

Kruxet är att LumenRadio saknar längre historik som snabbväxare och det tog många år innan genombrottet i belysningsnischen kom. Om tillväxten klingar av där samtidigt som man inte får fäste i nya applikationer så finns risk för fallande tillväxttal, vilket vi försöker illustrera i det pessimistiska scenariot (se reglaget).

Men i huvudscenariot håller tillväxten i sig runt 20% framöver medan intäktsmixen ändras lite till förmån för fastighetsprodukter vilket ger viss marginalpress men ändå hög lönsamhet. Med en multipel på EV/Ebit 15 finns ändå en bra uppsida.

Slutsats

Kan LumenRadio bygga ett stabilt växande bolag på basen av sin framgång inom belysning? Det finns personer med rätt erfarenhet på plats. VD satt till exempel i Plejds styrelse 2015-18 och ägaren/styrelseledamoten Nicolas Hassbjer är grundare av HMS Networks som är ett mångmiljardbolag inom industriell kommunikation.

Prislappen ser okej ut. Uppslutningen av ankarinvesterare är bra vilket till stor del kompenserar det negativa intrycket av utförsäljningarna från befintliga ägare. Största risken är att LumenRadio just nu seglar på en övergående tillväxtvåg inom proffsbelysning och vänder till sämre siffror framöver.

Den som är intresserad av lite mindre tillväxtbolag kan teckna, anser Afv.

Ägare Ägarandel efter IPO* Kommentar
Chalmers Innovartion Seed Fund 17,6% Säljer 23% av sina aktier i IPO.
Grenspecialisten 10,1% Teckningsåtagare.
Fjärde AP-fonder 8,4% Teckningsåtagare.
Andra AP-fonden 6,7% Teckningsåtagare.
Tequity (Nicolas Hassbjer, styrelseledamot) 6,0% Styrelseledamot som köper mer aktier i IPO och ökar innehavet med 9%.
Creades 5,9% Teckningsåtagare.
Niclas Norlén (grundare) 5,8% Grundade bolaget 2008. Säljer inga aktier.
Hans Lau 5,2% Befintlig ägare. Säljer inget.
Handelsbanken Fonder 5,0% Teckningsåtagare.
Latour Industries 4,1% Investerade 15 Mkr 2016 enligt Breakit. Säljer nu 82% av aktierna och 100% om övertilldelning sker.
ALMI Invest 2,9% Befintliga ägare som säljer 64% av sina aktier. En annan ALMI-entitet säljer 100%.

*Givet att övertilldelningsoption inte utnyttjas

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF