Analys New Nordic Healthbrands
New Nordic Healthbrands: Den sunda strategin betalar sig

New Nordic Healthbrands (80 kr) utvecklar och säljer växtbaserade kosttillskott på fler än 50 000 apotek och hälsokostbutiker världen över.
För cirka en och en halv månad sedan höjde vi aktien till köp. Denna analys finns länkad här. Tidigare analyser finns i spalten till höger under “relaterade artiklar”.
Idag släpper bolaget rapporten för årets första halvår. Aktien är i skrivande stund upp cirka 10 procent på beskedet. Några utvalda siffror finns nedan.
New Nordic | Q1 2018 | Q2 2018 | Q3 2018 | Q4 2018 | Q1 2019 | Q2 2019 |
Omsättning | 88,4 Mkr | 95,0 Mkr | 113 Mkr | 97,6 Mkr | 104 Mkr | 116 Mkr |
Tillväxt | 9,3% | 6,9% | 27,6% | 12,7% | 17,3% | 22,7% |
Organisk tillväxt | 8,3% | 1,7% | 19,7% | 9,0% | 9,7% | 18,5% |
Bruttomarginal | 68,5% | 72,3% | 69,5% | 71,7% | 69,5% | 71,0% |
Rörelseresultat | 7,1 Mkr | 3,6 Mkr | 13,6 Mkr | 9,8 Mkr | 8,4 Mkr | 6,6 Mkr |
Rörelsemarginal | 8,1% | 3,8% | 12,1% | 10,1% | 8,1% | 5,7% |
Vinst per aktie | 0,91 kr | 0,47 kr | 1,73 kr | 1,17 kr | 1,09 kr | 0,85 kr |
Omsättningen steg med över 18 procent organiskt i kvartalet. Det är starkt. Den underliggande marknadstillväxten för kosttillskott där New Nordic är verksamma är ungefär 7 procent årligen. Dock med relativt stora geografiska skillnader. Under fjolåret växte New Nordic 9,8 procent organiskt.
Tilläggas bör dock att tillväxttakten under Q2 2018 var knappt 2 procent organiskt. Försäljningen uppvisar en del variationer på kvartalsbasis beroende på marknadsföringskampanjer och beställningar från apotek etc.
Även om bruttomarginalen minskade något mot föregående år så är det en klart godkänd nivå New Nordic uppvisar (71 procent). Som synes i tabellen ovan var bruttomarginalen ovanligt stark just i andra kvartalet 2018. Minskningen beror på en lite sämre produktmix. Men denna varierar naturligt från kvartal till kvartal.
New Nordic redovisar inte marknadsföringskostnaderna separat utan dessa inkluderas i övriga externa kostnader. Merparten av kostnadsökningen i kvartalet var relaterad till högre marknadsföringskostnader enligt ledningen. Rörelsemarginalen landade på 5,7 procent (3,8).
Per geografisk marknad utvecklades Övriga Europa starkast med en tillväxt på 38 procent mot föregående år. Det är starkt och tyder på att New Nordic fortsätter ta marknadsandelar. Lanseringen i Slovakien uppges ha gått bra och New Nordic avser att fortsätta expandera på nya marknader i sydöstra Europa.
I Norden var försäljningen oförändrad i kvartalet mot föregående år. Under första halvåret var tillväxten 4 procent totalt sett. Norden är nu marginellt större än Övriga Europa räknat på de senaste tolv månaderna. Under första halvåret 2019 är dock Övriga Europa störst. Även utvecklingen i Nordamerika var god med en tillväxt på 29 procent.
I övriga världen, som består av Asien, är försäljningen fortsatt blygsam. I höstas lanserade New Nordic på apotek i Hongkong. Bolaget fortsätter dessutom arbetet med lansering i Kina. Börskollegan Medica Natumin rapporterade för drygt två veckor sedan att de haft förseningar i Kina. Bland annat till följd långa handläggningstider.
Kortfattat kan man säga att den kinesiska marknaden är komplex rent regulatoriskt. Produktregistreringar kan vara tidsödande. Potentialen i Asien är kittlande men bör enligt oss ses som en option i det korta perspektivet.
New Nordic Healthbrands | ||||
Börskurs: | 80,00 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 6,2 | |||
Börsvärde: | 496 Mkr | |||
Nettoskuld: | 6 Mkr | |||
VD | Karl Kristian Bergman Jensen | |||
Styrelseordförande | Marinus Blåbjerg Sørensen | |||
Börsplus huvudscenario | ||||
2018 | 2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 394 | 445 | 476 | 505 |
– Tillväxt | 14,2% | 13,0% | 7,0% | 6,0% |
Rörelseresultat | 34 | 40 | 45 | 50 |
– Rörelsemarginal | 8,7% | 9,0% | 9,5% | 10,0% |
Resultat efter skatt | 27 | 30 | 34 | 38 |
Vinst per aktie | 4,28 | 4,90 | 5,50 | 6,20 |
Utdelning per aktie | 1,50 | 1,60 | 1,80 | 2,00 |
Direktavkastning | 1,9% | 2,0% | 2,3% | 2,5% |
Avkastning på eget kapital | 38% | 34% | 31% | 28% |
Operativt kapital/omsättning | 17% | 17% | 17% | 17% |
Nettoskuld/EBIT | -0,4 | -0,6 | -1,0 | -1,3 |
P/E | 18,7 | 16,3 | 14,5 | 12,9 |
EV/EBIT | 14,7 | 12,5 | 11,1 | 9,9 |
EV/Sales | 1,3 | 1,1 | 1,1 | 1,0 |
Likt tidigare har vi inga särskilda skäl att tro annat än att New Nordic kommer växa ungefär i linje med marknadstillväxten för kosttillskott i Europa och USA. Det innebär en tillväxt på cirka 7 procent årligen. Blir Asien en marknad att räkna med framöver så kommer tillväxten förstås att bli högre än så.
Vi gillar bolagets tillväxtstrategi med lansering på nya marknader samt det starka distributionsnätet. New Nordic har relativt nyligen lanserat produkter inom travel-retail, på Köpenhamns flygplats. Starten uppges ha varit bra. Här finns en intressant långsiktig potential.
Produkterna är i relativt hög grad beroende av marknadsföring. Trots bruttomarginalen på över 70 procent blir inte skalbarheten lika fantastisk som i andra bolag (BioGaia etc). Men New Nordic bör sannolikt kunna nå en rörelsemarginal på åtminstone 10 procent år 2021. En multipel på 11 gånger rörelseresultatet ger 30 procents uppsida.
Nedan följer hur några liknande bolag värderas. Skillnaderna mellan bolagen är stora. Herbalife är exempelvis en global jätte i jämförelse. Och varken Midsona eller Cloetta är några perfekta jämförelseobjekt. Men tabellen ger i vart fall någon slags vägledning på hur likartade bolag värderas.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2020E | EV / Ebit 2020E | EV / Sales 2020E | Ebit-marginal 2020E % | Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 % |
New Nordic | 7,9 | 14,5 | 11,1 | 1,1 | 9,5 | 7,0 |
MedicaNatumin | -14,9 | 12,4 | 9,8 | 1,2 | 12,1 | 4,3 |
Midsona | -25,4 | 13,3 | 12,2 | 1,1 | 8,6 | 7,7 |
Cloetta | 7,6 | 15,3 | 13,9 | 1,7 | 12,2 | 1,2 |
Herbalife | -20,0 | 12,1 | 9,7 | 1,3 | 13,9 | 7,0 |
Genomsnitt | -9,0 | 13,5 | 11,3 | 1,3 | 11,3 | 5,4 |
Källa: Börsplus / Factset | ||||||
Definition | Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning | Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2020E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2020E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2020E | Förväntad rörelsemarginal 2020E | Förväntad årlig tillväxt 2019-2021 |
New Nordic levererar i vårt tycke en solid rapport. Tillväxtmöjligheterna är fortsatt goda och den asiatiska marknaden är en fin tillväxtoption. Försäljningen under innevarande kvartal har dessutom börjat tillfredsställande enligt ledningen.
Framöver så möter bolaget tuffare jämförelsesiffror. Särskilt nu i tredje kvartalet. Det finns viss risk att vinsten minskar något under innevarande kvartal beroende på hur mycket marknadsföring som spenderas. Man bör även hålla koll på varulagret som ökat, och därmed i förlängningen kassaflödet.
En multipel på 11 gånger rörelsevinsten ger en uppsida på 30 procent. Det tycker vi är tillräckligt attraktivt för att behålla köprådet.
New Nordic tio största ägare | Andel |
Vaccinium Holding ApS | 40,16% |
Marinus Blaabjerg Sørensen | 38,69% |
Christian Kock | 3,30% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 1,53% |
Lars Johansson | 1,16% |
Avanza Pension | 0,68% |
Marko Ahtialansaari | 0,58% |
Erpur Adalsteinsson | 0,54% |
Rigmor Edit Ulrika Johansson | 0,34% |
Karl Kristian Bergman Jensen | 0,33% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser