RMD: På rätt spår?

RMD går mot börsen. Bolaget har utvecklat en produkt som tidigt kan upptäcka underhållsbehov för tåg och järnväg. Sannolikt kommer bolagets resa mot kommersialisering innehålla stora utmaningar.
RMD: På rätt spår? - ankush-minda-7KKQG0eB_TI-unsplash
RMD September 2022
VD: Jan Lindqvist
Styrelseordförande: Howard McCall
Teckningskurs: 4 kr
Börsvärde: 71 Mkr
Nettokassa efter IPO 5 Mkr

Railway Metrics and Dynamics, förkortat RMD (teckningskurs 4 kr) har utvecklat en lösning för digital realtidsövervakning av tåghjul. Tidiga indikationer på deformation av hjul kan vara avgörande för att undvika urspårning.

RMD:s lösning består av en hårdvaruenhet kallad PMU, som installeras på lok och vagnar. Datan från PMU:ns sensorer strömmas sedan till RMD:s servrar. Lokförare och ledningscentral kan sedan via en webbportal se varningar och andra relevanta tolkningar av datan.

I dagsläget testkörs RMD:s produkter av två pilotkunder: operatören TX Logistik och tågleasingbolaget Wascosa.

Ägarlistan består av en rad färgstarka personer, bland annat Fredrik Crafoord, mest känd som tidigare chef för HQ Banks tradingavdelning. Pengarna från nyemissionen ska gå till att lansera produkten på bred front.

Läs mer om aktuella noteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE RMD
Lista Spotlight
Omsättning rullande tolv månader 0 Mkr
Antal anställda 2
Teckningskurs 4,00 kr
Rådgivare North Point
Storlek på erbjudande 12 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 71 Mkr
Emissionskostnad Cirka 2 Mkr (19,2% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 100%
Investerare som ska teckna i IPO Crafoord Capital Partners AB, Pegroco Holding AB, Accrelium AB, Albonja AB, Bo Eklöf, m.fl. (35% i åtagande)
Garanter Basildon Investment AB, Fredrik Rågmark, Crafoord Capital Partners AB, Bo Eklöf, Petter Wingstrand, m.fl. (65% i åtagande)
Flaggor** Fem flaggor
Sista teckningsdag 2022-09-07
Beräknad första handelsdag 2022-09-15 (8 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

FEM FLAGGOR ENLIGT AFFÄRSVÄRLDENS IPO-GUIDE

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 441 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar fem flaggor i RMD

# Högt garantiåtagande

Efter mer än 400 undersökta IPO-er ser Affärsvärlden ett starkt empiriskt samband mellan ett högt garantiåtagande och svag kursutveckling. Det låter tryggt med garanter men förmodligen är det ofta ett tecken på svaghet eller desperation. Om IPO:n misslyckas blir säljtrycket stort eftersom garanterna oftast säljer ut.

RMD är täckt av garantiåtaganden till cirka 65 procent.

# Hög emissionskostnad

För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Rörliga ”säljarprovisioner” till rådgivare ska man vara extra skeptisk till. Affärsvärlden hissar varningsflagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.

RMD betalar cirka 2 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 19,2 procent av erbjudandet.

# Komplext erbjudande

Breda kursintervall är den vanligaste formen av ett komplext erbjudande. Andra exempel är väldigt stort inslag av övertilldelningsoption eller lägen där antal aktier eller nettoskuld är svårt att beräkna.

Övertilldelningsoptionen motsvarar 50% av erbjudandets grundstorlek.

# Framtida kapitalbehov

Om ett bolag inte är lönsamt så är det viktigt för investerarna att få veta ungefär hur mycket kapital bolaget tror sig behöva fram till vinst eller större förväntat genombrott (licensaffär, ”proof-of-concept” eller motsvarande). Vid notering bör det vara tydligt angivet hur styrelsen ser på långsiktigt kapitalbehov, inte bara för kommande 12 månader. Ungefär hur mycket kapital behövs under ungefär hur många år? Om denna information saknas, förefaller orealistisk eller lämnar ett stort ofyllt finansieringsgap så är det en klar nackdel.

RMD är idag olönsamt. I prospektet anges att bolaget i och med nyemissionen kommer att ha kapital för den kommande tolvmånadersperioden. Hur verksamheten därefter ska finansieras anges inte.

# Omoget bolag

När bolag växer behövs nya strukturer, processer och system för att hantera ökad komplexitet och en större organisation. Om bolag börsnoteras utan att detta är på plats så ökar det risken för bakslag.

RMD har i dagsläget bara sex medarbetare. För att bolaget ska lyckas med sina mål så kommer ett väsentligt arbete med att bygga organisatoriska strukturer att krävas.

Grundläggande granskning av alla noteringar via Affärsvärldens IPO-guide. IPO-guiden fokuserar på prospektet, villkoren, alla aktörerna och eventuella ”varningsflaggor” kopplade till själva erbjudandet.

Aktieanalyser som går direkt till Affärsvärldens prenumeranter med råd om man bör teckna aktien eller ej. Analyserna fokuserar på bolagsanalys och aktievärdering. Det här är en sådan analys men i en extremt förenklad form. Flödet av nya bolag är så skiftande att det ibland blir orimligt att göra ”fullskaliga” analyser. Så är fallet här. Nedan följer istället Affärsvärldens reflektioner och magkänsla efter en första genomläsning av prospektet.

NYCKELPERSONER

Särskilt tre personer framstår som viktiga i bolagets historia.

  • Jan Lindqvist – VD för RMD är medgrundaren Jan Lindqvist. Jan är bolagets största ägare med 22% av aktierna. Han har varit verksam på olika roller inom tågbranschen under hela sin karriär. Jan var VD för tågoperatören RushRail AB från 2015 till att bolaget under slutet av 2016 gick i konkurs.
  • Helmuth Kristen – Helmuth Kristen är styrelseledamot i RMD. Han anges i prospektet som en av bolagets medgrundare. Helmuth är civilingenjör i teknisk fysik och är den av grundarna som stått för mycket av den tekniska expertisen. Helmuth är även VD för bolaget Infonomy som utvecklat ett trygghetslarm som automatiskt detekterar fall. Produkten är positivt omskriven men verkar ännu inte blivit någon kommersiell succé.
  • Howard McCall – Amerikanen Howard McCall är styrelseordförande. Han är RMD:s näst största aktieägare (14%) och anges som medgrundare i prospektet. Howard driver ett amerikanskt bolag inom försäljning av järnvägsutrustning.

BAKGRUND

Bolaget grundades 2011 av Jan Lindqvist, Helmuth Kristen, Howard McCall och Jack Long. Howard McCall investerade då en miljon kronor som startkapital. Verksamheten bestod från bolagsstarten fram tills 2019 av att Helmuth Kristen utvecklade prototyper, delvis med hjälp av konsulter. Under 2019 kände grundarna att prototyperna började bli ganska bra och att tiden var mogen för att ta fram en kommersiellt gångbar produkt. Jan Lindqvist började då engagera sig på heltid i bolaget. Samtidigt anlitades fyra konsulter för det fortsatta utvecklingsarbetet. Nu anser bolaget och hårdvarupartnern Cicor att produkten är redo för serietillverkning och därmed kommersialisering.

Totalt har drygt 20 miljoner satsats i bolaget. Värderingen före pengarna (pre-money) är innan emissionen 59 Mkr.

STOR MARKNADSPOTENTIAL

Deformerade hjul är en av de vanligaste orsakerna bakom urspårningar. I dag är det vanligt att räls är utrustad med sensorer för att detektera deformerade hjul. RMD:s lösning bygger istället på att övervakningen sker genom sensorer som är monterade på tågen. Att montera sensorerna på tågen har som fördel att defekter detekteras direkt när de uppstår istället för när tåget passerar en sensor.

Vi ser det som tänkbart att branschen på sikt kommer att gå över mot sensorer installerade på tågen. Om så blir fallet skulle det innebära en stor potentiell marknad för RMD. Bara i EU och USA rullar över två miljoner tågvagnar.

TUFF KONKURRENS

RMD är dock inte ensamma inom sin nisch. Brittiska Perpetuum tillhandahåller en liknande produkt som bland annat SJ använder för X2000. Perpetuum har över 100 anställda och ägs av Hitachi Rail.

RMD tycker inte att deras produkt är direkt jämförbar med Perpetuums. RMD beskriver sin lösning som ett bredare system för digitalisering av tåg och järnväg där övervakningen av hjul bara är en funktion bredvid flera andra. RMD:s lösning kan till exempel även detektera om tåget tappat last eller om en vagn inte skulle vara korrekt påkopplad. RMD uppger även att deras lösning är avsevärt billigare än Perpetuums. RMD uppger vidare att Perpetuums lösning i princip inte är applicerbar på godståg, vilket framstår trovärdigt då Perpetuum bara lyfter fram persontågsoperatörer som referenskunder.

Vi har svårt att bedöma hur stort kundvärdet är av RMD:s bredare funktionalitet. Även värdet av bolagets olika patent är svårbedömt för oss.

Vår bedömning är att det kommer att bli svårt för RMD med en handfull medarbetare och inga tydliga kapitalstarka finansiärer att kunna konkurrera med Perpetuum/Hitachi. Perpetuum verkar dessutom ha kommit betydligt längre i sin utrullning. Perpetuums hårdvara är redan installerad på över 3000 vagnar. RMD:s lösning är i dagsläget installerad på 120 vagnar.

SLUTSATS

Inom ramen för IPO-guiden ger vi flaggor till alla bolag som använder sig av garanter när de går till börsen. Vi ser det som ett väldigt dåligt tecken när ett bolag behöver betala sina investerare. I RMDs fall är det dessutom 65% av erbjudandet som täcks av garanter vilket är väldigt högt. Vi ställer oss frågande till varför allmänheten ska investera när många av bolagets storägare uppenbarligen vill ha betalt för att investera ytterligare. Detta kombinerat med de operativa utmaningarna bolaget står inför gör att vi avråder från att teckna aktien.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser