Tidens tecken: Det agglomereras mera

Agglomerationsmodellen. Med detta trollkarlsverktyg har First North-noterade The Marketing Group gått från noll till cirka 2 miljarder i börsvärde på kort tid. Det luktar ormolja lång väg.
Tidens tecken: Det agglomereras mera - 511cb184-efa4-491f-ba88-b721a4033dbefitcroph450q80upscaletruew800s86752cf58e5bd3b3a098d66b12929edd94513fa8

The Marketing Group PLC (TMG) är ett brittiskt bolag med en del svenskar i nätverk och styrelse och en uppenbarligen helt central affärsrelation med svenska Mangold Fondkommission. Det är corporate finance-firma i gärdsgårdsserien som SvD Börsplus tidigare skrivit om.

”The Agglomeration Model” går ut på att TMG köper små marknadsföringsbyråer för glatta livet och presenterar sig som en koncern med kraftigt växande vinster. Den minnesgode kan se paralleller till katastrofala förvärvsbyggen som A-com, Adera med flera. Men TMG får dem alla att blekna, dels i förvärvstakten och dels i fräckheten i affärsupplägget.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco