Tunga varumärken gör Activision Blizzard till lockande spel

Efter japanska Nintendo är kanske Activision Blizzard det bolag som bäst kan beskrivas som spelvärldens motsvarighet till Disney. Bolaget ligger bakom monstertitlar som World of Warcraft och Call of Duty och har en rad superstarka varumärken att bygga på. Aktien är lite dyrare än de andra speljättarna men det känns inte oförtjänt.
Tunga varumärken gör Activision Blizzard till lockande spel - 890f4e38-3999-47c9-a5ec-50d2f72fe0a6fitcroph450q80upscaletruew800s4c38a1c4b19a75ed97f84fdf342830972ebc2637

Activision Blizzard (börskurs 65 dollar 3/11) är det största renodlade spelbolaget på amerikansk börs. Efter förra årets miljardförvärv av det svenska mobilspelsföretaget King består nu Activision Blizzard av tre tunga dotterbolag, som översiktstabellen nedan visar. Börsvärdet är 50 miljarder dollar.

Några saker som sticker ut är följande:

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets