Veteranpoolen: Imponerande comeback efter corona

Seniorbemanningsbolaget Veteranpoolen ser ut att ha gått vidare från pandemin, men nu väntar nästa utmaning. Hur ska man se på aktien?
Veteranpoolen: Imponerande comeback efter corona - Veteranpoolen
Veteranpoolen grundades 2007, förvärvades av Homemaid 2013 och knoppades av till ett eget börsbolag på Spotlight Stock Market 2018. I fjol hade Veteranpoolen ett medeltal på motsvarande 478 anställda, sett till antal arbetade timmar översatt till heltidstjänster. Foto: Veteranpoolen
Veteranpoolen
Börskurs: 31,05 kr Antal aktier: 18,2 m
Börsvärde: 566 Mkr Nettokassa: 24 Mkr
VD: Mats Claesson Ordförande: Patrik Torkelson

Veteranpoolen (31,05 kr) är ett bemanningsbolag som organiserar ett nätverk av omkring 9000 pensionärer för tjänsteutförande åt privatpersoner och företag.

De anställda veteranerna utför ofta arbeten relaterade till yrkena de hade innan pensioneringen, med den stora skillnaden att de själva väljer när och hur mycket de ska arbeta. Veteranpoolen kan i vissa fall erbjuda praktisk utbildning, vilket då köps in för att en anställd till exempel ska kunna ta ett truck- eller motorsågskort som kunden kräver.

Veteranpoolens verksamhet drivs utifrån en franchisemodell med i dagsläget 53 lokala kontor utspridda i Sverige från norr till söder. Veteranerna är kopplade till dessa kontor men är anställda av Veteranpoolen som debiterar kunderna för utfört arbete. Franchisetagarna får stöttning från huvudkontoret och har rätt till en andel av det täckningsbidrag de skapar.

Huvudkontoret ligger i Kungsbacka och VD är Mats Claesson sedan snart tio år. Han äger aktier för cirka 15 Mkr privat och 20 Mkr via bolaget House of Service Investment Sverige som han äger 25% av. Sammanlagt äger Claesson runt 7% av kapitalet i Veteranpoolen. Han är även styrelseordförande i Homemaid. Veteranpoolens största ägare sett till kapital är Håkan Blomdahl med 18,7%.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 385 493 493 542
 – Tillväxt +29,7% +28,0% 0,0% +10,0%
Rörelseresultat 43 53 44 60
 – Rörelsemarginal 11,0% 10,7% 9,0% 11,0%
Resultat efter skatt 34 40 33 45
Vinst per aktie 1,67 2,20 1,81 2,45
Utdelning per aktie 3,00 1,25 1,05 1,40
Direktavkastning 9,7% 4,0% 3,4% 4,5%
Avkastning på eget kapital 49% 62% 55% 58%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit -1,7 -1,0 -1,5 -1,5
P/E 18,6 14,1 17,2 12,7
EV/Ebit 12,8 10,3 12,2 9,1
EV/Sales 1,4 1,1 1,1 1,0

Veteranpoolen är uteslutande verksamt i Sverige, med privatpersoner respektive företag som sina två kundsegment.

  • Privatkunder. Här erbjuder bolaget tjänster inom fyra huvudsakliga områden: hjälp i hemmet, hantverk, trädgård och omsorg. Tillkomsten av RUT och ROT var centralt för etableringen av Veteranpoolen och fortsätter spela en viktig roll för bolaget. Omkring 50% av Veteranpoolens intäkter är relaterade till dessa två skattereformer, som inbördes är ungefär lika stora för bolaget, uppger VD Mats Claesson för Affärsvärlden. Veteranpoolen bryter inte ned sin redovisning per segment, men det är ett rimligt antagande att andelen RUT- och ROT-kopplade intäkter är i nivå med eller något lägre än bolagets omsättningsandel från privatpersoner.
  • Företagskunder, som inte sällan behöver hjälp vid tillfälliga arbetstoppar eller sjukfrånvaro. Företagsbemanningen sker i en mängd yrkeskategorier. Bland annat kontorssysslor som lönehantering, försäljning och inköp, servicetjänster som tågvärdar, samt mer fysiska arbeten som hantverk, lokalvård och vaktmästeri. Företagsaffären har inslag av ramavtal men i grunden är det goda relationer och hög kvalitet som ska säkerställa en kontinuitet med återkommande kunder. Tidigare hade Veteranpoolen en storkund som enligt Afv:s bedömning historiskt hade stått för 10-20% av omsättningen. Idag står ingen enskild kund för en så stor andel av omsättningen, enligt VD.

MARKNAD PÅ UPPSVING

Marknaden för seniorbemanning i Sverige har vuxit rejält de senaste åren, från uppskattningsvis knappt 500 Mkr 2018 till 900 Mkr i dagsläget. Fyra bolag står för omkring tre fjärdedelar av omsättningen, medan ett i huvudsak tiotal mindre aktörer svarar för resten. Veteranpoolen är klart störst och har en marknadsandel på drygt 40%.

Seniorbemanningsnischen utgör dock fortfarande en försvinnande liten del av Veteranpoolens adresserbara marknad. Jämförelsevis uppgick marknaderna för RUT och ROT 2021 till 14 respektive 40 miljarder kronor, baserat på Skatteverkets avdragsstatistik. Den stora konkurrensen utgörs egentligen snarare av traditionella bemanningsbolag och ett stort hav av tjänstebolag inom de yrkeskategorier Veteranpoolen verkar i, såsom städ- och hantverksbolag.

BYGGER COMMUNITY

Framväxten av seniorbemanning som fenomen är egentligen inte förvånande, mot bakgrund av allt friskare och piggare äldre samtidigt som pensionsåldern inte har justerats upp i motsvarande takt. Många veteraner vill gå i pension och slippa förpliktelser, men samtidigt inte bli sysslolösa och utan sammanhang.

Veteranpoolen organiserar sociala aktiviteter för sina veteraner såsom studieresor och biokvällar. De flesta anslutna ser detta som en viktig del av Veteranpoolen och uppskattar möjligheten att träffa nya kompisar eller till och med nya livskamrater, enligt Mats Claesson.

Att som Veteranpoolen odla en kultur av samhörighet är sannolikt en bra strategi för att uppnå ett ökat engagemang och lyckas värva nya veteranrekryter. Inte minst då större bemanningsbolag troligen kommer att börja intressera sig allt mer för seniorbemanning i takt med att marknaden växer.

UT PÅ ANDRA SIDAN PANDEMIN

Marknadens oro var av naturliga skäl stor våren 2020 då covid-19 slog till. På bara ett par veckor halverades aktien under den värsta paniken. I backspegeln har dock Veteranpoolen tagit sig igenom pandemin relativt oskadda. Bolaget tappade inte mer än 11% i omsättning 2020, för att i fjol nå upp till drygt 15% över 2019 års nivå.

Det går självklart inte att utesluta att en ny elakartad virusvariant slår till och försvårar Veteranpoolens verksamhet. De vacciner som finns på marknaden har dock hittills visat sig ge gott skydd mot de coronavarianter som tillkommit. Med undantag för deltavarianten har tendensen gått mot lägre dödlighet vid nya varianter och mutationer, vilket talar för att denna risk håller på att helt ebba ut.

Innan pandemin växte bolaget 27% i snitt mellan 2015 och 2019, med ett betydande tillväxtbidrag från ovan nämnd storkund 2017 och 2018. Nu ser bolaget ut att ha lagt pandemin bakom sig och har alltså växt förbi 2019 års nivå samtidigt som storkundsberoendet har minskat.

Rörelsemarginalen har snittat drygt 10% de senaste sju helåren, inklusive 10,5% år 2020. Statligt stöd mottogs visserligen då för att klara de tuffaste månaderna, men dessa var enligt bolaget av marginell art.

PLAN FRAMÅT

Veteranpoolen ser goda förutsättningar för organisk tillväxt genom sin franchisemodell med lokala kontor i Sverige. Bolaget ser franchiseupplägget som rätt väg att gå då det är en entreprenöriell modell med tydliga incitament för franchisetagarna, som ofta är i medelåldern. Tidigare hade bolaget en mindre andel lokalkontor som drevs i egen regi, vilket har upphört i år då man anser sig vara bättre lämpade att ge stöd åt franchisetagarna än att driva egna kontor.

Att expandera geografiskt kan bli aktuellt och skulle inte nödvändigtvis kräva att motsvarande skattelättnader som RUT och ROT finns på plats, enligt Mats Claesson. Men etablering utanför Sverige verkar inte vara särskilt högt prioriterat så länge Veteranpoolen ser goda tillväxtmöjligheter på hemmaplan.

Bolaget har inga uttalade finansiella mål men fokus är på lönsam tillväxt. Basen för detta är att en så stor andel lokalkontor som möjligt ska nå vad Veteranpoolen benämner kritisk massa, där man låg på 80% i fjol.

Bolag Avkastning 1 år % EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % EV/Ebit 2023E P/E 2023E Årlig tillväxt 2023E-2024E % Direktavkastning %
Veteranpoolen (Afv) -15,4 1,1 9,0 12,2 17,2 5,0 4,0
PION -20,6 0,2 4,4 5,4 6,9 3,4 8,8
Randstad (NL) -20,4 0,3 4,1 8,4 11,1 1,0 10,9
Addeco (CH) -40,8 0,4 3,6 9,8 8,1 1,6 8,7
Dedicare 8,7 0,5 8,1 6,3 8,7 2,2 4,3
Genomsnitt -17,7 0,5 5,8 8,4 10,4 2,6 7,3
Källa: Affärsvärlden / Factset

 

HUR STÅR SIG AFFÄRSMODELLEN I LÅGKONJUNKTUR?

Med sämre ekonomiska utsikter är risken uppenbar att framförallt hantverkssegmentet drabbas negativt. Exempelvis ger upprustningsåtgärder i bostaden i en nedåtgående marknad inte samma utväxling i form av värdestegring som när huspriserna är stigande. Många lär samtidigt välja att ta hand om en större andel hushålls- och underhållssysslor själva när utgifter behöver hållas i schack. Även företagsaffären kan förstås väntas bli lidande.

Det finns dock några jokrar i leken som gör det hela mindre svartvitt. Veteranpoolen har idag svårt att leverera i takt med efterfrågan och letar ständigt efter nya veteranrekryter för att kunna fylla uppdrag. Det finns alltså en möjlighet till stötdämpare i form av att lägre efterfrågan till viss del kan leda till ökad balans snarare än slå proportionerligt på Veteranpoolens omsättning.

KAN BLI LÄTTARE REKRYTERA

Vidare kan en lågkonjunktur mycket väl bli en katalysator för att attrahera ett stort antal pensionärer att ansluta till Veteranpoolen. Med högre levnadsomkostnader är det ett rimligt antagande att allt fler lockas av att extraknäcka för att fortsatt kunna sätta guldkant på pensionärstillvaron. Detta skulle bidra till att öka andelen lokala franchisekontor som uppnår kritisk massa. Samtidigt skulle det kunna öppna för etablering av lokalkontor på fler orter.

Det är inte heller osannolikt att seniorbemanning tar marknadsandelar i en lågkonjunktur då kunder föredrar mer prisvärda lösningar. Arbetsgivaravgiften på endast 10,21% för pensionärer ger Veteranpoolen en relativ kostnadsfördel som allt annat lika medger konkurrenskraftig prissättning.

Allt som allt vore en ordentlig lågkonjunktur givetvis negativt för Veteranpoolens affär på kort sikt. Vill det sig illa väljer ett antal franchisetagare att hoppa av på grund av skral eller ingen lönsamhet vilket leder till att lokalkontor behöver stänga ned om det inte går att finna ersättare. Samtidigt finns ett par stötdämpande element som erbjuder viss motståndskraft i verksamheten. På sikt skulle en lågkonjunktur nu till och med kunna gynna Veteranpoolen, om bolaget lyckas knyta till sig fler veteraner och bygga vidare på varumärket både bland seniorer och kunder. Det går även att tänka sig en konsolideringssituation där Veteranpoolen förvärvar någon av konkurrenterna för att öka sin kritiska massa.

HUVUDSCENARIO

Nedan följer Afv:s huvudscenario över operativ utveckling tre år framåt och värdering för Veteranpoolen inom 2-3 år.

  • Omsättningstillväxt. I år tänker vi oss en tillväxt på 28%, mot bakgrund av en inbromsning under tredje men framförallt fjärde kvartalet. Nästa år skissar vi in nolltillväxt och 2024 ser vi en återgång till tillväxt, på omkring 10%. Vi tror att Veteranpoolen till viss mån har möjlighet att parera en tuffare makromiljö med till exempel sjunkande bostadspriser och lägre efterfrågan. Bolaget kan bli en relativ vinnare inom RUT och ROT nästa år även om tillväxten står och stampar i absoluta tal.
  • Rörelsemarginal. I år tror Afv på 10,7% rörelsemarginal. 2023 väntar vi oss en nedgång till 9% och att andelen lokala kontor med kritisk massa minskar något, medan vi spår en återhämtning till 11% 2024.
  • Multipel. Vi väljer en EV/Ebit-multipel på 10 för år 2024 vilket framstår som balanserat med tanke på de utmaningar som väntar. Aktien värderas i dagsläget till 12,5x EV/Ebit på rullande tolv månader.

Det här ger en uppsida på 29%. I ett optimistiskt scenario tänker vi oss att konjunkturoron avtar något samtidigt som bolaget lyckas ta marknadsandelar. Med en tillväxt på 15% både nästa år och 2024 och en rörelsemarginal som stiger till 12% ser vi en EV/Ebit-multipel på 14. Potentialen är då 126%. I ett pessimistiskt scenario blir tillväxten -15% nästa år och +5% 2024, med en marginal som sjunker till 7% nästa år och 8,5% 2024. Med en EV/Ebit-multipel på 7 ges en nedsida på 38%.

SLUTSATS

Veteranpoolen har en väl fungerande franchisemodell som på sikt står redo att kapitalisera på en strukturellt växande seniorbemanningsmarknad. Bolaget har under Mats Claessons ledning cementerat en klar ledarposition inom segmentet. Samtidigt har Veteranpoolen ”community-liknande” egenskaper vilket vi tror kan visa sig nyttiga i rekryterings- och varumärkessynpunkt framöver.

På kort sikt ser det något jobbigare ut och Afv tror därför inte att man behöver ha bråttom in i aktien. Redan nu i september sågs en tydlig inbromsning i antal producerade timmar. De ökade visserligen med 10% jämfört med september 2021, men kan ställas mot ökningar på 27 respektive 28% i juli och augusti.

Vi skulle dock inte sälja aktien i dagsläget, då risk/reward ser intressant ut med hänsyn till vårt optimistiska (+126%) respektive pessimistiska (-38%) scenario. Rådet blir neutral men med en dragning åt det positiva hållet.

Tio största ägare i Veteranpoolen Värde (Mkr) Kapital Röster
Håkan Blomdahl 116,8 18,7% 13,5%
House of Service Investment Sverige AB (VD Mats Claesson, SO Patrik Torkelson, ledamot Andreas Gindin) 79,5 12,7% 39,2%
Avanza Pension 46,0 7,4% 5,1%
Nordnet Pensionsförsäkring 39,6 6,3% 4,4%
Fredrik Grevelius (ledamot) 20,1 3,2% 2,2%
MDM Invest AB 16,6 2,7% 1,8%
Mats Claesson (VD) 14,8 2,4% 1,6%
Marcus Hedblom 13,4 2,1% 1,5%
Eva-Karin Sjödin Dahl 12,4 2,0% 1,4%
Q & Co Städ 12,2 2,0% 1,3%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  19,7%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Trapets