Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Ta rygg på EQT

2018-12-14 10:00

ANALYS First North-noterade Bimobject har tagit en åtråvärd global ledarposition när byggsektorn digitaliseras. Aktien är långsiktigt köpvärd.

KÖP För ett bolag som relativt nyligen har tagit sig över 100 miljoner kronor i omsättninghar Bimobject relativt många namnkunniga institutioner i ägarlistan. EQT Ventures investerade i juli 240 miljoner kronor i en riktad nyemission till kursen 31 kronor. Några månader senare, innan förvaltarna meddelade att de drar vidare, köpte framgångsrika fonden Robur Ny Teknik in sig, förvisso samtidigt som Hexagon, som varit med sedan 2014, sålde en del av sitt innehav.

EQT:s investering blev startskottet på en kraftig uppgång där aktien på kort tid steg från drygt 15 kronor till som mest över 40 kronor. Några månader med surt börsklimat senare handlas aktien under tjugolappen igen.

Bimobjects verksamhet kan bäst beskrivas som en marknadsföringskanal för säljare av byggmaterial och inredningsdetaljer – en digital katalog med 3D-ritningar av dörrar, fönster och annat som sitter i byggnader. Dessa 3D-ritningar bygger på building information modeling, ett koncept som funnits sedan 70-talet, därav bolagsnamnet.

Användarna, som räknas nu till över en miljon, är arkitekter och andra som ritar byggnader i 3D-program på sina datorer. Bimobject gör deras yrkesliv enklare genom att på ett smidigt sätt och utan kostnad erbjuda tillgång till en stor digital katalog av färdiga bim-objekt. Alternativet är leta på tillverkarnas hemsidor eller att bygga egna. Eftersom det är denna grupp som bestämmer vilka fönster och dörrar som ska sitta i en byggnad, är det en extremt viktig målgrupp för byggmaterialbolag att nå.

Bimobjects kunder är således byggmaterialbolagen som betalar fasta prenumerationsavgifter, dels för att få ha sina produkter i katalogen och dels för olika kringtjänster, till exempel information om vem som har laddat ner och använt någon av deras modeller i en byggnad. Den sortens information är ovärderlig för en försäljningsavdelning som söker presumtiva kunder.

En annan stor intäktskälla för Bimobject att bygga de bim-objekt som kunderna vill ha med i katalogen. Här har bolaget även tagit fram en rad verktyg som förenklar för andra att göra samma sak.

Bolagets strategiska mål är nämligen inte att maximera intäkterna från att bygga bim-objekt, utan att bli den dominerande katalogen i världen – så pass dominerande att bim-objekten i Bimobjects moln blir ”the single source of truth”, det vill säga de digitala modeller som alla andra modeller refererar till.

Lyckas det kommer bolaget att ha en ointaglig och mycket värdefull position på en av världens största marknader. För att nå dit måste bolaget fortsätta att locka användare och fylla på katalogen. Logiken är ju fler användare, desto mer attraktivt blir det att finnas i katalogen och vice versa.

Konkurrenter finns, men bolaget jobbar strategiskt med att omvandla dessa till partners. Tidigare var de som gör ritprogrammen konkurrenter, men genom att integrera med alla marknadens ritprogram är denna grupp numera partners. Genom att visa på fördelarna med samarbete ska de återstående konkurrenterna – lokala it-bolag och bygginformationsportaler som till exempel Byggfakta – också omvandlas till partners. Ju större bolaget blir desto lättare blir det.

Bimobject har i dag ett börsvärde runt 2,4 miljarder kronor, varav ungefär 300 miljoner utgörs av kassa. Bolaget är i dag världsledande och den fortsatta digitaliseringen av byggbranschen går att ta för given. Fortsätter Bimobject att leverera lika fint som det har gjort hittills kommer bolaget att vara värt mycket mer om några år. Affärsvärlden ser ett långsiktigt köpläge.

Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus

Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se

Andreas Johansson

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom