11 frågor: Vd Anders Strålman
Grovt räknat har Ica halva marknaden när ni och Coop har 20 procent vardera. Hur ser det ut om tio år?
– Min absoluta ambition är att öka marknadsandelen. Om tio år är målet att vi ska ha 30 procent.
På vems bekostnad?
– Vi ska ta marknadsandelar från både Ica och Coop.
Kursen föll efter rapporten i förra veckan. Varför?
– Analytikerna hade nog räknat fel på besparingarna med vårt nya gemensamma affärssystem i lagren. Besparingarna kommer tidigast 2015. Samtidigt hade de räknat lite fel med försäljningen under årets första tre månader. Det har varit lite trögare än väntat.
Hur stor blir marginaleffekten av ert arbete med att samordna logistiken?
– Vi har inte kvantifierat den delen. Finjusteringen av lagren pågår i år och när vi kommer fram till besparingarna kommer vi att berätta om dem på marknaden.
Hur stor är påskeffekten?
– Det handlar om 4 till 6 procent extra på en månads försäljning, det vill säga inte mer än 2 procents skillnad under ett kvartal.
Du är ändå nöjd säger du?
– Jag är särskilt nöjd med Hemköpkedjan som ökat försäljningen med drygt 1 procent i jämförbara butiker.
Hemköp har ett marginalmål på 3 procent. Vilket är målet för Willys?
– Ungefär där vi ligger på 4 procent. Blir marginalen högre än 4,5 procent så sänker vi priserna.
Var finns samordningsfördelarna med investeringen i finmatskedjan Urban Deli?
– Det är vår forskning och utveckling, kan man säga. En stor del av det sortimentet kan komma att finnas i våra Hemköpsbutiker i större städer.
Era konkurrenter investerar tungt inom e-handel. Men inte ni?
– Vi försörjer i dag de flesta matkassseföretag med varor, men vart e-handeln kommer att ta vägen i framtiden vet ingen. Vi håller området under observation. Just nu är det ingen utom Linas Matkasse som tjänar pengar.
Ni lämnade ju marknaden utanför Sverige när ni sålde Spar Finland 2006. Är dörren mot utlandsexpansion helt stängd?
– Inte alls. Men det måste ju finnas något att förvärva också. Som det ser ut i Norden är ju situationen helt låst.
Det är inte aktuellt att starta med organisk expansion?
– Nej, det ska man akta sig för. Det måste finnas ett fungerande logistiksystem.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.